اخبار گردشگری

برج میلاد تجلی گاه معرفی ظرفیت های سیستان و بلوچستان

به گزارش ایرنا برج میلاد این بار به مدت ۲ شب از ساعت ۱۸ تا ۲۴ روزهای ۲۶ و ۲۷ شهریور میزبان جشنواره شب های فرهنگی سیستان و بلوچستان بود که خوشبختانه با استقبال کم نظیر مردم تهران و برخی شهروندان سایر نقاط کشور رو به رو شد.
اجرای موسیقی «دونلی» توسط استاد شیرمحمد اسپندار، گروههای موسیقی آیینی سیستان و بلوچستان، رقص شمشیر و شعرخوانی در جمع علاقه مندان به فرهنگ و هنر این دیار کهن از مهمترین برنامه های اجرایی شب نخست این جشنواره بود.
برنامه های متنوع فرهنگی، پخت خوراکی های محلی و افتتاح رسمی نمایشگاه عکس تصاویر طبیعی و گردشگری سیستان بلوچستان در دومین شب این جشنواره در محل برج میلاد تهران برگزار شد.
استقبال گسترده بازدید کنندگان و شرکت کنندگان در جشن شب های فرهنگی سیستان و بلوچستان از سیاه چادر و غرفه های صنایع دستی و پخت غذاهای محلی استان و افتتاح عکاس خانه در نگارخانه برج میلاد برای گرفتن عکس از شرکت کنندگان و بازدید کنندگان با لباس های محلی استان از شاخص ترین جلوه های این جشنواره بود.
شبکه های مختلف تلویزیونی از رسانه ملی و بین المللی حضور خوبی برای پوشش خبری و تهیه فیلم های مستند از ظرفیت های مختلف جشن شب های فرهنگی سیستان و بلوچستان داشتند و بسته های فرهنگی با هدف معرفی ظرفیت های گردشگری استان میان بازدید کنندگان و شرکت کنندگان توزیع شد.
برگزاری این جشنواره در سالی که سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری ایرانیان تعیین شده فرصت ارزشمندی بود تا هموطنان ما با گوشه ای از زیباییها و ظرفیت های کهن دیار پهلوانان نامی ایران زمین آشنا شوند و به باورشان بیاید که هر آنچه در سالهای گذشته از ناامنی و سیاه نمایی های ترسیم شده از این استان شنیده بودند تنها تبلیغی از سوی دشمنان و بدخواهان نظام اسلامی بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲۵ صنعتگر و هنرمند فعال در حوزه صنایع دستی استان برای شرکت در جشنواره شب های فرهنگی به تهران اعزام شدند.
کامبیز مشتاق گوهری افزود: این جشنواره در کل تابستان با حضور هنرمندان استان های مختلف کشور در محل برج میلاد تهران برگزار شده است.
وی افزود: اختتامیه جشنواره شب های فرهنگی استانهای کشور در روزهای ۲۶ و ۲۷ شهریور به هنرمندان و صنعتگران سیستان و بلوچستان اختصاص یافت.
وی گفت: هنرمندان و صنعتگران سیستان و بلوچستان در بخش های مختلف از جمله موسیقی محلی، رقص چوب و شمشیر، پخت غذاهای محلی و صنایع دستی در این ۲ شب به صورت نمایشگاه و کارگاه آموزشی برنامه اجرا کردند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: همچنین عکس های گرفته شده از ظرفیت های گردشگری و طبیعی استان در این جشنواره در معرض دید عموم قرار گرفت.
مشتاق گوهری افزود: این جشنواره به منظور معرفی داشته ها و ظرفیت های فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان و آشنا کردن مردم پایتخت با آداب، رسوم و توانمندی های این استان توسط این مجموعه با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلانشهرها در برج میلاد تهران برگزار شد.
رئیس دبیرخانه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلانشهرها نیز گفت: هدف اصلی از برگزاری این برنامه تغییر نگرش مردم و مسئولان نسبت به استان های مختلف و نمایش توانمندی های هنری، جاذبه های گردشگری و فرهنگ غنی مردم این مناطق است.
عادل مزاری اعتلای فرهنگ اصیل ایرانی، تقویت وحدت ملی و همدلی میان اقوام و آشنایی با فرهنگ غنی اقوام ایرانی در تهران را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد.
وی افزود: از آنجایی که تهران مینیاتور اقوام است، به منظور آشنایی نسل جوان با آداب و رسوم نیاکان خود، شب های فرهنگی ۱۰ استان از جمله مازندران، کرمانشاه، گیلان، یزد، گلستان و غیره با محوریت سیستان و بلوچستان در برنامه اختتامیه برگزار شده است.
وی گفت: اجرای موسیقی توسط استاد شیر محمد اسپندار، هنرمندان موسیقی و رقص محلی، برپایی غرفه های صنایع دستی مانند سکه دوزی، سوزن دوزی، خامه دوزی، تراش سنگ، حصیر بافی، سفال کلپورگان، چرم، عروسک سنتی و گلیم بافی، تقدیر از هنرمندان و مفاخر استان و ارائه غذاهای محلی با لباس محلی از مهمترین برنامه های اجرایی در ۲ شب پایانی جشنواره به میزبانی سیستان و بلوچستان بود.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با دارا بودن هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و غیره در ۱۹ شهرستان یکی از استان های غنی کشور به لحاظ داشته های باستانی، تاریخی، فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که به گفته کارشناسان به اندازه یک کشور جاذبه تاریخی و گردشگری دارد.
سواحل زیبای ماسه ای و صخره ای، آثار تاریخی شهر سوخته و قلعه های باستانی، آب و هوای سرد و گرم، آبشارها و چشمه های آب گرم، باغات میوه های سردسیری و گرمسیری، نخیلات و مرکبات، غارها، رودخانه های سرسبز و پرآب، سنگ نگاره ها، محوطه های تمدنی و تاریخی بخشی از جاذبه های تاریخی و گردشگری در سطح استان سیستان و بلوچستان است که هنوز برخی از آنها در کشور ناشناخته مانده است.
در این میان لادیز و تمین میرجاوه، چشمه آبگرم بزمان، سراب یدوک، مجموعه تاریخی بمپور، دامن، کوه خضر ایرانشهر، کوه میتک، دورک، گورناگان، کوه روک، لهاباد، پیشین و دره سرباز، ایرندگان، تفتان جنوبی، کارواندر، سنگان، گلفشان پیرگل، تفتان(دشت دقال) گوهر کوه خاش، تنگ سرحه، گرگان نیکشهر، تنگه فنوج، آبشار آبند قصرقند، شهر سوخته، کوه خواجه، کرکویه، دهانه غلامان، میلک، هامونک و حوضدار هامون، تخت عدالت هیرمند، قلعه رستم، قلعه کافران، آشار مهرستان و آبشار آسپن دلگان از جمله مناطق نمونه گردشگری سیستان و بلوچستان محسوب می شوند.
۳۰۴۲**۶۰۸۱ خبرنگار: محدثه حیدری گرجی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


جشنواره


شب های فرهنگی