اخبار گردشگری

مرحله نخست شهر زیرزمینی سامن برای بازدید گردشگران مهیا می شود

به گزارش ایرنا محمدرضا بشری روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هنوز کاوش و پژوهش ها در اثر دستکند تاریخی شهر زیرزمینی سامن ادامه دارد و نگهداری و حفظ این اثر مهم تاریخی یکی از دغدغه ها و اولویت های این مجموعه است.
وی با بیان اینکه فرماندار ویژه ملایر یکی از اولویت مهم شهرستان را توجه به این اثر تاریخی عنوان کرده افزود: سال گذشته به دلیل بارندگی خسارت هایی به معابر شهر سامن وارد کرد که می تواند تهدیدی جدی برای دستکند سامن باشد.
بشری ادامه داد: با توجه به اینکه پیک جمعیتی شهر سامن در سه هکتاری است که شهر زیرزمینی قرار گرفته، امکان جابجایی منازل و واحدهای تجاری وجود ندارد.
وی راه اندازی مرحله نخست شهر زیرزمینی سامن را یکی از بسترهای مساعد برای توسعه این شهر برشمرد و بیان کرد: با توجه به اینکه سامن به عنوان شهر هزاره ها معرفی شده، در صدد هستیم با ایجاد تفرجگاه ها، سوغات سراها، بوستان ها و توسعه فضاهای تفریحی و گردشگری مدت اقامت مسافران و گردشگران را در این شهر افزایش دهیم.
شهردار سامن سرانه فضای سبز باغ شهر سامن را ۱۹٫۶ مترمربع عنوان کرد و گفت: با احتساب فضای سبز حاشیه جاده ها و معابر این میزان به ۳۸٫۸ مترمربع می رسد و به دنبال توسعه بیشتر فضای سبز شهری سامن هستیم.
بشری ادامه داد: امسال بودجه شهرداری سامن ۱۶ میلیارد ریال تعیین شد که امیدواریم محقق شود، به گونه ای که در سه سال گذشته شاهد افزایش بودجه در این شهرداری بودیم.
وی با بیان اینکه شهرداری سامن جزو معدود شهرداری هایی است که بدهی ندارد بیان کرد: شهر سامن از نظر نظافت و پاکیزگی جزو شهرهای نمونه است و در این راستا ۱۲۸ مخزن زباله در سطح شهر تعبیه شده است.
وی اضافه کرد: شهرداری سامن در بین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر درجه پنج را دارد که با وجود افراد فرهیخته در شورای شهر سامن، برنامه محوری و تعامل مثبت با دستگاه های اجرایی امیدواریم در سال ۱۴۰۰ سامن به یکسری موفقیت های پایدار دست پیدا کند.
شهردار سامن کارخانه آسفالت و مرکز معاینه فنی را از جمله منابع درآمدی شهرداری عنوان کرد و گفت: سامن دارای ۱۹ کیلومتر خیابان و ۴۰۰ واحد تجاری و ۲۵۶ هکتار محدوده شهری است و هدف ما جذب اعتبارات بیشتر برای ارائه خدمات به شهروندان است.

**تولید سالاانه ۵۰ هزار تن خیارشور در سامن
رئیس شورای اسلامی شهر سامن نیز این شهر را در تولید خیار شور جزو چهار شهر برتر کشور دانست و افزود: سالانه ۵۰ هزار تن خیارشور در این شهر تولید و در داخل کشور مصرف می شود که به دلیل بروکرواسی اداری واحدهای تولید خیارشور در زمینه صادرات وارد نشده اند.
رضا گل محمدی با بیان اینکه تولید خیارشور و ترشی در قالب مشاغل خانگی و به صورت شخصی و کارگاهی تولید می شود بیان کرد: به دلیل میزان تولید و کیفیت خیارشور سامن، ثبت ملی آن یکی از ضرورت ها و اولویت های شورای اسلامی شهر است.
وی با اشاره به فعالیت شهرک صنعتی مواد غذایی سامن گفت: در حال حاضر ۱۰۰ قطعه زمین برای ایجاد واحدها و کارگاه های تولید خیارشور و انواع ترشی و مواد غذایی ایجاد شده که از این تعداد ۷۰ واحد مشغول فعالیت است.
گل محمدی با بیان اینکه در هر واحد تولید خیارشور و ترشی بین ۱۰ تا ۱۲ تن مشغول کار هستند افزود: در حال حاضر نحوه تولید خیارشور به صورت تخمیری و سنتی است و برای جذب بازار رقابتی و صادرات باید به روش های نوین تولید شود.
وی تعریض بلوار اصلی سامن را یکی از دغدغه های دوره پنجم شورای اسلامی شهر سامن عنوان کرد و ادامه داد: با تعریض این بلوار می توانیم سوغات سراهای شکیلی ایجاد و مسافران و گردشگران بیشتری را در این شهر داشته باشیم.
رئیس شورای اسلامی شهر سامن همچنین ارتقای ناحیه صنعتی سامن، حفظ ۲ تیم ورزشی، توجه به زیرساخت های عمرانی و فرهنگی و راه اندازی استخر سامن را از جمله برنامه های آتی برشمرد و بیان کرد: چشم انداز ما در این دوره از فعالیت شوراها اجرای برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت است.
گل محمدی تعامل را پیشرفت رو به جلو دانست و گفت: با همراهی و تعامل بین شورای اسلامی شهر و شهرداری که همواره عامل مهم توسعه و پیشرفت بوده، بتوانیم برای پیشبرد اهداف و برنامه ها استفاده کنیم.
شهر سامن در ۱۵ کیلومتری شهر ملایر واقع شده و با پیشینه طولانی این باغ شهر، قدمت شهرداری آن به حدود ۶۰ سال پیش بازمی گردد.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر در ۷۵ کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
۲۰۸۷/۷۵۲۸
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده: زهرا پیرنیا

انتهای پیام /*


فرهنگی


شهر زیرزمینی سامن


گردشگری


شهرداری سامن