اخبار گردشگری

آغاز اجرای ۱۸ طرح پژوهشی و مرمت آثار روستای تاریخی ابیانه نطنز

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، فریدون الله یاری اظهار کرد: کار مرمت، ساماندهی، پژوهش و مستندسازی ۱۸ مجموعه و بنای تاریخی روستای ابیانه با مشارکت پایگاه ملی حفاظت از آثار تاریخی این روستا اجرا می شود.
وی افزود: برای اجرای این طرحها افزون بر ۷ میلیارد ریال از محل اعتبارهای ملی و استانی تخصیص یافته است که با آن مرمت بناهای عمومی روستا، طرح های مطالعاتی آثار، طرح های مستندسازی آثار و اجرای طرح مرمت مشارکتی در مرمت خانه های تاریخی روستا و همچنین یک طرح کلی شامل معرفی آثار تاریخی روستای تاریخی ابیانه اجرا خواهد شد.
الله یاری با بیان اینکه نخستین بار است که این تعداد طرح پژوهشی و مرمتی به صورت همزمان در روستای تاریخی ابیانه انجام می شود، گفت: می کوشیم تا پایان سال ۱۳۹۶ عملیات مطالعات، گیاه شناسی، منظر فرهنگی و طبیعی ابیانه، مطالعه بخشی از فرهنگ عامه مردم این روستا، مطالعات ساماندهی قلعه های پل و هرده، مطالعات بروز رسانی حریم منظر فرهنگی ابیانه و مطالعات بناهای ارزشمند روستا برای تهیه پرونده ثبت ملی آنها انجام شود.
وی یادآوری کرد: در این عملیات طرح ایجاد بانک پایش بافت تاریخی روستای ابیانه، مستندسازی طرح معماری ۲ خانه تاریخی و همچنین مرمت چهار خانه تاریخی روستا در کنار ساماندهی محوطه اطراف پایگاه ملی حفاظت روستا و همچنین معرفی ۲۰ بنای مشهور این روستا از منظر گردشگری در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان قرار گرفته است.
روستای تاریخی ابیانه یکی از شاخص ترین روستاهای تاریخی کشور است که در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.
قدمت معماری و زیست در ابیانه به بیش از اسلام بر می گردد به گونه ای که وجود آتشگاه هارپاک در این روستا موید این نکته است. با این وصف وجود امامزاده، حسینیه ها و مساجد ارزشمند تاریخی در این روستا نشان از اوج روند تکوینی فرهنگ و تمدن مردم این خطه در دوران اسلامی است.
با توجه به قدمت تاریخی این روستا و بازدید هزاران گردشگر داخلی و خارجی از آن، پرونده این روستای تاریخی برای ثبت جهانی در حال آماده سازی است.
روستای تاریخی ابیانه در فاصله ۴۰ کیلومتری نطنز و در دامنه رشته کوه های کرکس قرار دارد .
۷۴۳۰/۶۱۳۶ خبرنگار: رحمت الله کاملی بادی – انتشار دهنده : عمادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


ابیانه


نطنز