اخبار گردشگری

کسب اطلاعات جدید از سفال دوره اسلامی نتیجه باستان شناسی در قلعه رستم سیستان

مجید کلانوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گروه باستان شناسی به سرپرستی مجتبی سعادتیان با هدف خواناسازی معماری بخش حاکم نشین قلعه رستم شهرستان هامون واقع در شمال سیستان و بلوچستان شهریور امسال اقدام به نخستین فعالیت های باستان شناسی در این منطقه کردند.
وی افزود: ۲ پوشش گنبدی در چند روز اخیر در طبقه سوم بخش حاکم نشین این بنا توسط ستار زاهلی، یکی از استادکاران نامی کشور با همکاری دانشگاه زابل مرمت شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر این با حفر چهار ترانشه در پیرامون قلعه شواهدی از بستر خندق قدیمی قلعه رستم به دست آمد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان اظهارداشت: این قلعه دارای پلانی هفت ضلعی نامنظم است که از بخش های مختلفی مانند حصار، خندق، دروازه ورودی، حاکم نشین، حیاط مرکزی، بنای موسوم به یخچال، اصطبل و بناهای مسکونی تشکیل شده است.
کلانوری گفت: این قلعه با مساحت بیش از ۲۲ هزار متر مربع، حصاری به طول ۶۰۰ متر و ۱۴ برج مدور در پیرامون خود دارد و مصالح آن به طور عمده از خشت خام و چینه است.
وی بیان کرد: قدمت این بنا به دوره صفویه برمی گردد و سال ۱۹۹۳ ثبت ملی شده است.
وی افزود: پنج باستان شناس و یک مرمتگر اعضا تیم باستان شناسی قلعه رستم سیستان را تشکیل دادند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: پس از اقدامات پژوهشی باستان شناسی تیم های حفاظت و مرمت در مجموعه یادشده آغاز به کار کردند و هم اینک گروه های مختلفی در مرحله های استحکام بخشی، دیوارچینی و مرمت تکمیلی پوشش های فروریخته در حال انجام کار هستند.
به گزارش ایرنا منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده و دارای آثار و بناهای باستانی و تاریخی متعددی است بطوریکه به عنوان بهشت باستانشناسان شناخته می شود.
۳۰۴۲**۶۰۸۱ خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


باستان شناسی


قلعه رستم سیستان