اخبار گردشگری

۶۶ اثر دیگر واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی غیرمنقول شناخته شد

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرهاد نظری عنوان کرد: از ۶۶ اثر واجد شرایط ثبتی جدید، ۳۱ محوطه باستانی متعلق به دوره های مس و سنگ، مفرغ، اشکانی، ساسانی و قرون اولیه اسلامی و بافت تاریخی روستای فارسیان از استان گلستان است.
وی افزود: پنج اثر با قدمت دوره قاجار و پهلوی اول مربوط به استان قم و ۱۸بنای تاریخی از دوره های زندیه، قاجار و پهلوی اول و ۸ محوطه باستان شناختی با قدمت دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی از استان فارس و سه اثر در استانهای چهارمحال وبختیاری، همدان و سمنان است.
مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۰۳ اثر تاریخی فرهنگی غیرمنقول در فهرست آثار ملی ثبت شده،گفت: ۶۶ پرونده آثاری که در کمیته ثبت آثار ملی مطرح شده شامل آب انبار، بیمارستان آسیاب، خانه، مدرسه، مسجد، بقایای قلعه های دیده بانی و محوطه های باستان شناختی است.
به گفته نظری، در نشست کمیته ثبت و حریم آثار غیر منقول بیشترین پرونده های مطرح شده مربوط به محوطه ها و تپه های باستان شناختی بوده که از این تعداد ۳۱ اثر مربوط به استان گلستان و هشت اثر مربوط به استان فارس بوده است.
به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، با ثبت هر اثر در فهرست آثار ملی هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی منجر به تخریب یا تغییر هویت آثار ثبتی برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی، تعزیرات و مجازات های بازدارنده جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد.
همچنین بر اساس قوانین مرتبط با ثبت هر گونه اقدام حفاظتی و مرمتی در آثار ثبتی با تأیید و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امکان پذیرخواهد بود.
فراهنگ ** ۳۰۷۹ ** دریافت: علی اسدی * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*


فرهنگی


ثبت ملی


میراث فرهنگی


فرهاد نظری