اخبار گردشگری

استاندار گلستان: جشنواره فرهنگ اقوام، زمینه ساز تبادل مدل شادی است

به گزارش ایرنا، حسن صادقلو شنبه شب در آیین آغاز به کار یازدهمین جشنواره فرهنگ اقوام در گنبدکاووس افزود: نغمه های موسیقایی و سنت های آیینی مناطق مختلف کشور مملو از محتوای الهی و آموزه های اهل بیت (ع) و از مسیر جشنواره ها می توانیم مدل های مختلف شادی را برای مردم رونمایی کنیم.
وی افزود: جشنواره هایی از این نوع ظرفیت خوبی هستند که تداوم آنها نیازمند تشویق مردم است و حضور مردم در این جشنواره ها که زمینه ساز آفرینش شادی ها و تبادل مدل های مختلف آن در عرصه جامعه است، می تواند مشوق خوبی برای ادامه آن باشد.
استاندار گلستان با یادآوری این نکته که این جشنواره باید بین المللی شود و گام های آغازین برای آن برداشته شده است، گفت: این جشنواره می تواند مدلی برای وحدت جهانی و منطقه ای باشد.
صادقلو، شناخت بهتر اقوام ازیکدیگر و نیز شناسایی آداب و رسوم و فرهنگ ها از نظر محتوایی را از دیگر اهداف برگزاری جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام در استان گلستان ذکر کرد.
وی افزود: مراسم آیینی اقوام مختلف اعم از ذکر خنجر ترکمن ها، رقص شمشیر عرب ها و یا رقص قوچانی ها همگی حامل پیام های فرهنگی هستند؛ میراث اقوام مختلف ما از خدا و پیام های الهی شروع شده و دارای محتوای الهی است و در این جشنواره دقیقا این پیام های الهی اعلام، ارائه و تبادل می شود.
استاندار گلستان مبادلات اقتصادی را ازدیگر اهداف برپایی جشنواره بین المللی فرهنک اقوام ذکر کرد و افزود: جشنواره آثار اقتصادی زیادی دارد و گلستان در غرفه های برپاشده در این جشنواره فروش های عمده و کلانی داشته است.
وی عرضه دانش بومی را ازدیگر کارکردهای جشنواره ذکر کرد و گفت: در گذشته اقوام مختلف با دانش بومی خود مشکلاتشان را حل می کردند و دانش بومی راهی برای حل مشکلات اقتصادی بود و این جشنواره زمینه تبادل این دانش های بومی را ایجاد می کند.
به گزارش ایرنا، یازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام، پس از چهار شب اجرا در گرگان مرکز گلستان، شنبه شب با حضور استاندار گلستان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل، فرمانداران شرق گلستان، مهمانان خارجی و مسئولان و مردم گنبدکاووس، در این شهرستان آغاز به کار کرد.
بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، امسال شهرستان گنبدکاووس نیز میزبانی بخشی از این جشنواره را عهده دار شد و از هجدهم تا بیستم شهریور برنامه های این جشنواره در گنبدکاووس به عنوان بزرگترین شهرستان گلستان در شرق این استان برگزار می شود.
این جشنواره در سه بخش در حال برگزاری است و در بخش صنایع دستی ۲۷ استان، بخش سوغات ۲۵ استان و بخش موسیقی و آیین های سنتی اقوام مختلف نیز ۱۵ استان حضور دارند.
در نخستین شب اجرای این جشنواره در گنبدکاووس، گروه های موسیقی و آیین های سنتی استان های مختلف کشور از جمله اقوام خراسان شمالی، خوزستان، بوشهر و نیز یک گروه فرهنگی از ترکمن های گنبدکاووس به اجرای موسیقی و آیین های سنتی خود پرداختند.
۱۸۶۰
انتشار دهنده : تاج محمد شیری

انتهای پیام /*


فرهنگی


جشنواره


فرهنگ اقوام


گنبدکاووس