اخبار گردشگری

نقش مردم ایلام در دفاع مقدس همانند حلقه ای مفقوده باقیمانده است

به گزارش ایرنا، سرهنگ محمدرضا شرف بیانی روز چهارشنبه در نشست خبری با رسانه های گروهی به مناسبت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: یکی از نقاط ثقل جنگ تحمیلی در ایلام حضور مستقیم اقشار مختلف مردم در خطوط مقدم و پشت جبهه ها و ترک نکردن شهرها با وجود بمباران بود.
وی افزود: معرفی استان ایلام در زمان و بعد از جنگ نیازمند همکاری همگانی نهادهای ملی، استانی و عموم مردم است تا نقش این استان در دوران دفاع مقدس به صورت فراگیر برای دیگر نقاط کشور بازگو شود.
شرف بیانی یادآور شد: یکی از مشکلات و حلقه های مفقوده استان ایلام در جنگ تحمیلی و سال های بازسازی نبود یک سازمان یا نهاد واحد برای گردآوری، تدوین و نگهداری آثار و اسناد و مدارک آن مقطع تاریخی است و پراکندگی یا نابودی بیشتر این اسناد و مدارک موجب شده تا معرفی تاریخ جنگ در استان ایلام همواره با چالش هایی مواجه باشد.
وی گفت: باید با تشکیل یک اتاق فکر و با صرف هزینه و زمان، اسناد و مدارک مربوط به جنگ تحمیلی و حوادثی که در استان ایلام رخ داده را برای نسل کنونی و نسل های آتی حفظ و در انتشار این اسناد اهتمام داشته باشیم، چرا که معرفی جامع و کامل ایلام در زمان جنگ یک مطالبه به حق از سوی مردم این استان است.
شرف بیانی در خصوص برنامه های استان ایلام در هفته گرامیداشت دفاع مقدس نیز اظهار کرد: در طول این هفته ۷۰۰ برنامه مرتبط با موضوع جنگ تحمیلی در استان برگزار می شود و امسال برای نخستین بار ۱۲ کمیته دفاع مقدس متشکل از نهادها و دستگاه های مختلف در استان ایلام برای معرفی و اجرای هرچه مطلوب تر برنامه های مرتبط با دفاع مقدس تشکیل شده است.
به گفته وی کمیته های نیروهای مسلح، ایثارگران، اطلاع رسانی، فرهنگی، کودک و نوجوان، هنری، روستایی، بانوان، ورزشی، پیشکسوتان جنگ، دانشجویی از جمله کمیته های مشارکت کننده در برگزاری آئین های هفته دفاع مقدس در سراسر استان با ریاست استانداری ایلام هستند.
وی رژه نیروهای مسلح در اولین روز از هفته دفاع مقدس، همایش فرماندهان زمان جنگ، اعزام گروهای درمانی به مناطق روستایی، رونمایی از کتاب های مرتبط با دفاع مقدس، اعزام راویان به مدارس و مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شب شعر و خاطره گویی، نمایش فیلم های دفاع مقدس و تئاتر، معرفی روستایی موثر در زمان جنگ، نمایشگاه های مختلف و … از جمله برنامه های استان ایلام در هفته دفاع مقدس است.
وی در مورد یادمان های دفاع مقدس هم گفت: یادمان های دفاع مقدس استان ایلام به ویژه یادمان های شاخص و ملی نیازمند احداث زیرساخت های رفاهی متعددی است که این امکانات با تزریق اعتبارات ملی و استانی امکان پذیر است.
شرف بیانی افزود: امسال برای تجهیز و تکمیل یادمان های استان مبلغ ۸۰ میلیارد ریال اعتبار درخواست کرده ایم که در صورت تحقق همه یا بخشی از این اعتبار برای یادمان های شاخص استان امکانات و زیرساخت های رفاهی تامین شود.
وی یادآور شد: استان ایلام دارای هشت یادمان ملی، ۱۹ یادمان استانی و ۴۴ یادمان شهدای گمنام است که ۷۰ درصد یادمان شهدای گمنام تکمیل شده و ۳۰ درصد مابقی یا در حال ساخت و تکمیل است و یا هنوز عملیات ساخت یادمان در این اماکن آغاز نشده است.
به گزارش ایرنا، ۳۱ شهریور تا ۶ مهر هر سال همزمان با تجاورز رسمی عراق به خاک ایران به نام هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.
استان ایلام در دوران هشت سال دفاع مقدس سه هزار شهید، ۱۰ هزار جانباز و ۳۳۲ آزاده تقدیم اسلام و انقلاب کرده است.
قلاویزان، نقطه ایثار، شرهانی، زمین فوتبال چوار، میمک، سارات، کوشک و بانروشان از جمله اماکن جنگی این استان به شمار می رود.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشار دهنده: حسن کهزادیان
۷۱۷۲/۶۱۱۹

انتهای پیام /*


اجتماعی


دفاع مقدس


نشست خبری


مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس لرس