اخبار گردشگری

ضرورت حضور در نمایشگاههای گردشگری منطقه ای و بین المللی

این حضور به ویژه در کشورهایی بیشتر ضرورت می یابد که ظرفیت توسعه گردشگری دوجانبه در آنها وجود دارد. به عنوان مثال، مالزی از جمله کشورهایی است که توانسته است با مدیریت مناسب از این صنعت روبه رشد فراتر از ظرفیت های خود استفاده کند.
‘نظری عبدالعزیز محمد’ وزیر گردشگری مالزی روز دوشنبه گفت که بخش گردشگری سال گذشته ۷۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون رینگیت (بیش از ۱۷ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار) به درآمد ناخالص ملی مالزی کمک کرده است.
کوالالامپور طی روزهای گذشته شاهد نمایشگاه گردشگری ‘ماتا’ با حضور کشورهای مختلف از جمله ترکیه، هند، ژاپن، کره جنوبی، سریلانکا، تایوان، استرالیا، فیلیپین و چند کشور دیگر بود که هدف آن فروش تورهای مسافرتی به مردم مالزی است، اما جای شرکت های بخش خصوصی ایران برای عرضه تورهای گردشگری کشورمان یا تبلیغ اماکن گردشگری ایران در این نمایشگاه خالی بود.
این در حالی است که این کشور حوزه جنوب شرق آسیا که دارای ۱۳ ایالت است، سالانه حدود ۳۰ میلیون گردشگر جذب می کند و به جرات می توان گفت که نیمی از گردشگران حتی از کوالالامپور و شعاع در نهایت ۱۰۰ کیلومتری آن مقصد گردشگری دیگری در این کشور در نظر ندارند و ده ها هزار گردشگر آن ایرانی هستند.
این امر نشان می دهد که مالزی جز چند جزیره و جاذبه های گردشگری طبیعی و مدرن همچون هتل ها و پارک های بازی و سرگرمی منابع دیگری که بتواند به گردشگران معرفی کند، ندارد.
هدف از ذکر این نکته، بیان فقر آثار باستانی در مالزی نیست، بلکه به جرات می توان گفت که این کشور با مدیریت مناسب و تبلیغات کارآمد توانسته است گردشگران را قانع کند به این کشور سفر کنند، که این امر را می توان به نوع موفقیت مالزی در امر بازاریابی و تبلیغ گردشگری خود عنوان کرد.
مالزی توانسته است صنعت گردشگری را به یکی از قطب های اصلی درآمد کشور تبدیل کند، به گونه ای که پیش بینی می شود در سال جاری بیش از ۲۸ میلیارد دلار درآمد از این ناحیه کسب کند.
بخش دیگری از موفقیت مالزی در جذب گردشگران خارجی حاصل مولفه هایی است که شناسایی آنها می تواند به توسعه این صنعت در سایر کشورها کمک کند. برای مثال، مالزی توانسته است به طور قابل توجهی از ظرفیت های گردشگران ایرانی به نفع خود بهره ببرد. گواه این مدعا هم این است که اکنون که آخرین ماه تابستان را پشت سر می گذاریم، ظرفیت سه پرواز مستقیم خطوط هوایی ماهان و چهار پرواز مستقیم خطوط هوایی ‘ایر آسیا’ حداقل تا ابتدای مهرماه تکمیل است.
آخرین آمارها نشان می دهد سال گذشته در مجموع ۸۰ هزار ایرانی (روزانه حدود ۲۲۰ نفر) از مالزی دیدن کردند. این در حالی است که در همین سال تنها چند صد گردشگر از مالزی به ایران سفر کردند، که البته این میزان نیز حاصل ایجاد روابط بیشتر ایران با جامعه جهانی و رفع برخی محدودیت های پیشین است.
ظرفیت گردشگری ایران برای مالزی تا حدی مطلوب بوده است که شرکت هواپیمایی ‘ایر آسیا’ نیز نتوانسته چشم بر این بازار پرسود ببندد.
این شرکت که از سال گذشته پرواز خود را به ایران آغاز کرد و تنها رقیب شرکت هواپیمایی ماهان محسوب می شود، به دلیل بهای پایین قیمت های خود همواره با ظرفیت کامل بین تهران و کوالالامپور پرواز می کند.
بازار گردشگری ایران به گونه ای بود که ‘ایر آسیا’ که در ابتدا با سه پرواز در هفته فعالیت خود را آغاز کرده بود، حدود ۶ ماه پس از فعالیت خود، یک پرواز دیگر نیز به تعداد پروازهای هفتگی افزود و اکنون این شرکت چهار پرواز در هفته بین مسیر کوالالامپور – تهران دارد.
برای درک بهتر جریان تبادل گردشگر بین مالزی و ایران نگاهی به وضعیت تردد گردشگران در دو هفته اول فروردین می تواند بیان کننده نوع ماهیت اصلی این تبادل باشد.
اسفند ماه و به ویژه دو هفته آخر سال گردشگران ایرانی تقریبا هیچ برنامه ای برای سفر ندارند. از روزهای پایانی اسفند ماه سیل ورود گردشگران ایران به نقاط مختلف از جمله مالزی آغاز می شود، این گردشگران بر اساس مدت روادید در بدو ورود مالزی به ایرانیان و تعطیلات دو هفته ای نوروز، ۱۴ روز در مالزی اقامت می کنند و پس از آن به ایران باز می گردند.
در واقع از روزهای نخست فروردین که مسافران ایرانی وارد مالزی می شوند، تا حدود دو هفته خطوط هوایی ‘ماهان’ و ‘ایر آسیا’ با ظرفیت کامل وارد مالزی می شوند و برخی پروازها بدون مسافر به ایران باز می گردند.
این شرکت ها به منظور جبران بخشی از کمبود مسافر در این روزها، نسبت به ارائه پروازهای بسیار ارزان قمیت از مقصد کوالالامپور به تهران و بالعکس، در دوره زمانی مشخصی که تقریبا از ۲۸ الی ۲۹ اسفند آغاز و تا ۱۴ و یا ۱۵ فروردین ادامه دارد، اقدام می کند.
این دوره دو هفته ای تقریبا نشان دهنده واقعی میزان سفر گردشگران مالزیایی به ایران است. به عبارت دیگر اگر گردشگران ایرانی پروازهای بین دو کشور را خریداری نمی کردند، شاید یک یا دو پرواز در هفته نیز پاسخگوی نیازهای این مسیر بود.
لذا با توجه به ظرفیت های موجود از قبیل خطوط هوایی کافی بین دو کشور، کاهش فشارهای غرب علیه ایران، بهبود جایگاه ایران در افکار عمومی مالزی که حاصل پایان دادن تنش های هسته ای با غرب است و تمایل به گردشگری در بین مالزیایی ها ضرورت دارد که بخش های مختلف دولتی و خصوصی صنعت گردشگری ایران از ظرفیت های موجود در مالزی استفاده کنند، تا در این صنعت تعادل منطقی بین گردشگران ایرانی و مالزیایی وجود داشته باشد.
غفلت از این موضوع باعث می شود همچون تعاملات تجاری و آموزشی که در حال حاضر یک طرفه به نفع مالزی هستند، گردشگری نیز به نفع مالزی باقی بماند و نقش گردشگری ایران که می تواند نقش مهمی در معادله توسعه اقتصادی داشته باشد، مهجور بماند.
آساق**۲۴۱**۱۶۱۱**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

انتهای پیام /*


اجتماعی


مالزی ایران


گردشگری


ایرآسیا