اخبار گردشگری

جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری در اراک گشایش یافت

به گزارش ایرنا، در این جشنواره مراحل تهیه و طبخ غذا و سنت ها و آیین های فرهنگی و معنوی استان های تهران، البری، قم، مرکزی و اصفهان در قالب ۱۰۰ غرفه در معرض دید علاقه مندان گذاشته شد.
نائب رئیس انجمن دوستی ایران در آیین افتتاح این جشنواره گفت: ۷۰ درصد فعالیت های این انجمن در خارج کشور آشنایی با فرهنگ ایرانی است و این نهاد در قالب برنامه های متنوع اشاعه دهنده فرهنگ ایرانی درخارج کشور می باشد.
رضا سیدان افزود: هر کشوری برای ورود به توسعه یافتگی باید از نظام مردم سالاری استفاده کند و چه بهتر که برای این مهم شهروندان به کمک دولت ها بیایند زیرا دولت ها با پیچیدگی های متعددی درگیر هستند.
وی گفت: ایران سرافراز در زمره معدود کشورهایی است که از ظرفیت سازمان های مردم نهاد برای مشارکت های اجتماعی در کنار دولت استفاده خوبی کرده است.
سیدان افزود: برای معرفی داشته های فرهنگی و اجتماعی باید از ظرفیت هنرمندان در بخش مختلف بهره گرفت تا نسل جدید را با آن ها مانوس کرد.
نائب رئیس انجمن دوستی ایران گفت: فرهنگ ایرانی اسلامی اگر بیشتر از کشورها غنا نداشته باشد چیزی کم ندارد اما، به علت حجب و حیا در ارایه فرهنگ ایرانی، مطلوب عمل نکرده و لازم است برای معرفی داشته های ناب به جهانیان فخر بفروشد.
سیدان افزود: این انجمن آمادگی دارد جشنواره ملی سفره ایرانی و فرهنگ گردشگری را در کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین برگزار کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: غذا بخشی از مهم ترین خاطرات هر سفر به خصوص سفر های خارجی را تشکیل می دهد و شناخت غذا های بومی هر اقلیم و لذت چشیدن ذائقه مردم مختلف جهان نوعی خاص از گردشگری را با نام food tourism آفریده که طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد.
سید محمد حسینی افزود: کشور ایران به دلیل وجود اقوام و سبک های مختلف زندگی در آن به طبع ذائقه های مختلفی را در طول تاریخ و در هر اقلیم ساخته و پرداخته است و این اشکال و روش های مختلف طبخ و سرو غذا باعث معرفی ایران به عنوان یکی از مهمترین کشورهای مقصد گردشگری غذا شده است.
وی اظهار کرد: در این جشنواره ۱۰۰ غرفه غذا، نمایش و مسابقه آشپزی در فضای باز و مسقف در نظر گرفته شده است.
حسینی افزود: هفت گروه موسیقی شامل هالای و آشتیانی از استان مرکزی، گروه خان از کردستان، گروه پایتخت از تهران، گروه سپهوند، از لرستان، گروه رها از قم و مرشدخانی به اجرای برنامه های شاد و مفرح می پردازند.
وی اظهار کرد: این جشنواره از ۱۶تا ۱۸ شهریور ماه در محل هتل امیرکبیر اراک از ساعت ۱۰ تا ۲۲ آماده بازدید علاقه مندان است.
حسینی گفت: مسابقه آشپزی با حضور داوران ملی، انتخاب نفرات اول تا سوم و تقدیر از گروه های موسیقی از برنامه های تدارک دیده شده برای روز دوم و سوم این جشنواره است.
روسای انجمن های دوستی ایران و کشورهای فرانسه، کنیا، رومانی، سوئد، بلاروس، سیرالئون و استرالیا به همراه دبیر کل انجمن های دوستی ایران و تایلند، آلمان، کره جنوبی، سنگاپور، پاکستان و هلند نیز در این جشنواره حضور دارند.
بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۵۰ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
۶۹۹۱/۶۰۱۳/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


جشنواره سفره ایرانی


اراک