اخبار گردشگری

برترین های جشنواره موسیقی مناطق زاگرس نشین ایران در بروجن معرفی شدند

به گزارش ایرنا، در پایان جشنواره دهم موسیقی زاگرس نشینان ایران در تک نوازی سازی نی ‘ مصطفی مقیمی’ از چهارمحال و بختیاری رتبه برتر را از آن خود کرد.
در بخش ساز تنبور نیز ‘ سید جلال الدین یاری’ از کرمانشاه، در دف نوازی ‘ نسرین برهانی ‘ از اصفهان ، در بخش سازهای کششی ‘محمد زرین قلم ‘ نوازنده کمانچه از لرستان حایز رتبه های برتر شدند.
از سوی هیات داوران در بخش شاهنامه خوانی و مقام خوانی نیز ‘ علی جمالی’ از چهارمحال و بختیاری به عنوان برترین مقام خوان انتخاب شد و این هنرمند لردگانی بیش از این نیز موفق به کسب رتبه برتر در این رشته در جشنواره های مختلف شده بود.
در بخش گروه نوازی جشنواره دهم موسیقی زاگرس نشین گروه ‘ بهار باد’ به سرپرستی داوود رضایی از استان لرستان رتبه نخست را بدست آورد و مقام دوم مشترک به گروه ‘ الون ‘ به سرپرستی رضا غلامی از کرمانشاه و گروه ‘ همدرنگ ‘ به سرپرستی سعید امینی از چهارمحال و بختیاری رسید.
در این بخش گروه ‘ آیین ‘ به سرپرستی مصطفی رشیدی مطلق از همدان و گروه ‘ ایلیا’
سرپرستی سعید باسوری چهارمحال و بختیاری به مقام سوم مشترک رسیدند.
هیات داوران در بخش گروه نوازی جشنواره موسیقی زاگرس نشینان ایران به صورت ویژه از گروه ‘سرلک ‘ به سرپرستی سیمین سرلک از لرستان تقدیر کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت:۴۴ اثر از بین ۲۳۵اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره موسیقی مناطق زاگرس نشین ایران در بروجن به بخش رقابتی راه یافت.
جواد کارگران دهکردی در گفت وگو با ایرنا افزود:از این تعداد ۳۰اثر در بخش تکنوازی و ۱۴اثر در بخش گروه نوازی به رقابت پرداختند.
وی تصریح کرد: ۱۵۰هنرمند موسیقی کشور از استانهای زاگرس نشین در بخش سازهای بادی، مضرابی، کششی و کوبه ای و شاهنامه خوانی و مقام خوانی و بخش ویژه رقابت کردند و آثار راه یافته به بخش رقابتی این جشنواره را هادی منتظری ، هادی آزرم ، جانگیر نصر اشرفی و حمید توفیقی بروجنی داوری کردند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: جشنواره موسیقی مقامی سنتی و محلی مناطق زاگرس نشین با حضور هنرمندان استان های آذربایجان غربی، اصفهان، ایلام، بوشهر، خوزستان، کردستان،کرمان، کرمانشاه، لرستان ، همدان و هرمزگان، کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال وبختیاری از ۱۴تا ۱۶شهریورماه برگزار شد.
به گزارش ایرنا، جشنواره موسیقی مناطق زاگرس نشین این از سال ۸۵در شهر بروجن آغاز شد و پس از وفقه یک ساله با دائمی شدن دبیرخانه آن ، دور تازه این جشنواره از امسال آغاز شد.
حفظ هنر اصیل و معرفی موسیقی مقامی، منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی مهمترین هدف برگزاری این جشنواره است.
شهرستان بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
در آیین اختتامیه این جشنواره معاون استاندار چهارمحال و بختیاری و جمعی از مسوولان شهرستان بروجن و هنرمندان رشته های مختلف حضور داشتند.
خبرنگار و انتشار دهنده:محمود رئیسی
۲۰۹۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


هنری


موسیقی


جشنواره زاگرس نشین