اخبار گردشگری

قدیمی ترین سند ازدواج کردستان رونمایی شد

محسن علوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این سند در ابعاد ۱۱۱ در ۶۶ سانتیمتر در سال ۱۲۵۴ هجری قمری به خط نستعلیق با حاشیه تذهیب نگارش شده است.
وی اضافه کرد: این سند ازدواج ‘رضاقلی خان اردلان’ نوه امان الله خان اردلان حاکم اردلان (۱۲۱۴-۱۲۴۰ هجری قمری) و طوبی سلطان خانم نوه فتحعلی خان قاجار را ثبت کرده است.
به گفته وی این سند ازدواج در بهمن ماه سال گذشته به شماره ۵۴۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
علوی اظهار کرد: این سند با توجه به اینکه تاریخی ترین سند ازدواج کردستان بوده و در آن ازدواج ۲شخصیت برجسته تاریخی ثبت شده دارای اهمیت زیادی بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کردستان ادامه داد : این سند تاریخی در خانه کُرد سنندج نگهداری شده و علاقمندان می توانند از آن بازدید کنند.
**خانه کُرد یا عمارت آصف یکی از قدیمی ترین بناهای موجود در شهر سنندج است و براساس شواهد و شیوه معماری احداث بنای اولیه آن مربوط به دوره صفویه و قسمت های دیگر آن در دوره قاجاریه تکمیل شده است.
هر چند عمارت آصف نام خود را از آصف دیوان گرفته است اما بانی اولیه آن را خانواده معتمد هاشمی ها (امجد الاشراف) می دانند و احتمالا خانواده محمدرضای وزیر پدر آصف دیوان آن را تملک کرده و سپس در زمان آصف دیوان با الحاق سردر ورودی در بخش های شرقی و غربی، عمارت شکوه نهایی خود را به دست آورده و از این رو به عمارت آصف مشهور شده است.
مجموعه عمارت حدود چهار هزار مترمربع عرصه و اعیانی دارد و علاوه بر سردر و دالان ورودی و اتاق تقسیم آب، دارای چهار حیاط است که عبارتند از حیاط بیرونی (اصلی)، حیاط اندرونی، حیاط مستخدمین و حیاط مطبخ.
این عمارت که به شماره ۱۸۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است در سال ۱۳۷۶ توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان تملک شد و پس از انجام مطالعات و تهیه طرح های لازم، مرمت احیای آن از سال ۱۳۷۸ آغاز شد و تا اردیبهشت سال ۱۳۸۲ به طول انجامید.
استان کردستان دارای یک هزار و ۵۱۹ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون ۸۲۹ مورد از این تعداد شامل ۷۶۳ اثر، هشت مورد میراث طبیعی، ۵۰ مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده: پروانه امانی
۳۰۲۰ /۱۳۵۴

انتهای پیام /*


فرهنگی


سند ازدواج


نفیس


کردستان