اخبار گردشگری

۱۵ صنعت دستی استان اردبیل در راه داوری نشان ملی مرغوبیت کشوری

علیرضا دباغ عبداللهی روز سه شنبه در جلسه داوری مرغویبت صنایع دستی استان اردبیل افزود: تاکنون ۳۸ اثر جهت داوری به این اداره کل ارسال شده است.
وی با اشاره به برگزاری هر ۲ سال یک بار جلسات داوری، اظهار کرد: در کنار ارائه نشان ملی مرغوبیت، نشان ملی یونسکو نیز به آثار اعطا می شود که به دلیل کاهش سهمیه آن و قائل شدن ۹ سهمیه برای کل کشور، سهمیه نشان ملی مرغوبیت استان ها از جمله اردبیل کاهش یافته است.
وی گفت: آثاری که برای داوری به این اداره کل رسیده شامل تولیدات گلیم، جاجیم، قلم زنی، ملیله نقره، چوب و زیورآلات سنتی است.
به گفته دباغ عبداللهی ، چهار داور مورد تایید ستاد مرکزی به همراه ناظر مورد تائید، آثار را مورد داوری و ارزیابی قرار می دهند.
او افزود: آثار به لحاظ طراحی اثر، مرغوبیت مواد اولیه، کاربردی بودن محصول، قیمت و کیفیت در نسبت با هم، رقابت پذیری و توان حضور در بازارهای جهانی، بسته بندی اثر، توانمندی در ایجاد اشتغال و تولید ارزش افزوده، خلاقیت در تولید، الهام پذیری از فرهنگ و هویت و رعایت زیباشناسی هنری مورد ارزیابی قرار می گیرند.
وی اظهار کرد: در سه دوره گذشته اردبیل آثار مطلوبی ارائه داده و در دوره نخست هفت نشان، دوره دوم ۱۴ نشان و دوره سوم ۱۷ نشان را از آن خود ساخته است.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، دباغ عبداللهی به دریافت چهار نشان ملی یونسکو نیز از سوی هنرمندان اردبیلی اشاره کرد و افزود: هدف از اختصاص نشان ملی مرغوبیت، ترغیب صنعتگران برای تولید اصولی آثار و ایجاد زمینه رقابت در بین صنعتگران برای رعایت قواعد تولید، بسته بندی و عرضه است.
اردبیل از استان های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می کنند.
بیش از ۱۲۰ هزار نفر در استان اردبیل در تولید بیش از ۶۲ رشته متنوع صنایع دستی اشتغال دارند.
چرم و ملیله اردبیل ، معرق نمین ، مرصع سنگ و معرق سنگ خلخال ، گلیم عنبران ، جاجیم بافی ، قالی بافی ، پالاز بافی ، ورنی بافی ، تراش شیشه ، مسند بافی ، سفالگری ، چاقو سازی ، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
۶۰۱۸/۶۰۱۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


دانشگاه


اردبیل


میراث فرهنگی