اخبار گردشگری

مراسم چادرپوشان حسینیه قنادها در سبزوار برگزار شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این چادر به نشانه خیمه گاه امام حسین(ع) توسط اعضاء هیئت و مردم سبزوار با اسپند، چاووشی و قربانی هر ساله در حسینیه قنادهای سبزوار برپا می شود.
محمودرضا سلیمانی افزود: با برپایی چادر از حیاط حسینیه به عنوان تکیه استفاده می شود و تا روز ۱۱ محرم مراسم عزاداری و تعزیه امام حسیین (ع) در این مکان برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: همزمان با برپایی چادر از حیاط حسینیه به عنوان تکیه استفاده می‌شود و نمونه کامل آن تکیه دولت در دوران قاجاریه در تهران است که ریشه‌های تاریخی این مراسم متأثر از اقلیم، فرهنگ و مذهب می باشد.
سلیمانی گفت: این چادر مزین به هنر خوشنویسی و منقوش با مضامین کربلا، نقوش جقه شیر با شمشیری در دست و متاثر از پرچم دوران صفویه است که به اشعاری با مضامین مرثیه واقعه کربلا به ویژه ترجیع بند مشهور کلیم کاشانی تزئین شده است.
وی اظهار کرد: این چادر به سفارش یزدی های مقیم سبزوار برای نصب در محوطه حسینیه قنادها به همت هنرمندان اصفهان حدود یک قرن بیش تهیه شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار افزود: این آیین بصورت خودجوش توسط مردم سبزوار برگزار می شود که بیانگر عشق و ارادت آنان به سرور و سالار شهیدان (ع) و نشانه همدلی و اتحاد مردم است.
وی افزود: قدمت حسینیه قنادهای سبزوار به اواخر دوره قاجاریه می رسد که در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است و مراسم چادر پوشان این حسینیه سال گذشته در ردیف آثار ملی قرار گرفت.
یکهزار و ۲۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی در سبزوار وجود دارد که تاکنون ۱۶۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
مرکز شهرستان ۳۲۰ هزار نفری سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.
خبرنگار:حمید دلاوری هروی**انتشار دهنده:شاهین فرشاد
۸۱۴۵/۵۰۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


چادر پوشان


حسینیه قنادها سبزوار


میراث فرهنگی