اخبار گردشگری

پس از ۸۰ سال موزه ایران باستان بازسازی می شود

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، جبرئیل نوکنده روز شنبه در نشست خبری مراسم هشتادمین سالگرد تاسیس موزه های ملی ایران و ملک افزود: بازسازی موزه ایران باستان که تا پایان امسال انجام می شود بر اساس طرحی است که آندره گدار، پایه گذار و معمار این موزه برای بازسازی در دهه های پیش در نظر گرفته شده بود و با نظر کارشناسان کامل تر شده است.
وی اظهار کرد: این طرح که عملیات اجرایی آن از اواخر امسال آغاز می شود حاوی و تامین کننده انتقادات و پیشنهادات بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است که در این سالها از این موزه دیدن کرده اند و اکنون به صورت یک طرح کارشناسی درآمده است.
نوکنده ادامه داد: موضوع بازسازی موزه ایران باستان که قدیمی ترین موزه ایرانی است در دهه ۵۰ و سپس در دهه ۸۰ به طور جدی مطرح شد اما این اتفاق امسال میسر شد که در انجام آن کارشناسان ایتالیایی به مدد ما می آیند.

** امیدواری برای الحاق میدان مشق و ساختمان وزارت خارجه به موزه ملی
مدیر موزه ملی تاکید کرد: در موزه ایران باستان، سه میلیون اثر تاریخی نگهداری می شود که فقط چهار هزار اثر آن به نمایش گذاشته شده است.
وی گفت: این مجموعه غنی به توسعه فضای فیزیکی نیاز دارد و در جلسات متعددی، رایزنی و توافقات ضمنی انجام شده است تا ساختمان وزارت خارجه و میدان مشق به فضای موزه ملی الحاق شود ولی تاکنون این امر میسر نشده است.
نوکنده ابراز امیدواری کرد در برنامه ششم توسعه با نظر مساعد دولت دوازدهم، الحاق میدان مشق و ساختمان وزارت خارجه به موزه ملی انجام شود.
وی یادآور شد: یکی از وظایف موزه ملی ایران ملاقات با دیگر موزه هاست و همکاری موزه ایران باستان و موزه ملک در راستای گفتمان سازی بین موزه ها می تواند به یک الگو و تجربه موفق برای همکاری دیگر موزه ها تبدیل شود.

** برگزاری نمایشگاههای ارمنستان، کره جنوبی و لوور در موزه ملی
وی درباره برنامه های هشتاد سالگی موزه ملی گفت: نمایشگاههای مختلفی از جمله نمایش ۱۰۳ اثر از ارمنستان در تاریخ ۲۵ مهرماه، آثاری از کره جنوبی در آبان ماه و بیش از ۶۰ اثر متعلق به موزه لوور فرانسه در اسفندماه در موزه ملی برپا می شود.
نوکنده افزود: به همین مناسبت، آثار تاریخی استان سمنان و آثار کاوش شده توسط مرحوم مقدم در استان گیلان نیز به نمایش گذاشته می شود و برنامه ای با همکاری موزه ملک و ایکوم در چابهار اجرا خواهد شد.
موزه ایران باستان به عنوان اولین موزه ایران، در بخش غربی میدان مشق تهران در ابتدای خیابان سی تیر قرار دارد.
ساخت این موزه در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۱۳ خورشیدی توسط آندره گُدار شروع شد و ساختمان موزه در سال ۱۳۱۶ به پایان رسید.

ادامه دارد…
فراهنگ **۹۰۲۲**۳۰۷۹**۱۰۵۵
خبرنگار:علی اسدی *انتشاردهنده : زینب کارگر

انتهای پیام /*


فرهنگی


موزه ملی ایران


موزه ملک


موزه باستان