اخبار گردشگری

اتمام عملیات مرمت بادگیر خانه رجبی سمنان

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از صندوق احیا و بهره برداری اماکن تاریخی، هم اکنون بهره برداری موقت از این بنا آغاز شده و با افتتاح آن ۵۲ نفر به طور مستقیم وارد فضای کسب و کار می شوند.
بنا بر گفته شهرام ذوالفقاری سرمایه گذار این بنای تاریخی، چهار هزار و ۵۰۰ نفرروز استاد کار، معمار، کارگر فنی و ساده فعالیت کرده اند تا این بنای تاریخی و زیبا به مرحله بهره برداری برسد و بتواند میزبان خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی باشد.
بنای تاریخی بادگیر خانه رجبی که به نام خانه کلانتر نیز شناخته می شود دارای ۲۴۰۰ متر اعیان بوده که شامل ۲ حیاط، ۱۸ اتاق، حمام قدیمی، آب انبار و حوضخانه است.
با ورود خانه رجبی به چرخه بهره برداری ۲۵۰ صندلی به ظرفیت پذیرایی گردشگری کشور افزوده خواهد شد و این بنا ظرفیت برگزاری ضیافت های خانوادگی در فضایی اختصاصی از ۶ تا ۳۶ نفر را دارا خواهد بود.
خانه کلانتر در اواسط دوره قاجار بناشده و در قسمت جنوبی سمنان در محله اسفنجان و در نبش میدان ابوذر (پاچنار) واقع است. این بنا متعلق به خانواده رجبی (کلانتر وقت سمنان) بوده و دارای یک حیاط مرکزی و باغچه و فضاهایی ازجمله راهرو، اتاق‌های تابستانی و زمستانی، بادگیر و غیره است.
این بنا دارای یک بادگیر بلند و منحصربه‌فرد درروی قسمت جنوبی است که از روی سقف قسمت تابستان نشین بیرون آمده است. اتاق های رو به شمال و دارای بادگیر در تابستان، اتاق های رو به جنوب در زمستان ، اتاق های رو به شرق در پاییز و بهار، استفاده می شده است.
این خانه بیشتر جنبه اداری و حکومتی داشته و علاوه بر آب انبار، قراولخانه، اصطبل و اتاق خدمه، اتاق های مهمان و اتاق های خانواده کلانتر دارای قسمت های اداری بوده است.
خانه کلانتر سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۷۸۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
فراهنگ**۳۰۷۹** ۱۸۲۳ دریافت: علی اسدی** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*


فرهنگی


صندوق احیا و بهره برداری اماکن تاریخی


بادگیرخانه رجبی


میراث فرهنگی