اخبار گردشگری

پنجمین نشست سالانه هماهنگی مراکز مقوله ۲ یونسکو در شیراز آغاز شد

به گزارش ایرنا،سرپرست شهرداری شیراز در این مراسم گفت:موقعیت برجسته شیرازهمچنان که فرصتی بی نظیر را برای توسعه صنعت گردشگری و ارتقای وجهه بین المللی شیراز در اختیار مسئولان و شهروندان این کلانشهر قرار می دهد، چالش بزرگ حفظ، پاسداری و صیانت از این داشته های غنی، و انتقال آنها به نسل های بعد را به دنبال دارد.
محمد حسن اسدی افزود:به واسطه اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، شهرداری شیراز و نهادهای مدنی علاقه مند به این حوزه، شاهد دستاوردهای خوبی در زمینه تمرکز بر موضوع میراث فرهنگی ناملموس هستیم.
وی ادامه داد: اما اعتقاد دارم برگزاری این رویداد علاوه بر دستاوردهای ارزشمندی که از رهگذر نشست های تخصصی کارشناسان ذی ربط به دنبال دارد، سرآغاز تعامل و همدلی بیشتر مسئولان استانی و شهری برای آگاه سازی و جلب مشارکت عمومی بویژه در قشر جوان و نوجوان و استفاده بهینه از ظرفیت سازمان های مردم نهاد خواهد بود.
وی ادامه داد: شهرداری شیراز با درک اهمیت موضوع و برای هدفمند کردن فعالیت های خود در این خصوص از سال ۲۰۱۴ به شبکه همکاری بین شهری برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس ملحق شد و تاکنون نیز برای تحقق اهداف پیش بینی شده کوشش بسیار کرده است.
اسدی گفت: از جمله نتایج این کوشش ها می توان به کسب کرسی به عنوان یکی از ۶ عضو شورای اجرایی سازمان مذکور اشاره کرد.
سرپرست شهرداری شیراز افزود: بی تردید این کوشش ها برای دستیابی به هدف عالی تر توسعه پایدار فرهنگی به عنوان مهمترین رکن توسعه پایدار ضروری است.
وی بیان کرد: از آن گذشته به اشتراک گذاری میراث ناملموس و آشنایی ملت ها با این داشته ها در قالب تولیدات فرهنگی، فرایندها، آیین های اجتماعی و آداب و رسوم، دانش ها، مهارت ها و هنرها که می توان تحت عنوان کلی گنجینه بشری از آن یاد کرد، زمینه مناسبی برای دستیابی به صلح فرهنگی پایدار را فراهم خواهد کرد.
دستور کار این نشست سه روزه، ارزیابی عملکرد مراکز مقوله‌ ۲ در موضوعات تخصصی فعالیت آنها و تعیین نقشه راه و سیاست گذاری سالانه‌ این مراکز برای پیشبرد اهداف پاسدارانه‌ خود در شناسایی، معرفی، آگاهی افزایی، حفظ و حراست از میراث فرهنگی ناملموس در سطح منطقه ای و بین المللی اعلام شده است.
در این نشست، دبیر کل کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو (کنوانسیون ۲۰۰۳) و مدیران بخش میراث فرهنگی ناملموس این سازمان به همراه روسای مراکز مقوله‌ ۲ از جمهوری خلق چین، کره جنوبی، جمهوری اسلامی ایران، بلغارستان، ژاپن و پرو که نمایندگی های فعال منطقه ای یونسکو در موضوع میراث ناملموس هستند و همچنین نمایندگان دفاتر منطقه ای یونسکو از بانکوک، پکن، و نیز و هاوانا حضور یافته اند.
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشاردهنده: غلامرضا مالک زاده
۶۱۲۲ /۱۸۷۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


یونسکو


میراث فرهنگی ناملموس


شهرداری شیراز