اخبار گردشگری

نماینده مجلس: فرهنگ ایرانی و اسلامی را با هنر منبت ملایر صادر کنیم

به گزارش ایرنا محمد کاظمی روز چهارشنبه در آیین اعطای نشان ملی منبت در نخستین جشنواره ملایر، شهر ملی مبل و منبت کشور اظهار کرد: امروز به صنعت مبل و منبت نه به عنوان یک فعالیت اقتصادی، بلکه به عنوان یک کار فرهنگی باید نگاه کنیم.
وی خواستار صدور مجوز تشکیل دبیرخانه ثابت جشنواره مبل و منبت در ملایر از سوی معاون صنایع دستی میراث فرهنگی کشور شد و افزود: با برگزاری سالانه این جشنواره در ملایر حتی می توانیم میزبان سفرای کشورهای مختلف هم باشیم.
وی ادامه داد: تشکیل دبیرخانه ثابت جشنواره در ملایر می تواند توسعه مبل و منبت، جلب ایده های نو و فعالیت بین المللی در این صنعت را به دنبال داشته باشد.
کاظمی با تاکید بر اینکه مبل و منبت ملایر باید جهانی شود بیان کرد: این صنعت باید جهانی و وارد رقابت در عرصه جهانی شود تا هنر خود را در دنیا به نمایش بگذاریم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه امروز در سراسر دنیا هرگونه خرید از سفارش تا ثبت به صورت اینترنتی انجام می شود، باید نقش و جایگاه خود را در این عرصه پیدا کنیم.
نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم بر لزوم تعامل با مبل سازان دنیا تاکید کرد و گفت: باید برای توسعه این صنعت با کشورهایی که در زمینه مبل و منبت در دنیا معروف هستند، تعامل کنیم.
کاظمی تاکید کرد: ما باید بازارهای منطقه خودمان را که به شدت خواستار مبلمان اداری و شخصی هستند، جذب کنیم و در تولید کالاهای تشریفاتی تلاش کنیم.
وی ادامه داد: هنرمبل و منبت ملایر باید در سایر اقلام و کالاها نیز پیاده شود و در یک مسیر حرکت کند و این نیازمند خلاقیت و نوآوری تمامی هنرمندان فعال در این حرفه است.
وی یادآور شد: ملایر پایتخت مبل و منبت، پایتخت هنر اصیل ایرانی و اسلامی و نگین انگشتری ارائه این هنر است و امروز به کسب عنوان شهر ملی منبت توسط ملایر افتخار می کنیم.
کاظمی همچنین از تلاش و حمایت های دکتر زهرا احمدی پور، دکتر نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و سایر مسئولان برای ثبت ملایر به عنوان شهر ملی مبنت تقدیر کرد و گفت: هنرمندان این صنعت در ملایر با تشکیل هیات مدیره ای فعالیت این صنعت را سامان دادند و امروز شاهد به بار نشستن این زحمات و تلاش ها هستیم.
نخستین جشنواره ملایر، شهر ملی مبل و منبت روز چهارشنبه با حضور جمعی از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی و هنرمندان فعال در حوزه مبل و منبت این شهرستان در حال برگزاری است.
اردیبهشت ماه امسال با دستور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت در فهرست شهرهای ملی صنایع دستی ایران به ثبت رسید.
به همین منظور ۱۵ شهریور ماه امسال نخستین جشنواره مبل و منبت ملایر برگزار می شود که تا ۲۴ شهریور ماه ادامه دارد.
در حال حاضر حدود هشت هزار کارگاه تولید مبل و منبت شناسنامه دار در شهرستان ملایر فعال است و بیش از چهار هزار و ۳۰۰ تن به صورت مستقیم و بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تن به صورت غیر مستقیم در این صنعت فعالیت می کنند.
ملایر قطب تولید مبل و منبت کشور است و با وجود بیش از ۱۰۰ نمایشگاه در بازار مبل این شهر، سالیانه بین ۷۰ تا ۸۰ هزار دست مبلمان در این شهرستان ملایر تولید و به داخل و خارج از کشور صادر می شود.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر در ۷۵ کیلومتری شهر همدان واقع شده است
۷۵۲۸ /۲۰۸۷
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده: زهرا پیرنیا

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


جشنواره ملی ملایر شهر مبل


نماینده مجلس