اخبار گردشگری

ظرفیت های میراث فرهنگی ناملموس در خدمت تقویت صلح و همگرایی جهانی است

به گزارش ایرنا، محمد حسن طالبیان یکشنبه در مراسم آغاز به کار پنجمین نشست هماهنگی مراکز مقوله‌ ۲ یونسکو با موضوع میراث فرهنگی ناملموس در شیراز افزود:عضویت ۱۷۴ کشورجهان در کنوانسیون ۲۰۰۳(با هدف پاسداری از میراث ناملموس) درکنار تنوع بی نظیر مقولاتی که تحت تعریف میراث فرهنگی ناملموس می گنجند، مولفه های متنوع و پرکارتحت مقوله‌ پاسداری و سرانجام طیف گسترده‌ ملت ها، اجتماع ها و گروه هایی که موضوع پاسداری در مورد آنها صدق می کند،بر روی هم این نتیجه گیری را تقویت می کنند که بخش میراث فرهنگی ناملموس یونسکو زمان، پرسنل و بودجه‌ کافی را برای رسیدگی به تمامی امور و اهداف بلندی که برایش در نظر گرفته شده در اختیار ندارد.
وی ادامه داد: به همین دلیل این سازمان نقش ویژه ای را برای مراکز مقوله ۲ در نظر دارد و به تقویت آن همت گماشته است.
او اظهار کرد: کارنامه‌ درخشان این مراکز در سراسر جهان نیز موید آن است که یونسکو در این همکاری بین المللی هم پیش بینی درستی داشته و به ‌خوبی از عهده‌ مدیریت این حوزه‌ کاری خود برآمده است.
طالبیان گفت: حدود پنج سال است که کشور ایران عملا میزبانی و پشتیبانی پنجمین مرکز از جمع هشت مرکز مقوله‌ ۲ دنیا را در موضوع میراث فرهنگی ناملموس بر عهده گرفته است که این مهم با ایفای نقش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همراه بوده است.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بیان کرد: این سازمان از طریق معاونت میراث فرهنگی خود، مکان استقرار، بودجه‌ سالانه و امور پشتیبانی دیگر را در مورد مرکز میراث ناملموس تهران فراهم آورده است.
وی اظهار کرد: بر اساس گزارش های واصله، این مرکز توانسته طی سال های گذشته برنامه های متنوعی را در ابعاد کشوری و منطقه ای به انجام برساند.
اوادامه داد: موفقیت این مرکز در جلب علاقه‌ کشورهای همسایه و منطقه اعم از کشورهای آسیای مرکزی و جنوب غربی، کشورهای عربی و کشورهای حوزه‌ قفقاز و آسیای صغیر، خود به ‌تنهایی، موفقیتی بزرگ بوده و سبب شده که بخش اصلی از روح کنوانسیون ۲۰۰۳ که تقویت صلح و دوستی و هم گرایی است محقق شود.
طالبیان، ابراز امیدواری کرد که این نشست‌ زمینه ای را برای تبادل تجارب، اندیشه ها و دستاوردها فراهم آورد.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران افزود: این سازمان همچون گذشته در انجام تعهدات خود مبنی بر تامین بودجه و حمایت های لجستیکی و معنوی از مرکز میراث ناملموس تهران ثابت ‌قدم خواهد ماند و خواهد کوشید فصلی نو را از پشتیبانی از این مرکز بگشاید تا مرکز با توانی مضاعف از عهده‌ انجام تمامی تعهدات منطقه ‌ای و بین المللی خود برآید.
رئیس بخش میراث فرهنگی ناملموس یونسکو هم گفت: جمهوری اسلامی از ابتدای شروع فعالیت کنوانسیون ۲۰۰۳ فعالیت بسیاری در حوزه میراث فرهنگی ناملموس داشته است.
تیم کورتیس افزود: در حال حاضر شهر شیراز توانسته در هر گوشه ای از جهان جایی برای خود باز کند و شناخته شود و این نشست نیز به معرفی و اطلاع رسانی بیشتر جهانی کمک خواهد کرد.
ستور کار این نشست سه روزه، ارزیابی عملکرد مراکز مقوله‌ ۲ در موضوعات تخصصی فعالیت آنها و تعیین نقشه راه و سیاست گذاری سالانه‌ این مراکز برای پیشبرد اهداف پاسدارانه‌ خود در شناسایی، معرفی، آگاهی افزایی، حفظ و حراست از میراث فرهنگی ناملموس در سطح منطقه ای و بین المللی اعلام شده است.
در این نشست، دبیر کل کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو (کنوانسیون ۲۰۰۳) و مدیران بخش میراث فرهنگی ناملموس این سازمان به همراه روسای مراکز مقوله‌ ۲ از جمهوری خلق چین، کره جنوبی، جمهوری اسلامی ایران، بلغارستان، ژاپن و پرو که نمایندگی های فعال منطقه ای یونسکو در موضوع میراث ناملموس هستند و همچنین نمایندگان دفاتر منطقه ای یونسکو از بانکوک، پکن، و نیز و هاوانا حضور یافته اند.
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار: غلامرضا مالک زاده
۶۱۲۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


یونسکو


میراث فرهنگی ناملموس


میراث فرهنگی