اخبار گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی: ظرفیت مراکز اقامتی استان به ۱۵ هزار تخت افزایش می یابد

مرتضی آبدار روز دوشنبه با حضور در ایرنا مرکز تبریز با اشاره به رشد چشمگیر آمار گردشگران داخلی و خارجی استان در سال جاری نسبت به سال گذشته، افزود: با توجه به پیش بینی حضور حدود ۲ میلیون گردشگر در تبریز ۲۰۱۸ باید تعداد تخت های مراکز اقامتی به حدود ۲ برابر افزایش یابد.
وی اظهار کرد: به منظور تشویق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری ساخت هتل در استان تسهیلاتی برای آنان در نظر گرفته شده و از آنان عوارض شهرداری دریافت نمی شود و مجوز ساخت طی ۳ روز صادر می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی یادآوری کرد: در این راستا علاوه بر تشویق برای ساخت هتل، از سرمایه گذاران در تبدیل خانه ها به هتل آپارتمان و راه اندازی خانه مسافر حمایت می شود.
آبدار ادامه داد: صاحبان منازل مسکونی می توانند با رعایت استانداردهای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اخذ مجوز و دریافت آموزش های لازم نسبت به جذب میهمان در قالب ‘خانه مسافر’ اقدام کنند.
وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۵ شمسی درصد اشغال تخت های مراکز اقامتی استان ۸۰ درصد بود، گفت: برای افزایش درصد اشغال تخت ها و چهار فصل کردن جذب گردشگری برای استان تلاش می شود با همکاری دستگاه های اجرایی برنامه ها، سمینارها، همایش ها و جشنواره های دستگاه ها در نیمه دوم سال برگزار شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اظهار کرد: براساس آمار، حضور هر گردشگر خارجی در استان ۳ تا ۷ شغل ایجاد می کند که طبق پیش بینی در صورت جذب ۲ میلیون گردشگر در تبریز ۲۰۱۸ برای یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر شغل ایجاد می شود.
آبدار، افزایش اقامت شب در تبریز و استان از یک شب به ۳٫۷ شب در سال ۹۵ را از اقدام های این اداره کل اعلام کرد و افزود: با برنامه ریزی های انجام گرفته پیش بینی می شود این رقم در سال ۹۶ به ۴٫۵ شب برسد.
وی استاندارد سازی و مشتری مداری در ارایه خدمات در هتل ها و خرید تلفن شماره ۲۰۱۸ برای اجرای طرح ‘کمک به توریسم’ برای ارایه خدمات به گردشگران به صورت شبانه روزی را از دیگر اقدام های این اداره کل اعلام کرد.
آبدار ادامه داد: در سال ۹۵ حدود ۴ میلیون گردشگر ورودی به استان بودند که از این تعداد ۴۶۱ هزار گردشگر خارجی بود و پیش بینی می شود امسال این تعداد به حدود ۴٫۵ میلیون گردشگر و تعداد گردشگران به ۵۵۰ هزار نفر برسد.

** ضرورت همکاری بخش خصوصی و دستگاه های متولی برای حفاظت از آثار تاریخی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی بر ضرورت همکاری بخش خصوصی و دستگاه های متولی برای حفاظت از آثار و ابنیه های تاریخی استان تاکید کرد و گفت: تبریز دارای آثار و ابنیه های تاریخی زیادی از زمان صفویه و قاجاریه بوده و حفظ آن ها وظیفه همه است.
آبدار با بیان اینکه میراث فرهنگی در انجام وظیفه خود برای حفاظت از این آثار و ابنیه ها اقدام به ثبت ملی آن ها می کند، افزود: برخی ابنیه های تبریز از جمله بازار تبریز و مسجد کبود جزو ابنیه های خاص و ثبت جهانی بوده و زیر قوانین یونسکو اداره می شوند.
وی با بیان اینکه برخی خانه های قدیمی و ابنیه های تاریخی در اختیار اشخاص یا ادارات است، اظهار کرد: این خانه ها تابع قوانین و مقررات شخصیت حقیقی افراد بوده که براساس ثبت ملی باید مطابق قوانین میراث فرهنگی احیا، مرمت یا به فروش می رسد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: برخی بناها جزو ابنیه های حفاظتی و حراستی بوده که به ثبت ملی نرسیده و با توجه به ارزش تاریخی آن ها باید حفظ و نگهداری شوند.
آبدار با اشاره به انتقاد برخی افراد از میراث فرهنگی برای احیا نکردن این خانه ها در فضای مجازی، ادامه داد: با توجه به کمبود منابع نقدینگی دولت، احیای این خانه ها به تنهایی از عهده میراث فرهنگی خارج بوده و نیازمند مشارکت بخش خصوصی و مردم است.
وی از آمادگی این اداره کل برای همکاری و ارایه مجوز برای احیای خانه های قدیمی و استفاده از آن ها در قالب کاربری فرهنگی مانند هتل بوتیک و گالری و آتلیه عکس خبر داد و یادآوری کرد: در این راستا شهرداری مبلغی به عنوان عوارض دریافت نمی کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: برخی ابنیه های تاریخی نیز در اختیار آموزش و پرورش و اوقاف و امور خیریه قرار دارند که این دستگاه ها باید به عنوان متولی با همکاری این اداره کل این ابنیه ها را احیا کنند.
آبدار از سازمان نظام مهندسی و تشکل های فعال در حوزه ساخت و ساز خواست با خرید و مرمت خانه های تاریخی و استفاده از آن ها در قالب کاربری های فرهنگی، این اداره کل را در حفاظت از ابنیه های تاریخی کمک کنند.
وی با اشاره به برخی مطالب مطرح در فضای مجازی در خصوص این خانه ها گفت: احیا و مرمت این خانه ها جزو برنامه های این اداره کل بوده و آماده همکاری با تشکل ها در این زمینه هستیم.
آبدار از رسانه ها و فعالان عرصه فضای مجازی خواست با اطلاع از قوانین و مقررات میراث فرهنگی مطالب را مطرح کنند و به موضوعات و مشکلات نگاه کارشناسی داشته و آن ها را به این اداره کل اطلاع دهند تا هر چه زودتر برای رفع این مشکلات اقدام شود.

** تبریز ۲۰۱۸ نقطه جهش تبریز و آذربایجان شرقی برای نگاه به توریسم به عنوان صنعت است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه تبریز ۲۰۱۸ نقطه جهش تبریز و آذربایجان شرقی برای نگاه به توریسم به عنوان صنعت است، گفت: این رویداد ملی بوده و محلی نیست و در آن بدنبال شناساندن تبریز، استان و ایران به مردم دنیا هستیم.
مرتضی آبدار افزود: در این راستا ۲۳ دستگاه اجرایی استان پروژه ها و برنامه های خود را اعلام کرده و ۱۰۸ پروژه برای این رویداد تعریف شده که با اعتبار ۷ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال اجرا می شود.
وی اظهار کرد: در این رویداد، ۱۳۰ رویداد فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی تدارک دیده شده است و در سال ۹۷ نیز ردیف اعتباری ویژه ای از سوی دولت برای آن تخصیص می یابد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه دولت در رویداد ۲۰۱۸ وظیفه آماده کردن بستر را دارد، یادآوری کرد: اجرای موفق این رویداد نیازمند حضور و مشارکت گسترده مردم و بخش خصوصی است.
آبدار افزود: در این راستا نیازمند حمایت معنوی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هستیم تا با همکاری هم این رویداد را در سطح بالایی اجرا کنیم.
وی گفت: با همکاری مردم، بخش خصوصی و دستگاه های اجرایی می توان زیبایی های تبریز و استان را به خوبی به دنیا نشان داد.
کلان شهر ۱٫۸ میلیون نفری تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: محمد عزیزی راد
۸۰۲۳/۵۱۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


احداث هتل


اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی