اخبار گردشگری

آغاز کاوش های باستان شناسی کورگان های اهر

به گزارش ایرنا، حسن قریشی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این کاوش ها با توجه به اهمیت تاریخی و آغاز بررسی های باستان شناختی در روستای ‘ابیللو’ به منظور تهیه و تکمیل نقشه باستان شناسی منطقه از امروز (۳۰ شهریور) آغاز شد.
وی با بیان اینکه این کاوش ها با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور و به سرپرستی محمد فیض خواه آغاز شده است، اظهار کرد: این کاوش ها در مجموع در یک فصل به مدت یک ماه انجام می شود.
معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی یادآوری کرد: در این کاوش ها، گروهی از باستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی شرکت دارند.
قریشی ادامه داد: در این کاوش ها، کارشناسان میراث فرهنگی اداره کل و پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور با انجام حفاری در این منطقه، عملیات باستان شناسی انجام می دهند.
کورگان اصطلاح مورد استفاده برای قبرهای ‘سکایی’ است که باستان شناسان روس در جمهوری شوروی سابق در فعالیت های باستان شناسی به کار می بردند.
کورگان های سنگی شهرستان اهر متعلق به دوران عصرآهن است.
شهرستان اهر با بیش از ۱۳۰ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز واقع شده و بقعه شیخ شهاب‌الدین محمود اهری، مسجد جامع، بازار سرپوشیده و کاروانسرای شاه عباسی از مهمترین آثار تاریخی این شهرستان به شمار می رود.
محدوده قبرستانی کورگان های ‘ابیللو’ در ۲٫۵ کیلومتری روستای ‘میسقران’ از روستاهای تابع ورزقان قرار دارد.
روستای ‘ابیللو’ در ۲۵ کیلومتری شمال غربی اهر قرار دارد.
هر چند باستان شناسان ایرانی و آلمانی در شهرستان اهر بررسی های باستان شناسی انجام داده اند، این اولین بار است که کاوش های باستان شناسی علمی در این شهرستان انجام می گیرد.
کورگان، گونه‌ای گورپشته است. آرامگاه زیر این کورگان‌ها به طور معمول از جنس چوب می‌باشد؛ کهن‌ترین کورگان‌ها مربوط به هزارهٔ چهارم پیش از میلاد و در شمال قفقاز یافت شده‌اند و مربوط به مردمان هند واروپایی می‌باشند.
فرهنگ کورگان به چند زیرفرهنگ از جمله فرهنگ گورالواری و فرهنگ گورچالی و نیز اقوامی چون سکاها، سرمتی‌ها، هون‌ها، کومان‌ها و قپچاق‌ها تعلق ‌دارد.
پراکنش کورگان‌ها بیشتر از دریای سیاه تا دریاچه بایکال است.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: محمد عزیزی راد
۸۰۲۳/۵۱۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


کاوش باستان شناسی


روستای ابللو اهر