اخبار گردشگری

مرمت بنای تاریخی آرامگاه قاسم انوار در تایباد

عبدالرحیم تاج محمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آواربرداری و سبک سازی پشت بام، پوشش سقف های ریخته شده، بام سازی قسمت های مرمت شده و کاهگل کشی پشت بام از مهمترین برنامه های مرمتی این بنای تاریخی بوده است.
وی اظهار کرد: اقدامات انجام شده با اعتباری افزون بر ۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی ها صورت گرفته است.
وی گفت: این بنای تاریخی مربوط به دوران صفویه است که در ۲۹ تیر ماه سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۰۷۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایباد با اشاره به پراکندگی و تعدد آثار تاریخی این شهرستان و در مقابل اعتبارات اندک این بخش گفت: هم اکنون ۷۰ درصد از بناهای تاریخی این شهرستان نیازمند مرمت است که نیاز است سالانه بیش از یک میلیارد ریال به این حوزه اختصاص یابد.
تایباد ۴۴ اثر تاریخی ثبت شده دارد و تاکنون ۴۳ اثر تاریخی نیز در این شهرستان شناسایی شده که هنوز به ثبت نرسیده است.
سیدمعین الدین علی بن نصیر بن هارون بن ابوالقاسم حسینی تبریزی متخلص به ‘قاسم’ و معروف به ‘قاسم انوار’ از بزرگترین شاعران عارف قرون هشتم و نهم هجری قمری است که نسبش با ۱۲ واسطه به امام موسی کاظم(ع) و از طریق ایشان به حضرت امام حسین(ع) می‌رسد.
وی زمانی در هرات افغانستان سکونت داشت اما وی را به همدستی در واقعه سوء‌قصد به شاهرخ تیموری متهم کرده و از آن شهر بیرون راندند. وی با حضور در خرگرد جام در باغی اقامت کرد و در سال ۸۳۵ هجری قمری درگذشت. امیر علیشیر نوایی به پاس احترام این عارف بزرگوار، عمارتی زیبا بر مزار وی بنا نهاد که تاکنون پابرجاست.
مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی، میل کرات، مجموعه تاریخی رباط عباس آباد، بقایای قلعه تاریخی سعد آباد از مهمترین آثار و بناهای تاریخی شهرستان تایباد است.
شهر مشهد ریزه در ۲۵ کیلومتری شهر تایباد و تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
۵۱۳۲/۷۴۹۴
خبرنگار: علی اصلاحی نصرآبادی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت اضطراری


آرامگاه قاسم انوار