اخبار گردشگری

آسیاب تاریخی واعظی کاشان مرمت شد

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان محسن جاوری اظهار کرد: برای مرمت این اثر تاریخی افزون بر ۲۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارهای ملی هزینه شد.
وی گفت: ساختمان این آسیاب که در۳۰۰ متری باغ تاریخی فین قرار دارد مانند دیگر آسیاب های کاشان شامل فضای ورودی، انبار، محل نگهداری احشام و بخش اصلی که محل قرارگیری سنگ آسیاب و آرد کردن گندم و غلات است.
وی مصالح به کار رفته در این آسیاب سنگی را در پی خشت و آجر در بدنه های آن بیان کرد و افزود: سقف این بنا به شیوه طاق اجرا شده و نمای خارجی بنا و سطح پشت بام ها نیز با کاهگل اندود شده است.
جاوری مرمت طاق ها و لنگه های آسیاب، اجرای طاق و لنگه در محل هایی که سقفها تخریب شده بود، اجرای غوره گل و کاه گل پشت بام ها، درآوردن بندهای فرسوده بدنه ها، تراشیدن اندود فرسوده گچی بدنه و سقف ها را از جمله اقدام های مرمتی برای بازسازی آسیاب تاریخی واعظی برشمرد.
وی پاکسازی محیط داخلی آسیاب، اجرای شمشه گیری بدنه ها و زیر سقف ها، اندود کاهگل و خاک بدنه ها و سقف ها،اجرای بندکشی روی بدنه های سنگ چین، کف فرش و روی کف و سکوها، را نیز از دیگر اقدام های انجام شده برای مرمت این بنا بیان کرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با اشاره به قدمت چشمه سلیمانیه و نظر به اینکه آسیاب های موجود در فین در مسیر آب این چشمه قرار دارند، افزود: با توجه به رونق اقتصادی شهر کاشان در گذشته به نظر می رسد، عمر آسیاب ها زیاد و دست کم چند صد سال قدمت دارند.
وی یادآوری کرد: شمار این آسیاب ها با استناد به متون تاریخی ۳۶ عدد بوده اما هم اکنون تعداد انگشت شماری از آنها باقی مانده است.
آسیاب تاریخی واعظی کاشان با شماره ۷۶۶۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
افزون بر ۱۷۰۰ اثر تاریخی با ارزش در شهرستان کاشان شناسایی شده که تاکنون ۳۲۰ بنای آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
۶۱۳۶ / ۶۰۲۲ خبرنگار: یوسف صائب – انتشار دهنده : عمادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


آثار تاریخی


کاشان