اخبار گردشگری

صنایع دستی صاحب حراج هنری می شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، علی اصغر مونسان روز یکشنبه در جلسه با حضور اعضای شورای عالی تشکل ها، روسای اتحادیه ها، مجامع، کانون ها و انجمن های غیردولتی صنایع دستی اظهار کرد: اجرای طرح های توسعه ای در صنایع دستی می تواند باعث رونق اقتصاد ملی وایجاد اشتغال شود.
وی تصریح کرد: یکی از این طرح ها در تجاری سازی صنایع دستی، برگزاری حراج هنری صنایع دستی برای آثار برند و صاحب امضا نظیر آنچه در سال های گذشته در حراج بزرگ هنرهای تجسمی صورت می گیرد.
مونسان گفت: توجه به تجاری سازی ایجاد بازار می کند و مشکل امروز صنعت ما ضعف در بازار است و اگر در فروش محصولات صنعتی مشکلاتی چون قیمت تمام شده بالا و ناتوانی در رقابت کیفیتی و قیمتی با بازارهای جهانی را داریم اما در صنایع دستی با یک بازار انحصاری مواجه ایم.
معاون رییس جمهوری تاکید کرد: برای بازار سازی صنایع دستی تنها نیاز به معرفی محصولات داریم چون به اندازه کافی کیفیت محصولات ما بهتر از اغلب کشورهای دنیا است بنابراین با برند سازی و پرهیز از فروش فله ای و تقویت تبلیغات به تولید ملی و اقتصاد مقاومتی کمک خواهیم کرد.

** رونق صنایع دستی باعث جلوگیری از مهاجرت روستاییان و توزیع عادلانه ثروت می شود
مونسان ادامه داد: توجه به دو ظرفیت و مزیت بزرگ میراث فرهنگی و صنایع دستی که توجه به جغرافیا و پیشنیه غنی کشور است، باعث رونق گردشگری و در نتیجه تقویت اقتصاد ملی می شود.
وی اضافه کرد: صنایع دستی سازنده هویت کشور است و رونق در آن موجب جلوگیری از مهاجرت روستاییان و توزیع عادلانه ثروت می شود و هر اتفاقی در این بخش تا عمق روستاها تاثیرگذار است.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطر نشان کرد: دست خود را به سوی بخش خصوصی دراز می کنیم تا با بزرگ شدن فعالان بخش غیر دولتی، تصدی گری دولت در این حوزه کاهش یابد.
وی ادامه داد: مجلس و دولت با حمایت از طریق صندوق توسعه ملی و صندوق کار آفرینی حمایت های مالی خوبی از کسب و کارهای کوچک و صنایع دستی انجام داده اند اما وقتی پرونده ها کوچک باشد رغبت بانک ها برای دادن تسهیلات کمتر است از این جهت ما از تجمیع طرح ها برای ارایه طرح های بزرگ حمایت می کنیم.

** برج های بزرگ مسکونی در شهرها با صنایع دستی آذین شوند
معاون رییس جمهوری گفت: در زمینه استفاده از صنایع دستی به عنوان دکوارسیون و تجهیزات هتل کارهای خوبی در حال انجام است اما برج های بزرگ مسکونی در شهرهای بزرگ ما نیز می توانند با صنایع دستی آذین شوند و چیدمان صنایع دستی در آنها نقطه عطفی در فرهنگ سازی است.
وی ادامه داد: در نظر داریم با تامین بودجه، ۷۰ هزار شغل در صنایع دستی و ۷۰ هزار شغل در گردشگری ایجاد کنیم و اگر دولت حمایت کند به همین شکل می توانیم سالانه ۱۴۰ هزار شغل ایجاد کنیم.
مونسان ضمن تمجید از فروش اینترنتی صنایع دستی تاکید کرد: این کار عمق زیاد و هزینه کمی دارد و در مذاکراتی با معاون علمی ریاست جمهوری برای حمایت از کسب و کارهای اینترینتی در زمینه صنایع دستی، این مسله مورد تفاهم و تاکید قرار گرفته است.

** حمل ونقل دریایی وفعالیت اقتصادی سفارتخانه ها امرراهبردی تجارت صنایع دستی در خارج
مونسان تاکید کرد: در رایزنی با جواد ظریف وزیر امور خارجه تفاهم خوبی در راستای هدف مهم دولت در ایفای نقش اقتصادی پررنگ تر سفارتخانه داشتیم.
وی افزود: با توجه به گران بودن حمل ونقل هوایی توصیه می کنیم فروشندگان و صادرگنندکان صنایع دستی شرکت های قدرتمندی برای جمع کردن محصولات و فروش آن از طریق حمل ونقل دریایی که ارزان تر است استفاده کنند.

** ۱۷۲۰ تعاونی و ۲۶ اتحادیه صنایع دستی نیازمند حمایت و سرمایه گذاری
در ادامه این جلسه نمایندگان و روسای تشکل های غیردولتی نیز به طرح دغدغه های خود پرداخته اند.
رییس شورای تشکل های غیردولتی صنایع دستی ضمن انتقاد از اقدامات مخرب و غیر کارشناسان دولت هفتم تا دهم که آن را موجب عقب ماندگی صنایع دستی دانست، افزود: راه اندازی هلدینگ های صنایع دستی، فعال سازی دفاتر بین المللی برای جذب مشارکت های خارجی و برگزاری جدی تر بازارچه ها و نمایشگاه های صنایع دستی می تواند کارساز باشد.
دیگر حاضران جلسه نیز به ترتیب به طرح نکاتی در مورد تعامل بیشتر با اموزش و پرورش، گفتمان سازی، تخصیص اعتبار برای تبلیغات و در نظر گرفتن مشوق های لازم و کمک به جذب سرمایه گذاری برای ۱۷۲۰ تعاونی و ۲۶ اتحادیه صنایع دستی کشور پرداختند و از دولت
توجه همپایه و همسان با گردشگری را درخواست کردند.
فراهنگ ** ۱۰۸۵ ** ۳۰۷۹ ** خبرنگار: علی اسدی * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث


گردشگری


مونسان