اخبار گردشگری

الزامات ثبت جهانی گنبد قابوس

بر این اساس، توجه ‌دادن به ارزش‌ ها و تنوعات انسانی و ایجاد فضای گفت‌ و گو بین ملل جهان و تلاش برای صلح جهانی، هدف و روح ثبت آثار مختلف را در فهرست جهانی یونسکو نشان می‌ دهد و سایت ‌هایی که در این فهرست قرار می ‌گیرند بر اساس کنوانسیون حفاظت از میراث جهانی فرهنگی و طبیعی متعلق به تمام انسان‌ های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص، محسوب می ‌شوند و دولت‌ ها موظف به حفظ و نگهداری این آثار هستند.
۲- – در این میان اما از جمله مهم‌ترین آثار ایرانی ثبت شده در فهرست جهانی گنبد قابوس است، بنایی تاریخی که از سده چهارم هجری است در شهر گنبدکاووس، شمال ایران در استان گلستان قرار دارد، سبک معماری بنا شیوه رازی است، این بنا که بیش از هزار سال از ساخت آن می‌ گذرد در کنار شهر تاریخی و باستانی جرجان (گرگان) ساخته شده است.
۳- اکنون که طی چند سال اخیر گنبد قابوس در فهرست آثار جهانی ثبت شده است کار به اتمام نرسیده و الزامات فراملی، ملی و صدالبته محلی را می‌طلبد.
در حوزه فراملی، یکی از مزایای مهم ثبت جهانی آثار یک کشور، خاصه برای کشورهای در حال توسعه، دستیابی به صندوق میراث جهانی است که به منظور شناسایی، حفاظت و معرفی محوطه‌ های میراث جهانی، سالانه اعتباری در اختیار کشورهای عضو قرار می‌ گیرد.
هم‌ چنین در حوزه ملی، ثبت جهانی گنبد قابوس روی جذب گردشگران داخلی و خارجی تأثیر بسزایی دارد، به‌ طور کلی می‌ توان گفت که هر گردشگر خارجی که بخواهد ایران را برای مقصد گردشگری انتخاب کند، پیش از سفر حتماً مکان ‌های تاریخی و گردشگری کشور را بررسی می ‌کند بنابراین گردشگران می‌ توانند در سایت یونسکو تمام آثار تاریخی جهانی ثبت‌ شده را بیابند و با توجه به آثار و جذابیتی که دارند، به این مکان‌ ها سفر کنند.
علاوه بر این، محوطه ‌هایی همانند گنبد قابوس که در فهرست میراث جهانی ثبت شده ‌اند از طراحی و اجرای برنامه ‌های جامع مدیریتی سود می ‌برند؛ برنامه ‌هایی که اقدامات محافظتی و شیوه‌ های نظارتی متناسبی را شامل می ‌شود. به منظور حمایت از این طرح ‌های جامع، متخصصان، آموزش‌ های فنی لازم را به تیم ‌های بومی مدیریت محوطه‌ ارائه می ‌دهند.
۴- در حوزه محلی نیز ثبت‌ جهانی شدن آثاری مانند گنبد قابوس تأثیرات ملموس و ناملموسی روی زندگی مردم دارد.
اگر اثری که ثبت‌ جهانی می ‌شود در شهر باشد، باید اوضاع شهری برای ورود گردشگر و امکاناتی که نیاز دارد فراهم شود از این منظر، نیاز به پیش‌ بینی و ایجاد زیرساخت ‌ها و تدوین برنامه ‌هایی مانند برگزاری رویدادهای گردشگری به شدت احساس می شود؛ رویدادهایی که در قالب جشنواره ‌های گوناگون، جنبه ‌های فرهنگی، اجتماعی، و… شهری که اثر ثبت جهانی در آن قراردارد را نشان می ‌دهد.
۵- امسال برای نخستین بار برگزاری یازدهمین دوره جشنواره بین‌ المللی فرهنگ اقوام ایران‌ زمین در گنبدکاووس با در نظرداشت همین الزامات و پیش‌ شرط ‌ها انجام شد. گنبد قابوس و شهر گنبدکاووس به شدت نیاز به معرفی ملی و فراملی دارد که جشنواره اقوام چنین پتانسیل و توانشی را دارد که گنبد قابوس را بیش از پیش به ایرانیان و جهانیان بشناساند.

* کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


میراث جهانی


گنبدقابوس