اخبار گردشگری

کمپ گردشگری در شهر تاریخی بلقیس ساخته می شود

به گزارش ایرنا، علیرضا نجفی با اشاره به اقدامات عمرانی و مرمتی در مجموعه شهر تاریخی بلقیس اسفراین گفت: ساماندهی راه دسترسی به این شهر تاریخی نیز امسال پیگیری وعلاوه بر آن مانیتورینگ مجموعه با نصب تعداد قابل توجهی دوربین های مداربسته در بخش های مختلف ارگ و شارستان انجام شده است.
وی گفت: دیگر اقدام در زمینه مرمت و حفاظت از این اثر تاریخی که طی سال جاری انجام شد، مرمت و خواناسازی سازه های معماری حاصل از یافته های باستان شناختی در داخل ارگ است که در این بخش با توجه به داده های به دست آمده در کاوش های باستان شناختی اقدام به خوانا سازی شده که با استفاده از مصالح بوم آورد و همخوان با اثر در این بخش به کار گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس عکس هوایی که در سال ۱۹۳۷ میلادی توسط اشمیت تهیه شده بخش های زیادی از بناهای داخل شارستان و همچنین حصار اطراف شهر کاملا سالم بوده و مساحتی حدود ۹۰ هکتار را محصور کرده گفت: متاسفانه بر اثر عوامل انسانی و طبیعی بخش های زیادی از آن به مرور زمان ازبین رفته و ماهیت خود را از دست داده و امروزه به صورت تلی از خاک درآمده است.
مدیرپایگاه بلقیس افزود: امسال با هدف خوانا سازی این حصار در بخش های مختلف شارستان این جررزها با خشت خام و گل دوباره باز سازی می شوند تا هویت از دست رفته این شهر عظیم و استراتژیک دوباره بازگردانده شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم در این پایگاه بازسازی دروازه نیشابور است که در بخش شرقی حصار شهر واقع شده بود و بازسازی این بخش پس از تهیه طرح مرمتی و مطالعات باستان شناسی در راستای هدف گردشگری و جذب توریست در اولویت کار قرار گرفت تا گردشگران از دروازه ورودی وارد مجموعه شهر تاریخی بلقیس اسفراین شوند.
نجفی در باره اقدامات مطالعه و کاوش های باستان شناختی در این پایگاه گفت: نخستین فعالیت در زمینه باستان شناسی و مرمتی به صورت علمی در این مجموعه از سال ۸۶ آغاز شده و هر ساله به صورت مستمر ادامه داشته است.
وی افزود: خوشبختانه امسال با توجه به اعتبارات تخصیص یافته از محل اعتبارات سال مالی ۹۵ فعالیت های متعددی در زمینه ساماندهی، کاوش های باستان شناختی، مرمت و حفاظت صورت گرفته است.
مدیر پایگاه بلقیس تصریح کرد: مهم ترین این فعالیت ها شامل کاوش های باستان شناختی فصل هشتم که از اوایل اردیبهشت ماه تا اواسط تیرماه امسال با کسب مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور به مدت ۷۵ روز در دو بخش، داخل ارگ و شارستان انجام شد.
وی گفت: این اقدام با هدف شناخت و آگاهی از ساختار معماری داخلی ارگ و فضاهای موجود در آن، ایجاد فضای سایت موزه برای بازدید کنندگان و همچنین فراهم کردن بستری برای حفاظت و مرمت اضطراری و تکمیلی در داخل ارگ و در محدوده شارستان با تاکید بر تپه منار باهدف مشخص کردن کاربری و تکمیل ساختار مسجد-مدرسه که بخش های از آن در فصول گذشته با کاوش های باستان شناختی نمایان شده بود صورت گرفت.
مدیر پایگاه بلقیس افزود: مهمترین کشفیات در شارستان در بخش معروف به تپه منار، هشت حجره با مصالح آجر و گچ در پیرامون حیاط مرکزی است که احتمالا بقایای مسجد-مدرسه دوره سلجوقی است که در فصول قبل بخشی از ساختار این بنا شامل ایوان، راهرو مزین به گچبری و تعدادی حجره طی کاوش های باستان شناسی کشف شد.
وی تصریح کرد: مهمترین کشفیات در داخل ارگ نیز یک ساختار آجری با ملات و اندود آجر است که احتمالا بقایای یک حمام دوره ایلخانی شامل یک مسیر آب رسانی، بقایای دوحوضچه آب (خزینه)، گرمخانه، پلکان و یک اتاق با یک حوضچه(احتمالاً سربینه) است که پس از تخریب برای جهت ذخیره آب به صورت حوض تغییر کاربری داده شده است.
شهر تاریخی اسفراین معروف به شهربلقیس در فاصله سه کیلومتری جنوب غرب شهر فعلی اسفراین و شرق روستای جوشقان قرار گرفته است. این شهر بیش از ۲۰۰ هکتار وسعت دارد و از سه بخش ارگ، شارستان و ربض تشکیل شده است.
بر اساس اسناد تاریخی این شهر در قبل از اسلام آباد و شکوفا بوده و در سال ۳۱ هجری توسط مسلمانان فتح می شود و طبق یافته های باستان شناختی قدیمی ترین استقرار در این شهر تاریخی که تاکنون شناسایی شده مربوط به اواخر دوره ساسانی–صدر اسلام است و زندگی در آن تا پایان دوره صفوی به طور مداوم جریان داشته است و بالاخره این شهر در اواخر دوران طهماسب دوم و ابتدای حکومت نادر یعنی در سال ۱۱۳۱ هجری قمری توسط افاغنه کاملاًویران و در هم کوبیده شد به نحوی که جایگاه پیشین خود را از دست داد از این زمان کم کم نام افسانه ای بلقیس بر روی خرابه های شهر قدیمی اسفراین گذاشته شد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی ? @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
۷۱۸۵/ ۶۰۴۲ خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

انتهای پیام /*


فرهنگی


پایگاه بلقیس


گردشگری


خراسان شمالی