اخبار گردشگری

تدوین طرح جامع احیای بافت های تاریخی مانع تخریب بناهای باارزش شهری می شود

علیرضا انیسی روزدوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در اجرای طرح جامع بافت های تاریخی نهادهایی از جمله شهرداری، وزارت راه و شهرسازی(شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی) و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دخیل هستند.
وی با بیان اینکه طرح توسعه شهری در بافت های تاریخی ، هیچ همخوانی با ارزش های تاریخی ندارد، گفت:باید با نگاهی بهتر بتوانیم ثروت فرهنگی و تاریخ گذشته خود را حفظ کنیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه از سال ۱۹۶۰ میلادی در اروپا توجه مستقیم به بافت های تاریخی معطوف شده و در محدوده شهرها نیزبنای تاریخی مرمت، بهسازی و توانمند سازی شده اند، خاطر نشان کرد: در برخی نقاط کشور به دلیل توسعه درونی شهرها بسیاری از بافت ها تاریخی در معرض تخریب قرار دارند که می بایست با رویکرد جدید به سمت احیای و کاربری همه جانبه بافت های معماری و فرهنگی تاریخی برویم.
انیسی به تخریب هایی بناهای قدیمی در کشور اشاره کرد واظهارداشت : یکی از تکالیف قانونی سازمان میراث فرهنگی، ثبت آثار و بناهای تاریخی است وی می تواند که بتواند دریک فرآیند فنی و تخصصی پرونده های ثبتی، تعدادی از بناها را به صورت واجد ارزش ، حفاظت کرد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در حال حاضر طبق مصوبه شورای معماری و شهرسازی، هرگونه دخالتی در محدوده بافت های تاریخی می بایست با مجوز میراث فرهنگی صورت گیرد که این موضوع می تواند کمک خوبی در جهت حفظ ماهیت بناها تاریخی باشد.

*تخریب بناهای ثبت ملی، جرم است
قائم مقام اسبق معاونت حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اظهار کرد: تخریب بناهای ثبت ملی خلاف قانون بوده و جرم به حساب می آید.
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در صورت تخریب بناهای ثبتی می بایست مالک بنای مزبور را عین و عین بسازد، تصریح کرد: چنین چیزی در قانون مطرح نشده ولی وقتی بنای ثبتی تخریب می شود، سازمان میراث فرهنگی به بازسازی نقشه اولیه به مالک تاکید دارد و اجازه هیچ ساخت و ساز جدیدی در آن ملک از طرف شهرداری و این نهاد صادر نمی شود.
انیسی ادامه داد: همچنین در خصوص تخریب بناهای واحد ارزش از جمله خانه سپهبد امیر احمدی(خانه قاجاری در منطقه ۱۱ تهران)، دادگاه و قوانین ،تخریب کنندگان این اثر را مجرم نمی شناسد، ولی مهم است که شهرداری هیچ پروانه ساختی برای این ملک صادر نکند.
به گفته این استاد دانشگاه امیدواریم در آینده نزدیک شاهد گسترش چتر قانون در خصوص حفاظت از آثار واجد ارزش باشیم.
انیسی با اشاره به اینکه در گذشته برخی از آثار ثبت ملی با شکایت مالکین بنا از طریق مراجع قانونی از فهرست ملی ثبت خارج می شدند، تصریح کرد: با هماهنگی دیوان عدالت اداری حکم خروج از ثبت آثار ملی صادر نمی شود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه در صورت ثبت بناها، مالک می تواند طبق قانون اثر خود را به فروش برساند تصریح کرد: طبق قانون هرگونه تغییر کاربری و معماری در بناهای ثبتی باید با نظر مستقیم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت گیرد.

* بلند مرتبه سازی در حریم بناهای ملی و جهانی تخلف است
مدیر اسبق بنای جهانی کاخ گلستان اظهار کرد: در حریم بناهای تاریخی هر گونه بلند مرتبه سازی تخلف به شمار می رود و در این خصوص می بایست همه دستگاهها و همه مردم حافظ ضوابط قانونی باشند.
انیسی گفت: بهترین راه برای جلو گیری از ساخت و ساز بی رویه در حریم بناهای تاریخی، در زمان ثبت اثر نیز باید حریم قانونی آن را نیز ثبت کرد تا شاهد بلند مرتبه سازی در اطراف بناهای جهانی و ملی پایتخت نباشیم.

*بسیاری از بناهای تاریخی مقاوم نیستند
استاد دانشگاه معماری و شهر سازی دانشگاه علوم تحقیقات تهران اظهار کرد:در مقاوم سازی و بهسازی بناهای تاریخی و جدید راه درازی وجود دارد، چرا که زلزله یکی از مرگبار ترین حادثه برای بناهای تاریخی به حساب می آید.
انیسی تصریح کرد: وجود خطوط وسیع شبکه ارتباطی زیرزمینی در تهران باعث شده که تهدید جدی برای بناها تاریخی به حساب آید چرا که گود برداری ها باعث شده خاک های زیر پی های بناه ها سست شود.
این عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه آمادگی و برنامه جامع برای بحران زلزله نداریم گفت: باید در ساخت و سازهای جدید به ساخت و سازهایی که بر روی گسل زلزله قرار دارند، توجه کنیم.
وی با بیان اینکه طبق نقشه های مختلف زمین شناسی و پژوهشگاه زلزله شناسی مناطق گران قیمت شمال تهران بر روی گسل قرارگرفته اند اظهارکرد: در شهرسازی به مخاطرات و بحران های طبیعی توجه نشده است و غفلت این موضوع می تواند فاجعه ساز باشد.
به گفته وی نباید در اطراف گسل ها مجوز های بناهای جدید داده شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: امین کمالی فر انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/۷۲۴۷/ ۱۵۳۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت بنا ها