اخبار گردشگری

ملی شدن صنعت مبل و منبت ملایر، سرآغاز تحولی بزرگ

به گزارش ایرنا پس از ثبت ملایر به عنوان شهر ملی منبت ایران، این روزها با برگزاری جشنواره ملایر، در شهر ملی منبت شور و شعف خاصی در این شهرستان حاکم است و در هر نقطه ای از آن هنر منبت کاران برای هموطنان ایرانی جلوه گری می کند.
باید خدا قوت گفت به مسئولان و صنعتگران هنر مبل و منبت این شهرستان که در کسب این جایگاه ملی زحمات فراوانی را متحمل شده و حالا نشان ملی منبت ایران زمین را با افتخار به گردن آویخته اند.
پس از تبلیغات گسترده برگزاری نخستین جشنواره مبل و منبت ملایر از شبکه های مختلف رسانه ملی، ملایری ها فرش قرمز خود را زیر پای علاقه مندان به هنر و خریداران مبلمان و منبت پهن کردند و به خوبی مهمان نوازی خود را در مدت زمان ۱۰ روزه برگزاری این جشنواره به نمایش گذاشتند، فرش قرمزی که از ملایر تا شهر جوکار مهد منبت، دهنو آورزمان روستای خودکفا در ایجاد اشتغال در حوزه مبل منبت و سایر نقاط شهرستان گسترده شد.
با برگزاری فاخر جشنواره مبل و منبت در شهر ملایر، پس از جوکار، نوبت به روستای دهنوآورزمان رسید که هنر و قابلیت هنرمندان خود را در صنعت مبل و منبت با استفاده از ظرفیت جوانان این روستا به رخ فعالان این هنر بکشد.
روستایی که فرماندار ویژه ملایر وجود ۲۵۰ هنرمند شاغل در آن را افتخاری بزرگ برای این شهرستان می داند و آن را نشان از هوش سرشار و توان بالای جوانان این خطه قلمداد می کند.
عبدالعظیم رضایی شامگاه سه شنبه در جشنواره مبل و منبت روستای دهنوآورزمان اظهار کرد: ملی شدن مبل و منبت ملایر، آغاز تحولی بزرگ است که چشم انداز وسیعی را در این شهرستان ایجاد خواهد کرد.
وی ثبت ملی مبل و منبت ملایر را آرزوی دیرینه مردم و مسئولان این شهرستان برشمرد و افزود: اثر این رخداد بزرگ در آینده نمایان خواهد شد و به طور قطع آینده ای روشن در انتظار ملایر است.
رضایی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره مبل و منبت در ملایر و ایجاد شور و شعف در بین مردم گفت: در ایام برگزاری جشنواره و حضور چشمگیر مسافران برای بازدید و خرید مبلمان منبت، ملایر از این جایگاهی که در کشور داشت، چندین گام صعود کرد.
وی با بیان اینکه ملایر به عنوان نخستین شهر فرهنگی استان دارای شخصیت های بزرگ در سطح ملی است، بیان کرد: این شخصیت ها همه برخاسته از روستاهای این شهرستان هستند که نمونه بارز سخت کوشی، خلوص نیت و سلامت نفس هستند.
معاون استاندار همدان ثبت ملایر به عنوان شهر ملی منبت را حاصل تلاش هنرمندان این صنعت دانست و ادامه داد: اینکه روستایی با یک هزارو ۷۰۰ نفر جمعیت دارای ۲۵۰ هنرمند شاغل در حوزه مبل و منبت است، افتخاری برای ما است که می تواند در زمینه اشتغال و تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی الگو برای سایر روستاها باشد.
به گزارش ایرنا رضایی با اشاره به دغدغه مسئولان در زمینه بیکاری جوانان، تلاش دولت تدبیر و امید برای ایجاد بستر فعالیت و کار برای جوانان را قابل تقدیر دانست و افزود: جشن ما روزی است که با همت، تلاش مجدانه و همدلی شاهد فقر و بیکاری و مشکلات اقتصادی در جامعه نباشیم.
وی با بیان اینکه اعتیاد ریشه تمام گرفتاری ها و بیکاری است خاطرنشان کرد: حالا که ملایر به عنوان یکی از شهرهای پایلوت کشور برای مبارزه با اعتیاد انتخاب شده، باید تلاش کنیم با اجرای موفق طرح ملی کرامت، پدیده شوم اعتیاد را از بین مردم و جامعه پاک کنیم.
فرماندار ویژه ملایر توسعه صنعت مبل و منبت، صنایع دستی و ایجاد اشتغال در روستاها را بستری مساعد برای ریشه کنی اعتیاد و بیکاری در روستاها برشمرد و گفت: به طور قطع روستای دهنوآورزمان از مسیر تولیدات منبت و مبل یکی از قطب های بزرگ اقتصادی خواهد شد.
رضایی با تاکید بر اینکه منبت کاری تنها به مبل اختصاص ندارد و باید در سایر موارد نیز به کار گرفته شود بیان کرد: جوانان می توانند با تشکیل تعاونی نسبت به ایجاد کارگاه های تولید مبل و منبت اقدام کنند که با ایجاد اشتغال و تولید می توانیم در مسیر توسعه و آبادانی گام برداریم.
**دهنو آورزمان روستای خودکفا در حوزه اشتغال
نماینده مردم ملایر در مجلس دهم نیز با بیان اینکه دهنوآورزمان به عنوان روستای خودکفا در حوزه اشتغال شناخته شده است گفت: این روستا می تواند در کشور به عنوان مدل، سمبل و الگو در حوزه اشتغال معرفی شود.
حجت الاسلام آزادی خواه تلاش جوانان این روستا برای ایجاد اشتغال را نمونه بارز اقتصاد مقاومتی دانست و بیان کرد: روستای آورزمان ثابت کرد که تحریم ها؛ تهدیدها و مشکلات در ایجاد اشتغال و تولید تاثیری ندارد.
به گزارش ایرنا سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم با تقدیر از تلاش های خوب بخشدار سامن گفت: باید عزم خود را برای جهانی شدن، توسعه صنعت مبل و منبت ملایر و رونق اشتغال و تولید به کار گیریم.
بخشدار سامن نیز بیان کرد: هم اکنون ۲۵۰ هنرمند در حوزه مبل و منبت در ۱۵۴ کارگاه در روستای دهنوآورزمان فعال هستند.
مصطفی عبدالملکی ادامه داد: ماهیانه بین یک هزارو ۲۰۰ تا یک هزارو ۵۰۰ دست مبلمان منبت در این روستا تولید و به سایر نقاط استان و کشور عرضه می شود که تمامی مراحل تولید همچون رویه کوبی و رنگ کاری نیز در این روستا انجام می گیرد.
در جریان برگزاری جشنواره مبل و منبت روستای دهنوآورزمان، مسابقات سوارکاری نیز برگزار شد که در پایان از نفرات برتر شرکت کننده در این دوره از مسابقات تجلیل به عمل آمد.
روستای دهنوآورزمان با یک هزارو ۷۰۰ تن جمعیت دارای ۲۵۰ هنرمند فعال در حوزه مبل و منبت است که با حدود ۱۵۴ کارگاه فعال در حوزه مبل و منبت، روستایی خودکفا در حوزه اشتغال نام گرفته است.
اردیبهشت ماه امسال با دستور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت در فهرست شهرهای ملی صنایع دستی ایران به ثبت رسید.
به همین منظور ۱۵ شهریور ماه امسال نخستین جشنواره مبل و منبت ملایر برگزار شد که تا ۲۴ شهریور ماه ادامه دارد.
در حال حاضر بیش از چهار هزار کارگاه تولید مبل و منبت شناسنامه دار در شهرستان ملایر فعال است و بیش از هشت هزار تن به صورت مستقیم و بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تن به صورت غیر مستقیم در این صنعت فعالیت می کنند.
ملایر قطب تولید مبل و منبت کشور است و با وجود بیش از ۱۰۰ نمایشگاه در بازار مبل این شهر، سالیانه بین ۷۰ تا ۸۰ هزار دست مبلمان در این شهرستان ملایر تولید و به داخل و خارج از کشور صادر می شود.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر در ۷۵ کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
۷۵۲۸/۱۱۸۱
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده:الهام تدین

انتهای پیام /*


اقتصاد


مبل و منبت


جشنواره ملایر


شهر ملی مبل و منبت