اخبار گردشگری

حلوا خارک شیراز

حلوا خارک از جمله حلواهای خوشمزه تهیه شده در استان فارس و شهرستان جهرم می‌باشد. در این مقاله، نحوه پخت این حلوای خوشمزه را برای شما بیان می‌کنیم. امیدواریم که با طبخ حلوا خارک شیراز از خوردن آن در جمع‌های خانوادگی و دوستانه نهایت لذت را ببرید.
مواد اولیه:
خارک: ۱ کیلوگرم.
رطب: ۳۰۰ گرم.
زعفران ساییده: ۲/۱ قاشق چای‌خوری.
پودر هل: ۱ قاشق مرباخوری.
آرد برنج: ۳۰۰ گرم.
روغن: ۱۵۰ الی ۲۰۰ گرم.
دستورالعمل:
برای شروع کار، خارک را شسته و پارچه نمداری را بر روی آن بیندازید. انجام این کار کمک می‌کند تا خارک برای چرخ کردن نرمی لازم را داشته باشد. بعد چرخ گوشت را با کمی روغن چرب کرده و خارک را از آن رد کنید. چرب کردن چرخ گوشت به جهت آسان‌تر چرخ شدن خارک است. آرد را به همراه روغن مرتب هم بزنید تا تغییر رنگ دهد. حواستان باشد چون آرد برنج خیلی سریع می‌سوزد. در مرحله بعد، خارک چرخ شده را به همراه آرد کمی تفت دهید. البته تفت دادن خارک به خاطر سفت بودن آن مشکل به نظر می‌رسد. در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه مواد را بر روی اجاق به هم می‌زنیم تا کاملاٌ تفت خورده و آماده شود. بعد، رطب‌های هسته گرفته شده را نیز اضافه کنید. در صورت خشک بودن رطب‌ها، یک سوم پیمانه آب را نیز به حلوا بیفزایید. سپس، مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط کرده و با پشت قاشق رطب‌ها را له کنید. بعد از حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه که حلوا به روغن افتاد، زعفران دم کرده به همراه ۳/۱ پیمانه مخلوط آب و هل را به حلوا اضافه کرده و مرتب آن را بهم بزنید. بعد از گذشت حدود ۵ دقیقه، حلوا خارک خوشمزه ما آماده است. می‌توانید آن را قالب زده و یا در ظرفی ریخته و تزیین نمایید.
حلوا از قدیم‌الایام در زمره شیرینی‌های خوشمزه و خوش عطر ایرانی بوده و در انواع مختلفی تهیه می‌شود. شاید بتوان گفت که هر منطقه حلوای مخصوص به خود را دارد. استان فارس نیز از این قاعده مستثنی نیست. حلوا خارک شیراز به عنوان شیرینی سنتی این خطه، از سال‌های دور تاکنون به وسیله بانوان کدبانو و هنرمند شیرازی طبخ می‌شود. وجود خرما در این حلوا، آن را به یکی از مفیدترین و مغذی‌ترین خوراکی‌ها بدل کرده است. کلسیم، گوگرد، پتاسیم، آهن، منیزیم، فسفر و مس تنها بخشی کوچکی از ویتامین‌های بی‌شمار این میوه دلچسب است. همچنین، خرما را می‌توان به منظور درمان بیماری‌هایی همچون مشکلات قلبی و ناراحتی‌های گوارشی نیز مصرف کرد. شاید تاکنون نام خارک به گوشتان نخورده باشد. در واقع، می‌توان گفت که خارک از مراحل اولیه رشد میوه خرما است. در این مرحله، خرما بافتی سفت داشته و کاملاٌ نارس و کال می‌باشد. طعم آن به گسی زده و رنگ زرد متمایل به نارنجی دارد. گفتنی است که خارک نسبت به خرما کالری کمتری داشته و قند آن کمتر از خرما است. در برخی از انواع خرما می‌توان آن‌ها را در مرحله خارک برداشت کرده و برای مواردی از جمله مصارف غذایی و دارویی استفاده کرد.

حلوا خارک شیراز

حلوا خارک شیراز

حلوا خارک شیراز

حلوا خارک شیراز

حلوا خارک شیراز

حلوا خارک شیرازحلوا خارک شیراز