اخبار گردشگری

دومین شماره مجله ایرانشناسی «جام جهان بین» منتشر شد

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا سردبیری این مجله را علی ایلنت به عهده دارد و در شماره دوم به سه بخشِ «موسیقی مقامی تربت‌جام»، «از ایران و ایران‌شناسی» و «یگانگی فرهنگی» پرداخته است.
بخش نخست این جلد مربوط به بهار و تابستان ۹۶ شامل مطالبی ازجمله «درباره همایش خنیاگران جام»، «تصنیف‌های عامیانه تربت جام؛ پیوند موسیقی و کلام»، «واکاوی و پژوهش در تاریخ پیدایش تنبور و مطالعه تطبیقی دوتار امروزی شرق خراسان»، «این سازها همیشه کوک نمی‌مانند؛ ضروت «برندسازی» و « تجاری‌سازی» موسیقی مقامی تربت‌جام» است.
دومین بخش با عنوان «از ایران و ایران‌شناسی» دربردارنده مطالبی چون «توجه به ایرانشناسیِ ایرانی کلید حل مشکلات ماست؛ گفت وگوی جام جهان بین با سید محمد بهشتی درباره چیستی و اهمیت ایران‌شناسیِ ایرانی»، «ایران‌شناسیِ ساخت ایران؛ چند نکته درباره ایران شناسی ایرانی» و «وضعیت تغییرات نام و نام گذاری و تحولات زبان وگویش در کاشغر» است.
در سومین بخش مجله با عنوان «یگانگی فرهنگی» نیز مقالات و اشعار منتشر نشده شاعران حوزه تمدن نوروز گنجانده شده است.
«احمد دانش؛ دانشمند ناشناخته»، «درنگی در زمانه و زندگی املای بخارایی»، «عاقبت شرر خیزد از ضمیر سنگ ما»، «بهار را خبر کنید»، «جهان دلتنگی و اندوه آدم را نمی فهمد» از عناوین این بخش است.
شماره دوم این فصلنامه در ۲۱۶ صفحه چاپ شده و علاوه بر ایران، در افغانستان و تاجیکستان نیز به فروش می رسد.
فراهنگ**۹۲۴۶** ۱۱۸۲۳ خبرنگار: علیرضا مرادی ** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*


فرهنگی


جام جهان بین


مجله


ایرانشناسی