اخبار گردشگری

روستای پیاوین بانه به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده است

به گزارش خبرنگار ایرنا بختیار خدری روز شنبه در جلسه ای به منظور بررسی ظرفیت های گردشگری روستاهای بانه که در محل بنیاد مسکن بانه برگزار شد افزود: در برنامه ششم توسعه تعدادی از روستاها دارای بافت های با ارزش به لحاظ قدمت و سنتی بودن شناسایی و معرفی می شوند که روستای پیاوین بانه با توجه به ظرفیت هایی که به لحاظ بافت سنتی دارد به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده است.
وی اظهار کرد: اعتباراتی برای معرفی و ایجاد ظرفیت های گردشگری به روستای پیاوین اختصاص می یابد و طرح های که در این روستا اجرایی می شود با طرح های هادی تفاوت زیادی دارد.
خدری گفت: برای ایجاد ظرفیت های روستای پیاوین بانه در مسیرهای مختلف روستا طرح ها و الگوهای خاص تعریف شده و برای نوسازی واحدهای مسکونی روستا با محدودیت هایی همراه است که بنابر الگو و طرح های تعریف شده نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستا انجام می شود.
وی افزود: در روستاهای هدف گردشگری برای طراحی معماری داخلی و خارجی واحدهای مسکونی الگوی مشخص تعریف شده و باید مالک آن طبق این الگو اقدام به بازسازی کند.
وی یادآور شد: برای بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.
خدری با بیان اینکه بسیاری از روستاهای کردستان داری پیشینه تاریخی بالا و معماری خاص است گفت: در استان های کشور ظرفیت خاصی برای معرفی روستاهای هدف گردشگری تعیین شده و در کردستان با توجه به موقعیت کوهستانی و نوع معماری سنتی و قدیمی منطقه، معماری ویژه ای شکل گرفته و ظرفیت های زیادی وجود دارد.
**رشد گردشگری روستایی با حفظ ظرفیت های آن
در ادامه این جلسه رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه گفت: شهرستان بانه تاریخچه ای دیرینه و ظرفیت های ناشناخته ای به لحاظ تاریخی دارد که رشد گردشگری روستا با حفظ ظرفیت های تاریخی و جاذبه های طبیعی یکی از برنامه های میراث فرهنگی است.
سعدالله رحیمی خواه افزود: روستاهای بانه با توجه به بافت معماری سنتی و وجود صنایع دستی ظرفیت های خوبی برای گردشگران فراهم می کنند همچنان که بسیاری از روستاهای کشور از این ظرفیت ها برای جذب گردشگران بهره می گیرند.
به گفته وی، در شهرستان بانه از سال ها قبل به واسطه بازار تجاری و جاذبه های طبیعی که وجود دارد زمینه برای رونق صنعت گردشگری فراهم شده و بانه به عنوان مقصد بسیاری از مسافران در اقصا نقاط کشور شده است.
وی اظهار کرد: باید با شکوفایی ظرفیت های گردشگری در روستاها، گردشگران را به سمت روستاها جذب و زمینه را برای اشتغالزایی پایدار در روستاها فراهم کنیم.
رحیمی خواه افزود: یکی از اهداف ما در شناسایی ظرفیت های گردشگری در روستاها جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها است.
وی گفت: باید برای توسعه روستاها همزمان با رونق بخش گردشگری، بخش صنایع دستی و کشاورزی هم توسعه پیدا کند چرا که توسعه همه جانبه برای رونق بخش گردشگری روستایی ضروری است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه اظهار کرد: روستاهای که ظرفیت های لازم برای گردشگر پذیر بودن را داشته باشند شناسایی می شوند که بیشتر روستاهایی مدنظر است که صنایع دستی، طبیعت بکر و بافت های سنتی داشته باشند.
وی به اهمیت اجرای طرح های گردشگری روستایی اشاره کرد و گفت: اجرای طرح های گردشگری روستایی به کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها کمک و همچنین زمینه را برای ایجاد اشتغال و امنیت بیشتر جامعه فراهم می کند.
تفاهم نامه بین اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بنیاد مسکن و نظام مهندسی برای حفظ و مرمت بافت های قدیمی روستای منعقد شده است.
بافت سنتی بسیاری از روستاهای بانه به واسطه کوهستانی بودن منطقه به صورت پله کانی و بیشتر با مصالح بومی احداث شده است.
روستای پیاوین در بخش نمشیر و در ۳۰ کیلومتری شهر بانه واقع شده است. بانه با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
*خبرنگار:زینب طلایی/ **انتشار دهنده: امید بهمنی
۷۴۶۹/۶۱۰۸
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


پیاوین


بانه