اخبار گردشگری

بازدید از موزه های استان ایلام پنجم مهرماه رایگان است

عبدالمالک شنبه زاده روز دوشنبه در گفت و با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بازدید از موزه مردم شناسی قلعه والی، موزه باستان شناسی دره شهر و موزه تاریخ کشاورزی کاخ فلاحتی و تمامی اماکن تاریخی استان برای عموم و علاقمندان رایگان است.
وی ادامه داد: این اقدام همزمان با سراسر کشور با هدف بزرگداشت روز جهانی گردشگری در استان ایلام نیز انجام می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام افزود: موزه مردم شناسی قلعه والی شهر ایلام همواره مورد بازدید و استقبال شمار زیادی از گردشگران و مسافران قرار می گیرد و به راهنمای مجازی برای ارائه اطلاعات لازم به بازدیدکنندگان نیز مجهز است.
شنبه زاده تاکید کرد: موزه مردم شناسی ایلام در قلعه والی ایجاد شده که بنای آن متعلق به سال ۱۳۲۶ هجری قمری است و به دستور غلامرضا خان والی در زمان حکومت محمدعلی شاه قاجار در محله ای بنام حسین آباد که به ده بالا مشهور بود، احداث شده است.
وی یادآور شد: این بنا مقر تابستان و اسکان غلامرضا خان والی بوده که به شکل ذوذنقه ای بر روی تپه تاریخی چغا میرگ احداث شده است و دارای سه ورودی، ۲۲ اتاق تو در تو، یک اتاق شاه نشین و شش زیرزمین است و مکان کنونی این قلعه در خیابان پاسداران شهر ایلام قرار دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: نخستین موزه باستان شناسی استان ایلام که بعنوان تنها موزه تخصصی باستان شناسی غرب کشور نیز شناخته شده است سال ۸۴ در شهرستان دره شهر افتتاح شد.
شنبه زاده افزود: مجموعه ای از اشیایی بسیار نفیس در موزه باستان شناسی دره شهر وجود دارد که برخی از این اشیا مربوط به دوران ساسانی و شهر تاریخی دره شهر و برخی نیز مربوط به سایر شهرستان های استان است که در این موزه نگهداری می شوند.
وی اضافه کرد: موزه تاریخ کشاورزی واقع در کاخ فلاحتی شهر ایلام نیز دارای چهار فضای نمایشی است که در فضای اول آن ابزارهای سنگی تپه علی کش مربوط به هشت هزار سال قبل از میلاد شامل تیغه ، ریزتیغه و خراشنده از جنس چخماق، ابسیدین، کوبه و سنگ معمولی به نمایش گذاشته شده است.
وی با بیان اینکه فضای دوم شامل مراحل کاشت، داشت و برداشت است، تاکید کرد: این بخش بیانگر وضعیت کشاورزی در حدود ۵۰ سال پیش است که کشاورزی به صورت سنتی انجام می شد و بخش سوم و چهارم این موزه به ترتیب به گیاهان دارویی و اسناد زمین های کشاورزی و نمایش خرمن و مهر خرمن اختصاص دارد.
استان ایلام یک هزار و ۵۰۰ جاذبه تاریخی و طبیعی دارد که ۷۲۲ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
خبرنگار: معصومه امیدی** انتشار دهنده: حسن کهزادیان
۶۰۳۲/۶۱۱۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


گردشگری


موزه ها