اخبار گردشگری

نگهداری بیش از ۱۶۴ گِل مهره ارزشمند در موزه خوی

عزیز میرزایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این گِل مهره ها مربوط به دوره ساسانی است که در داد و ستد آن زمان مورد استفاده قرار می گرفت.
وی اظهار کرد: موزه خوی در سال ۱۳۴۸ با ۲۰۰ قلم اشیا و اموال فرهنگی تاسیس و راه اندازی شد که همه آنها از موزه ملی ایران به این موزه انتقال داده شده بود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۱۳۰۰ اشیای قدیمی در این موزه نگهداری می شود که از جمله مهمترین آنها می توان به گل مهره های سفالی مربوط به دوره ساسانی، اشیای شیشه ای، سکه ها، کتب خطی، البسه و پوشاک و ترمه ها اشاره کرد.
وی از نگهداری سنگ ابسیدین با قدمت بیش از ۹ هزار سال در موزه خوی خبر داد و افزود: سنگ ابسیدین ( شیشه ای) که در گذشته برای مصارف برش کشاورزی، برش پوست حیوانات، شکار و به صورت تیغه و نوک پیکان هم استفاده می شد و از معادن وان ترکیه به ایران و آذربایجان صادر می شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوی از مردم این شهر درخواست کرد تا در صورت تمایل، اشیا و آثار قدیمی خود را جهت نگهداری به گنجینه خوی تحویل و به نام خود ثبت کنند.
به گزارش ایرنا، بر اساس پژوهش های صورت گرفته توسط هیاتی از دانشگاه رم ایتالیا به سرپرستی دکتر کریتی، گل مهره های موجود در موزه خوی از گل مهره های منحصر به فرد هستند که نظیر آنها را می توان در موزه های کرمان و ایران باستان یافت.
۲۰۹۳ ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


موزه خوی


آذربایجان غربی