اخبار گردشگری

مریوان و سیرجان شهرهای جهانی شدند

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بهمن نامور‌مطلق گفت: شورای جهانی صنایع‌دستی با ثبت سیرجان از استان کرمان به‌ عنوان شهر جهانی گلیم، مریوان از استان کردستان به‌ عنوان شهر جهانی کلاش و روستای کلپورگان از سیستان و بلوچستان به‌عنوان دهکده جهانی سفال موافقت کرد.
وی با اشاره به حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی در ایران در ماه گذشته و بازدید از این سه استان اضافه کرد: ارزیابان شورای جهانی صنایع‌ دستی در بازدید از این سه استان وضعیت تولید، فروش و آموزش صنایع‌دستی را تأیید کردند و گزارش خود را به شورای جهانی صنایع‌دستی ارائه دادند.
نامور‌مطلق تصریح کرد: اعضای شورای جهانی ‌صنایع‌ دستی بعد از بررسی گزارش ارزیابان اعزامی به ایران، با ثبت سیرجان و مریوان به عنوان شهرهای جهانی گلیم و کلاش و روستای کلپورگان به‌عنوان دهکده جهانی سفال موافقت کردند.
معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: ثبت ‌جهانی یک شهر یا روستا سه مرحله دارد که در مرحله اول پرونده تهیه و به شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال می‌شود، در مرحله دوم ارزیاب‌ها به شهرهای نامزدشده سفر می‌کنند و در مرحله سوم رأی‌گیری برای ثبت‌جهانی این مکان‌ها انجام می‌شود که این دو شهر و یک روستا از ایران بعد از طی این سه مرحله ثبت جهانی شدند.
نامور‌مطلق خاطرنشان کرد: ثبت شهرها و روستاهای جهانی آغاز راه است و با توجه به ظرفیت‌هایی که در ایران در حوزه صنایع‌دستی وجود دارد امیدواریم دیگر شهرها و روستاهایی نیز که در سال‌های آینده نامزد می‌شوند ثبت شوند.
پیش از این مشهد به‌عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها، لالجین به‌ عنوان شهر جهانی سفال، اصفهان به‌ عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و تبریز به ‌عنوان شهر جهانی فرش دستباف ثبت‌جهانی شده بود.
با ثبت این شهرها و روستای کلپورگان، ایران از نظر تعداد شهرها و روستای جهانی صنایع دستی در رتبه اول دنیا ایستاد.
فراهنگ ** ۳۰۷۹ ** دریافت: علی اسدی * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


شهرهای جهانی


نامور مطلق