اخبار گردشگری

خانه های قاجاری ‘توجه’ و ‘آموزگار’ واقع در بافت تاریخی شیراز دردست مرمت

به گزارش دریافتی شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس مصیب امیری اظهار داشت: خانه آموزگاردارای سقف چوبی نقاشی شده، مقرنس کاری روی تاقچه های تالار و رف ها و یک بخاری گچبری شده است که یادآور هنر دوران صفویه و زندیه است.
این مقام مسئول ادامه داد: از ویژگی های شاخص خانه تاریخی توجه می توان به ایوان ستون داراین خانه که با تلفیقی از آجروکاشی کارشده اند، درک های ارسی و ازاره های سنگی، ویژگی های هنری از جمله تزئینات گچبری با نقوش گیاهی بر سر درها و لبه طاق های مابین ستون ها یادآورزندگی مردمان دوره قاجار است.
مدیر کل میراث فرهنگی فارس بیان کرد: مرمت این دو خانه ثبتی، با عملیات خاکبرداری، مرمت در کف سازی و کف فرش حیاط، انجام زیرساخت تاسیساتی مورد نیاز بنا و مرمت ازاره های حیاط، با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیون ریال در دست اجراست.
خانه تاریخی آموزگار متعلق به دوره قاجار به شماره ۴۶۷۸ در دی ماه۸۰ و خانه تاریخی توجه متعلق به دوره قاجار به شماره ۳۱۱۲۴ در شهریور ماه۹۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند.
براساس آمارهایی که پیشتر اعلام شده بود تعداد کل خانه های تاریخی شناسایی شده در استان فارس و شهر شیراز به ترتیب ۷۰۰ و ۳۵۰ مورد است که از این تعداد ۳۱۰ خانه در استان فارس و ۲۸۱ خانه در شهر شیراز ثبت شده است.
دریافت خبر:‌فاطمه هاشمی نیک** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
۳۰۰۲/ ۱۸۷۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


خانه تاریخی


شیراز