اخبار گردشگری

گردشگری، شاه کلید اشتغالزایی در غرب مازندران

بر اساس آمارهای رسمی ، گردشگری در تمامی کشورهای جهان ابزاری برای تولید ثروت و اشتغال‌زایی است اما نکته اساسی اینجاست که سهم ایران از این بازار ارزشمند تنها نیم درصد است و این در حالیست که کشور ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی با اعلام رسمی مجمع جهانی اقتصاد و برای سومین سال پیاپی به عنوان ارزان‌ترین مقصد گردشگری جهان معرفی شده که این خود به تنهایی می‌تواند در جذب گردشگران از اقصی نقاط جهان نقش بسزایی ایفا نماید.
گردشگری در سطح دنیا پس از صنعت خودروسازی و نفت سومین منبع اشتغال‌زا و درآمدزا محسوب می‌شود. در صنعت گردشگری می‌توان با صادرات فرهنگ و معرفی جاذبه‌های کشور به میهمانان، ثروت عظیمی را تولید و در پی آن زمینه ایجاد شغل و در نتیجه توسعه همه جانبه کشور را فراهم نمود.
بر اساس سند چشم‌انداز بیست ساله، ایران در سال ۱۴۰۴ بایستی توانایی جذب و میزبانی از بیست میلیون گردشگر را داشته باشد که در این صورت درآمدی معادل ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار نصیب کشور خواهد شد. دستیابی به این هدف مستلزم همراهی و همکاری تمامی دستگاه‌ها و نهادهای متولی مرتبط با حوزه گردشگری است که خوشبختانه در ماه‌های اخیر با انجام اقداماتی نظیر صدور ویزای فرودگاهی، لغو الزام صدور روادید میان ایران و برخی کشورها و … گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته شده است.
غرب مازندران به دلیل داشتن چشم انداز های طبیعی ، آثار تاریخی ، صنایع دستی و تفرجگاه های عمومی در ساحل و جنگل می تواند در جذب گردشگر داخلی و خارجی موفقیت های چشمگیری داشته باشد و زمینه ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم را فراهم نماید.
البته آمارهای قابل اتکایی در رابطه با اینکه در ۱۰ سال اخیر چه مقدار اشتغال بواسطه گردشگری شغل مستقیم و غیرمستقیم در کشور به وجود آمده وجود ندارد اما آنچه مسلم است اینکه ورود ۲۰ میلیون مسافر و گردشگر به این استان سرسبز به طور حتم اشتغالزایی در بخش های مختلف را به همراه خواهد داشت.
یک کارشناس گردشگری علت نبود آمارهای دقیق در زمینه میزان اشتغالزایی صنعت گردشگری را نداشتن حساب های مالی گردشگری TSA دانست و گفت : با فراهم آمدن سامانه TSA به دلیل اینکه همه فعالیتهای گردشگری مرتبط و غیر آن در آنجا ذکر می شود ، به صورت دقیق و شفاف می توان گفت که گردشگری چه مقدار در ایجاد اشتغال و درآمد سهم و نقش داشته است.
حسام پیرزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : TSA می تواند ریز گردش مالی گردشگری را نشان دهد و براساس آن می توان گفت این افراد در این قسمت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند و کل آمار و کل گردش مالی را مشخص کند.
وی اظهار داشت : آمارهایی که معاونت گردشگری (دفتر برنامه ریزی و توسعه گردشگری) در حوزه های مختلف می دهد تعداد گردشگران ورودی ، مقایسه ماهیانه آنها براساس اینکه هوایی ، ریلی ، دریایی یا زمینی و خروجی ها است اما اینکه جایگاه ایجاد شغل گردشگری چگونه است تا بحال وجود نداشته است.
این کارشناس با بیان اینکه در حوزه گردشگری ۴ حوزه متولی ثبت آمار ورود و خروج گردشگران وجود دارد ، خاطرنشان کرد : این ۴ حوزه وزارت امور خارجه، معاونت اتباع خارجی ناجا، مرکز آمار و معاونت گردشگری است اما این آمارها زمانی برای ما ارزش خواهد داشت که بتوانیم گردش مالی که گردشگری در کشور ایجاد می کند و همچنین اشتغالی را که ایجاد می کند با آمار صحیح و دقیقی بدست بیاوریم که می تواند با اجرای TSA اتفاق بیفتد.
وی یادآور شد : اما با وجود نبود آمارهای دقیق ، نمی توان نقش گردشگری را در ایجاد اشتغال و رفع بیکاری نادیده گرفت و باید بستر های لازم جهت توسعه این صنعت را در کشور فراهم نمود .
یک کارشناس دیگر توسعه صنایع گردشگری را از شاخص های توسعه کشورها برشمرد و افزود : اگر بخواهید در حوزه صنعت یا پتروشیمی شغل ایجاد کنید باید بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان در ایران هزینه شود تا یک شغل ایجاد گردد اما در حوزه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری، بطور میانگین با ۳۰ تا۴۰ میلیون تومان برای عموم جوانان بیکار می توان شغل ایجاد کرد.
مهرداد اصلانی اظهار داشت : با منابع خدادادی، سابقه تمدن اسلام، تمدن دوره ما قبل اسلام و دوره باستان، آن قدر یادگارها و بناهای منحصر به فردی را برای ما به یادگار گذاشته اند که بتوان براساس آن و با کمترین هزینه برای جوانان شغل ایجاد کنیم.
وی باز گذاشتن دست بخش خصوصی و کمک به تشکل های صنفی برای احداث تاسیسات گردشگری و نظارت بر کیفیت ارائه خدمات و تاسیسات گردشگری توسط دولت را ضروری دانست و خاطرنشان کرد : بخش دولتی به عنوان ناظر، زمینه ساز و تسهیل گر می تواند مشوق بخش خصوصی در حوزه گردشگری باشد.
به گفته این کارشناس ، برای پیشرفت صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال، شایسته است تدوین برنامه جامع توسعه و مدیریت صنعت گردشگری و مشخص شدن تکالیف دستگاه ها در دستور کار قرار گیرد.
وی یادآور شد : گردشگری به لحاظ روحی و روانی برای مردم بسیار مفید است و از لحاظ اقتصادی، چرخش مالی خیلی عظیمی دارد لذا می تواند جایگاه خوبی را برای کشور ایجاد کند.
فرماندار ویژه شهرستان تنکابن نیز بر ضرورت توسعه صنعت گردشگری به عنوان یکی از راهکارهای اشتغالزایی در غرب مازندران تاکید کرد و گفت : هر سرمایه گذاری که برای اشتغالزایی بویژه در صنعت گردشگری در این شهرستان گام بردارد مدیران دستگاه های اجرایی موظف هستند از او حمایت کنند و مسیر را هموار سازند.
سید امیر حسینی جو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : : هر مدیر دستگاه اجرایی که در این زمینه دست اندازی و کوتاهی کند یا در این نظام زندگی نمی کند و یا با سیاست های نظام مخالف است که در هر صورت غیر قابل قبول بوده و با آن برخورد خواهیم کرد.
وی تاثیر خانه های بوم گردی را در ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در روستاها را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت : اگر به تعداد ویلاهایی که در روستاها ساخته شد ، خانه های بوم گردی احداث می شد امروز علاوه بر اشتغالزایی ، بافت روستاها نیز محفوظ می ماند و روستاها با مشکلات کمتری روبرو بودند.
حسینی جو خاطر نشان کرد : از سرمایه گذارانی که قصد سرمایه گذاری درزمینه های مختلف بویژه گردشگری را در این شهرستان داشته باشند در سایه تعامل و همکاری ، حمایت می کنیم .
نماینده مردم شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خواستار ترغیب بخش خصوصی توسط دولت برای احداث اسکله در نوار ساحلی مازندران جهت رونق بخشیدن به صنعت گردشکری استان شده بود.
شمس اله شریعت نژاد کاهش نرخ بیکاری در استان بویژه غرب مازندران را منوط به توسعه صنعت گردشگری دانست و افزود : دولت با شناسایی حداقل ۳۰ نقطه از نوار ساحلی مازندران و اخذ استعلام های لازم و بستن قرارداد های یکصد ساله ، می تواند بخش خصوصی را جهت احداث اسکله در سواحل دریای مازندران جذب نماید.
وی با بیان اینکه امروز محتاج تحول در حوزه اقتصادی هستیم ، اظهار داشت : با تغییر نگرش در افکار ، استفاده از تمامی منابع ، کاهش ریسک سرمایه گذاری و به دور از سیاه نمایی می توانیم در جهت جذب سرمایه گذار در استان گام برداریم.
به گفته شریعت نژاد ، سرمایه ها به جای آنکه در بانک ها برای گرفتن سود ۲۰ درصد انباشت شود باید در مسیر عمران و آبادانی و ایجاد اشتغال در کشور قرار گیرد.
وی یادآور شد : برای رونق بخشیدن به صنعت گردشگری در مازندران نیازمند مشارکت بخش خصوصی و همکاری دستگاه های مربوطه در این زمینه هستیم .
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری تنکابن و عباس آباد در این زمینه گفت : وجود ۳۲ اثر تاریخی ثبت شده در تنکابن و ۶ اثر تاریخی در عباس آباد ، موزه شهدا، مردم شناسی و حیات وحش و همچنین پل ها، بناها و مساجد تاریخی در این منطقه زمینه جذب گردشگر را فراهم نموده است.
نادر سحر خیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : غرب مازندران از ظرفیت های خوبی در زمینه گردشگری همچون احداث تله کابین، مجتمع های آب درمانی، اسکله های تفریحی، هتل و بیمارستان برخوردار است و نهادها و مسوولان مربوطه باید تلاش های مضاعفی را برای شناساندن این ظرفیت ها در جهت جذب سرمایه گذار از خود نشان دهند.
وی اشتغالزایی در بخش گردشگری را آسان تر و ارزانتر از حوزه های دیگر دانست و اظهار داشت : باید با کمک دولت و بخش خصوصی تعداد هتل ها و مراکز گردشگری و اقامتی را افزایش دهیم تا علاوه بر اشتغالزایی دیگر شاهد برپایی چادر در کنار خیابان ها و پارک ها توسط مسافران نباشیم.
سحرخیز در ادامه به نقش اقامتگاه های بوم گردی در جذب گردشگر و ایجاد اشتغال اشاره کرد و بیان داشت : ۳۷ خانه بوم گردی در روستاهای غرب مازندران آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران هستند که از این تعداد ۱۲ خانه بوم گردی در تنکابن و مابقی مربوط به رامسر است که بیشتر در روستای جنت آباد مستقر هستند.
به گفته وی ، در شهرستان عباس آباد نیز تنها یک پیشنهاد راه اندازی خانه بوم گردی از روستای سی بن داشتیم که در مراحل اولیه قرار دارد و امیدواریم افراد بیشتری در این زمینه اعلام آمادگی کنند.
سحرخیز خاطرنشان کرد : این اقامتگاه‌ها به‌عنوان یکی از الگوهای توسعه پایدار طبیعت گردی سبب ارتقا و توانمندسازی جوامع محلی و جلب مشارکت سرمایه‌گذاران بومی می‌شود و با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در مناطق بومی از یک طرف به رشد اقتصادی و بهبود معیشتی جامعه بومی کمک کرده و از طرف دیگر از رشد بی رویه مهاجرت به شهرهای بزرگ جلوگیری می‌کند.
وی مهارت آموزی جوانان در صنعت گردشگری را ضروری دانست و یادآور شد : جوانان جویای کار با آموزش مهارت های لازم در صنعت گردشگری می توانند راحت تر و سریعتر به شغل مد نظر خود دست یابند.
شهرستان های رامسر ، تنکابن و عباس آباد در غرب مازندران قرار دارندو از مناطق بسیار مهم در گردشگری کشور هستند .
خبرنگار: علیرضا پورعلم **انتشا ردهنده: محسن حسن نیا
/۱۶۰۲/۷۵۱۳/۱۸۹۹

انتهای پیام /*


اجتماعی


گردشگری


اشتغال


تنکابن