اخبار گردشگری

فیلیپ گوردون: مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای یک توهم است

دستیار ویژه رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با اشاره به برخی گزارشات مبنی بر تلاش دونالد ترامپ برای یافتن راهی برای مذاکره مجدد توافق هسته‌ای تاکید کرد: مذاکره دوباره بر سر توافق هسته‌ای با ایران یک توهم محض است.

به گزارش ایسنا، فیلیپ گوردون دستیار ویژه رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ در یادداشت خود در روزنامه واشنگتن پست نوشت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا علیرغم اینکه در جریان رقابت انتخاباتی‌اش گفت که اولویت اصلی‌اش نابود کردن توافق ایران و گروه ۱+۵ است تاکنون از انجام این کار پرهیز کرده است. در حقیقت ترامپ در طول حدود ۸ ماه ریاست جمهوری خود تاکنون دو بار در گزارش به کنگره تایید کرده که ایران به توافق عمل می‌کند و به رفع تحریم‌های اقتصادی ایران نیز ادامه داده است.

در ۱۴ سپتامبر ضرب‌الاجل بعدی برای تمدید دوباره رفع تحریم‌های ایران فرا می‌رسد و انتظار می‌رود که رئیس‌جمهور چنین اقدامی را انجام دهد. چراکه ممکن است آمریکا برای نابود کردن توافق هسته‌ای که شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تقریبا تمامی کشورهای دنیا معتقدند که کارساز است، مورد سرزنش قرار گیرد.

هرچند گفته می‌شود که به طور همزمان ترامپ و برخی مقامات ارشدش طرحی جدید را آماده کرده‌اند که توافق را نابود نمی‌کند اما خواهان مذاکره مجدد برای توافقی بهتر است. آنطور که بلومبرگ گزارش داده است، مقامات دولت بر این باورند که این کار از طریق ارجاع مسئله به کنگره برای تصمیم‌گیری و استفاده از تهدید بازگرداندن تحریم‌های ایران به عنوان ابزاری برای تحت فشار قرار دادن این کشور به دست آید تا تهران در نهایت با تغییرات اساسی در توافق موافقت کند.

این اصلاحات شامل تغییر در مدت زمان محدودیت‌های اعمال شده بر ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران، محدودیت‌های بیشتر بر توسعه موشک‌های بالستیک و دسترسی بیشتر بازرسان بین‌المللی به سایت‌های نظامی ایران خواهد بود.

ممکن است چنین نتیجه‌ای جذاب به نظر برسد اما این تصور که می‌تواند اینگونه حاصل شود، کاملا یک توهم است. در واقع هیچ شانسی وجود ندارد که دیگر طرفهای برنامه جامع اقدام مشترک‌(برجام) حتی در صورت تهدید تحریم‌های ثانویه آمریکا، موافقت کنند که برای این تغییرات فشار بیاورند و واقعا هیچ شانسی وجود ندارد که ایران حتی در صورتی که مذاکرات جدیدی شکل گیرد، این تغییرات را بپذیرد.

این مقام پیشین آمریکایی در ادامه با تکیه بر ادعای پیشین غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای کشورمان نوشت: در ازاء یک توافق جدید و بهتر ما به سرعت به جایی بازخواهیم گشت که ایران در حال پیشرفت به سمت ظرفیت احتمالی تولید تسلیحات هسته‌ای بود و این آمریکا است که باید تصمیم بگیرد آن را بپذیرد یا با اقدام نظامی با آن مقابله کند. اما این بار به معنای واقعی هیچ حمایت بین‌المللی وجود ندارد و ما در این میان با یک بحران هسته‌ای اضطراری در کره شمالی نیز مواجه هستیم.

رویکرد احتمالی دولت که مورد حمایت کارشناس تحریم‌ها، مارک دوبوویتز عضو بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها است و هفته گذشته از سوی نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز مورد تایید قرار گرفت، این است که ترامپ در اواسط ماه اکتبر به کنگره گزارش کند که ایران دیگر به توافق هسته‌ای پایبند نیست. وی می‌تواند عدم تایید پایبندی ایران را تنها با استناد به موازد جزئی اتهام نقض توافق از سوی ایران اعلام کند که با وجود گزارشات مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تایید پایبندی ایران بیشتر یک دردسر است. ترامپ همچنین می‌تواند به سادگی اعلام کند که توافق هسته‌ای به نفع امنیت ملی آمریکا نیست. در این صورت کنگره اجازه خواهد داشت تا تحریم‌ها را بازگرداند که همگان را مجبور به بازگشت به میز مذاکره می کند.

اما آنچه در صورت به وقوع پیوستن این سناریوی خوش رنگ و لعاب اتفاق خواهد افتاد، توضیح داده نشده است. آمریکا به عنوان ناقض توافقی شناخته خواهد شد که کارساز بوده است و ایرانی‌ها اجازه خواهند داشت که فعالیت‌های هسته‌ای‌شان را از سرگیرند. به علاوه ائتلاف بین‌المللی قدرتمندی که ایران را پای میز مذاکره آورد، دیگر در کنار هم جمع نخواهد شد.