اخبار گردشگری

ریاض – واشنگتن؛ ۱۶ سال پس از ۱۱ سپتامبر /جزییات اسناد جدید از دخالت عربستانی ها ذر انفجار برج های دوقلو

پس از گذشت ۱۶ سال از واقعه ۱۱ سپتامبر، این موضوع همچنان جذاب و قابل بررسی است. به تازگی اسناد جدیدی از ارتباط عربستان با این حادثه بدست آمده است. اما چرا این اسناد خللی در روابط عربستان و امریکا ایجاد نمی کند؟

در ساعت ۸:۴۶ صبح روز ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، ملت آمریکا متحول شد. یک فروند هواپیما با سرعت ۱۰۰ مایل در ساعت و با ۱۰۰۰۰ گالن سوخت جت خود را به برج شمالی مرکز تجارت جهانی در محله منهاتان کوبید. ساعت ۹:۳۰ هواپیمای دوم با برج جنوبی برخورد کرد. دود و آتش به آسمان برخواست. فلز، شیشه، خاکستر و اجساد انسان‌ها در پائین برج در روی هم ریخته بود. برج‌های دوقلو که هر روز نزدیک به ۵۰ هزار نفر در آن‌ها مشغول کار بودند در عرض کمتر از ۹۰ دقیقه متلاشی شدند.

ساعت ۹:۳۷ صبح همان روز هواپیمای سوم از سمت غرب به ساختمان پنتاگون برخورد کرد. در ساعت ۱۰:۳۰ هواپیمای چهارم در دشتی در پنسیلوانیای جنوبی سقوط کرد. هدف این هواپیما احتمالاً ساختمان کنگره یا کاخ سفید بود و مسافران  این هواپیما با علم به این‌که آمریکا در معرض خطر است، آن را وادار به سقوط کردند.

در ساختمان تجارت جهانی بیش از۲۶۰۰نفر،۱۲۵نفر در پنتاگون و۲۵۶نفر در چهار هواپیمای مزبور کشته شدند.تعداد کشته‌های۱۱سپتامبر از ماجرای پرل هابر در دسامبر۱۹۴۱نیز فراتر رفت.

عاملان این حادثه، ۱۹ جوان عرب بودند که سرپرستی آن‌ها رااسلام‌گرایان تندرو مستقر در افغانستان بر عهده داشتند. برخی از این جوانان بیش از یک سال بود که در میان مردم آمریکا اقامت داشتند. به جز ۴ نفر از آن‌ها که آموزش‌های خلبانی دیده بودند افراد دیگر از تحصیلات بالایی برخوردار نبودند. آن‌ها انگلیسی را به سختی صحبت می‌کردند و برخی نیز اصلاً نمی‌توانستند صحبت کنند. آن‌ها در گروه‌های ۴ یا ۵ نفره و با حمل چاقوهای کوچک موکت‌بر، اسپری فلفل، قوطی‌های حلبی چهار فروند هواپیما را ربودند و از آن‌ها به جای موشک‌های هدایت شونده مرگبار استفاده کردند.

در حوادث ۱۱ سپتامبر  ۲۰۰۱ علاوه بر ۱۹ رباینده این چهار هواپیما، ۲.۹۷۴ نفر نیز جان باختند. ۱۵ نفر از این ۱۹ نفر تبعه عربستان بودند. کشوری که اکنون بعد از گذشت ۱۶ سال از آن حادثه، هر چند در معرض اتهام است ولی هم پیمان اصلی امریکا محسوب می شود و دونالد ترامپ، این کشور را به عنوان اولین مقصد سفر خارجی خود انتخاب کرد. اکنون می توان گفت، روابط ترامپ و بن سلمان از شکل رابطه دو کشور دوست گذشته و فضای جدیدی را تجربه می کند. بن سلمان روی کمک های ترامپ در مسیر انتقال قدرت حساب می کند و ترامپ هم از دلارهای نفتی و قراردادهایی که با این کشور می بندد برای اهداف تجاری و وعده های انتخاباتی خود سود می برد. ترامپ حتی در مسائل درونی کشورهای عربی و  اختلافات  عربستان و قطر تلاش می کند روند مناسبی را ایجاد کند و در این راه پیغام و پسغام های بسیاری مخابره کرده است.

اما چیزی که باعث می شود روند محکوم شدن عربستان برای حوادث ۱۱ سپتامبر در پی شکایت افراد متضرر این حادثه به یکباره تغییر پیدا کند و این کشور به دوست صمیمی امریکا تبدیل شود مسئله پیچیده ای نیست. این افراد و شخصیت ها هستند که موضوعات این چنینی را از دستور کار خارج می کنند.

در روزهای آخر حضور اوباما در قدرت بود که قانون جاستا تصویب شد. این قانون طرحی بود که تحت عنوان «اجرای عدالت در برابر حامیان تروریسم» جهت تصویب به کنگره آمریکا ارائه شد تا با تصویب آن در دو مجلس سنا و نمایندگان، بازماندگان و خانواده‌ های قربانیان عملیات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی از این حق قانونی برخوردار می شدند که از دولت سعودی غرامت دریافت کنند.

اما با به قدرت رسیدن ترامپ نه تنها شکایتی به نتیجه نرسیده و غرامتی گرفته نشده است بلکه روابط امریکا و عربستان بر عکس تحلیلهایی که در ابتدای تصویب این طرح، از فاصله سیاست خارجی امریکا از عربستان حکایت داشت، فصل جدیدی از روابط را آغاز کردند. همه چیز شبیه یک معامله بود. امریکا غرامتی نگرفت اما در پی قراردادی سنگین، عربستان با خرید تسلیحات نظامی توافق کرد. با این معامله عربستان همچنان در تیم امریکا قرار دارد و در عوض سنگین ترین حملات و مواضع نسبت به همسایه شمالی عربستان یعنی ایران شکل گرفت.

ظاهر قضایا شاید نشان می داد عربستان سیاست ماهرانه ای در پیش گرفت و علیرغم اینکه از رقیب ترامپ در انتخابات حمایت کرده بود، اما به دوست عزیز ترامپ تبدیل شد. این همه جریان نیست. همه چیز به سیاست حساب شده عربستان بر نمی گردد. باید گفت، نفت و خاورمیانه هنوز جذابیت خود را در سیاست خارجی امریکا از دست نداده است. برای امریکا همه چیز منافع ملی خود است. در این مسیر از هر روشی استفاده می کند تا آنرا به دست آورد.

به تازگی  روزنامه آمریکایی’نیویورک پست’از وجود اسناد جدیدی خبر داد که نشان می دهد عربستان در حادثه ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ میلادی دست داشته است.

 این روزنامه آمریکایی اعلام کرد اسناد و مدارک جدیدی علیه عربستان در شکواییه قضایی مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر نشان می دهد که سفارت این کشور در واشنگتن احتمالا از شبیه سازی عملیات ربایش هواپیماها پشتیبانی مالی کرده است و این شبیه سازی را دو تن از کارکنان سفارت سعودی انجام دادند.

این نه اولین مدرک از این دست است و نه آخرین آن. روزنامه ها و دادگاهها کار خود را می کنند و سیاستمداران هم کار خود را. اکنون ۱۶ سال از این جریان گذشته است. برای همه مشخص شده است که افرادی که در حادثه ۱۱ سپتامبر دست داشتند اتباع عربستانی بودند و همچنین مشخص شده است که افراد دولتی و سلطنتی نیز در این مسیر کمکهایی به آنها کرده اند. ولی چرا این موضوع بعد از این همه سال رسانه ای می شود. ولی باز هم هیچ تاثیری در روند روابط امریکا با عربستان ندارد. این هم چیزی هست که ظاهرا به سیاستمداران مربوط است. کسانی که با موضوعات ساده می توانند بسیار پیچیده برخورد کنند.

  اخبار  بین الملل  –   نامه  نیوز / محمد اکبری