اخبار گردشگری

سازماندهی ۱۶ هزار صنعتگر صنایع دستی در استان اردبیل

کریم حاجی زاده روز شنبه افزود: حدود ۲۵ هزار نفر دیگر نیز در استان در این حوزه فعالیت می کنند که تابحال امکان ثبت پروانه تولید برای این صنعتگران در سامانه میسر نشده است.
او گفت: ۵۲ رشته در استان در حوزه صنایع دستی فعال است که در مجموع از بین این تعداد رشته ها ۱۶ رشته شاخص وجود دارد که شامل ورنی، گلیم ، جاجیم، معرق و منبت چوب ، صنایع تلفیقی چوب ، تولید محصولات چرمی، سراجی سنتی ، ملیله نقره و مس و ورشو سازی ، زیورآلات سنتی و حوزه قلم زنی روی فلزی است که در این رشته موفق به کسب نشان ملی مرغوبیت شده ایم.
او اظهار کرد: حوزه صنایع دستی استان اردبیل توانسته فراتر از توان نیروهای پرسنلی و اعتبارات دولتی ظاهر شود و اخذ سه نشانه ملی جغرافیای از عملکردهای شاخص در این حوزه در سال های گذشته است.
وی گفت: سیاست سازمان میراث فرهنگی در حوزه صنایع دستی حل مشکلات زیرساختی و بنیانی در این حوزه است.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، حاجی زاده تاکید کرد: در سال گذشته ۱۰ نشان ملی جغرافیایی در کشور تدوین و صادر شد که از مجموع این ۱۰ نشان ۳ نشان جغرافیایی برای جاجیم خلخال ، ورنی مغان و گلیم عنبران در استان اردبیل کسب شده است.
او تشریح کرد: در سال جاری نیز پرونده نشان جغرافیایی برای ملیله اردبیل در روزهای پایانی خود به سر می برد و تا پایان مهرماه این نشان جغرافیایی نیز به سرانجام خواهد رسید و علاوه بر آن کسب نشان جغرافیایی برای معرق نمین و مرصع سنگ خلخال در دستور کار داریم.
او همچنین اضافه کرد: در خصوص بین المللی کردن این نشانه های جغرافیایی نیز اقداماتی انجام گرفته و تلاش می شود تا پایان سال میلادی پرونده های ملی که تاکنون کسب شده ، اعلام وصول شود.
اردبیل از استان های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می کنند.
بیش از ۱۲۰ هزار نفر در استان اردبیل در تولید بیش از ۶۲ رشته متنوع صنایع دستی اشتغال دارند.
چرم و ملیله اردبیل ، معرق نمین ، مرصع سنگ و معرق سنگ خلخال ، گلیم عنبران ، جاجیم بافی ، قالی بافی ، پالاز بافی ، ورنی بافی ، تراش شیشه ، مسند بافی ، سفالگری ، چاقو سازی ، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
۶۰۱۸/۶۰۱۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


صنایع دستی


اردبیل