اخبار گردشگری

۶ محوطه باستان شناختی گنبدکاووس در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی وامور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، ابراهیم کریمی روز یکشنبه افزود: ایگش تپه، دونقوز تپه سارجه کر ، قارقلی تپه ، کپ باش تپه ، تپه اگری بوغاز و ملک تپه محوطه های ارزشمند باستانی هستند که از حیث مطالعات گاه نگاری نسبی مربوط به دوره های فرهنگی مس و سنگ جدید، مفرغ ،آهن ، اشکانی ، ساسانی و اسلامی است که در نشست اخیر جلسه شورای ثبت میراث غیرمنقول سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به ثبت ملی رسید.
او ادامه داد: پرونده ثبت این محوطه ها توسط دفتر ثبت آثار و تعیین حریم استان و کارشناسان اداره شهرستان گنبد کاووس تهیه و پس از سیر مراحل قانونی به سازمان مرکزی ارسال گردید که در جلسه مورخه ۲۲ شهریور جاری شورای عالی ثبت آثار کشور با تایید داوران به ثبت ملی رسید.
وی افزود: با توجه به اهمیت ثبت مواریث استان گلستان علی الخصوص مواریث غیرمنقول این استان در فهرست آثار ملی کشور، در این نشست ۳۱ اثر استان گلستان در گستره هشت شهرستان در حوزه تپه های باستانی، گورستان و محوطه های باستان شناختی با رای قاطع اعضای شورای ثبت آثار کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
کریمی افزود: شهرستان گنبدکاووس با احتساب این ۶ محوطه دارای ۶۸ اثر ثبت ملی شده در فهرست آثار کشور است و لوح ثبت این آثار پس از طی تشریفات قانونی با امضای معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور صادر و ابلاغ خواهد شد.
شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار تفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است و با برخورداری از آثار تاریخی و باستانی فراوان از چمله بنای برج قابوس به عنوان بلندترین بنای آجری جهان که به ثبت جهانی رسیده و نیز خرابه های شهر تاریخی جرجان از اهمیت تاریخی و فرهنگی بالایی برخوردار است.
۳۰۳۹/۱۸۶۰
خبرنگار: علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


ثبت آثار تاریخی


گنبدکاووس