اخبار گردشگری

سیمرغ صلح بر برج آزادی می نشیند

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی ایرنا، «سیمرغ صلح»، ویدئومپینگ یا سمفونی نور با موضوع صلح است که همزمان با هفته جهانی صلح از ۲۵ تا ۲۹ شهریور از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۳ روی نمای برج آزادی اجرا می شود.
ویدئومپینگ هنر جدیدی است که با نگاشت نور بر روی سازه ساختمان اثری هنری به نمایش درمی آید.
امیررضا سالاری روز سه شنبه در نشست خبری این اثر هنری که در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی برگزار شد، افزود: این ویدئومپینگ ارتباط مستقیمی با خود بنا دارد، ما از تصاویر کلاژی از تمام نقاط ایران و جهان و همچنین استفاده از ادبیات غنی ایرانی از جمله سعدی و حافظ استفاده کرده ایم.
وی با بیان اینکه پروژه ویدئو مپینگ «جان نخست» را که درمورد انسان کامل و صلح بود بر دیوار دانشگاه تهران اجرا کرده است، اظهار داشت: این پروژه دومین اثر در مورد صلح است.
سالاری اضافه کرد که از نقوش باستانی ایران، خاورمیانه و همچنین سایر نقاط دنیا در این اثر استفاده شده است.
این هنرمند گفت: شعار جهانی یونسکو از زمان شکل گیری جنگ در ذهن بشر، صلح هم در ذهن بشر شکل می گیرد، ما سعی کردیم اثری حاوی پیام صلح جهانی انجام دهیم.
وی با بیان اینکه معنا، مفهوم ویدئومپینگ و ارسال آن به مخاطب مهم است، گفت: ما می خواهیم با ویدیو مپینگ جنبش صلح راه بیندازیم.
کارگردان این اثر هنری گفت : برای اجرای این کار با اپرای سیدنی رایزنی شده و آنها پیشنهاد انجام آن را دادند.
سالاری افزود: از اجرای این اثر بر روی برج آزادی تصویربرداری و تصویر آن در کمیسیون های مجمع عمومی سازمان ملل پخش می شود، یک نسخه از آن نیز به دبیر کل سازمان ملل ارایه خواهد شد.
کارگردان سمفونی نور سیمرغ صلح با بیان اینکه در ویدئو مپینگ، معماری با هنر عجین می شود، ادامه داد: ما سعی کردیم با این اثر مفاهیم را منتقل و داستانی را از صلح روایت کنیم، همچنین گفتار صلح به تمام زبانهای دنیا نوشته شده که نام آن را سیمرغ صلح گذاشته ایم.
نعمت اله پایان رییس مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی نیز در این نشست خبری گفت: ایران از دیرباز کشوری صلح طلب بوده است، در همین راستا رساندن پیام ایران به دنیا است، کشوری که هیچگاه در طول تاریخ آغازگر جنگ نبوده است.
وی از یونسکو منطقه ای برای برگزاری این سمفونی قدردانی کرد و گفت: بنیاد فرهنگی هنری رودکی از هنرمندان هنرهای جدید (نیوآرت) حمایت می کند و درهای برج آزادی به روی این هنرمندان برای توسعه این هنرها باز است.
پایان درباره انتخاب برج آزادی برای اجرای این ویدئومپینگ اظهار داشت: این کار برای نخستین بار با این کیفیت در ایران انجام می شود، برج آزادی نیز به دلیل اینکه نماد تمدن و فرهنگ ایران است، انتخاب شد.
وی گفت: ما این کار را هر سال در هفته جهانی صلح انجام خواهیم داد و تلاش می کنیم روی ساختمان سازمان ملل در اروپا و سایر کشورها نیز اجرا کنیم.
شیدا مهنام رییس اداره علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو – ایران- که به عنوان نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در این نشست حضور داشت، گفت: مفهوم صلح مرتبط با یک روز و یک هفته نیست اما مناسبت های هفته ای این فرصت را به ما می دهد این پیام ها برجسته تر شود.
وی با تاکید بر اینکه صلح نیازمند ابزارهایی است، گفت: یکی از زیباترین ابزارهای آن هنر است که هم آموزش های شهروندی و هم ترغیب و تشویق جوانان به مفهوم صلح را محقق می کند.
به گفته مهنام، این پروژه با تکیه بر تاریخ کهن و تمدن ایرانی اسلامی و برگرفته از آموزه های اخلاقی ایران اجرا می شود و در آن به آموزه های قرآنی نیز اشاره خواهد شد.
وی صلح را مفهومی فراگیر و جهان شمول دانست و گفت: این گونه برنامه ها و از جمله سمفونی نور بسیار تاثیرگذار است.
فراهنگ**۹۰۱۲**۱۸۲۳ خبرنگار: زهرا امیری ** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*


فرهنگی


سمفونی نور


برج آزادی