اخبار گردشگری

هنرمند طراح: شهرداری می تواند چهره تهران را به هویت ایرانی نزدیک کند

معماری و شهرسازی تهران آشفته است. هویت معینی را دنبال نمی کند نه مدرنیته بر آن تفوق دارد، نه همگون است و نه فرهنگ بومی ایران را واگویه می کند. معماری یک سبک زیستن است که با خود تجربه هایی را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند، معماری یک تاریخچه و بخشی از فرهنگ است اما معماری پایتخت ما بیان کننده فرهنگ و تاریخ ایران نیست. مشاطه گری چهره شهر با شهردار است که اگر همه مناطق با نظارت شهرداری به سمت معماری باهویت پیش برود ظاهر شهرمان به هویت مان نزدیک تر خواهد شد.
حفظ هویت یک شهر به معنی در گذشته ماندن و ممانعت از نو آوری نیست و نو شدن و پیشرفت نیز به معنی کپی برداری از شهرها و معماران مشهور جهان نیست. شهر پویا معماری و شهرسازی تلفیقی را دنبال می کند در این راه حفظ آسایش ساکنان، حفظ هویت شهر، زیبا کردن چهره شهر و به صرفه بودن الگوی شهرسازی اهمیت بسیار دارد.
یک هنرمند طراح و معمار در این باره در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: استفاده از مصالح بومی از همه جای ایران و حتی برون مرزها در پایتخت باعث ایجاد کمی ناهمگونی شده است و شهرداری وظیفه تشخیص متریال های محلی مخصوص به جغرافی تهران ,معرفی‌ و حتی تبلیغ آنها را دارد. علاوه بر این اجرای یک طرح هدفمند برای سازماندهی تابلو‌های اداری و تبلیغاتی بی ‌رویه که بر روی نمای ساختمان‌ های پایتخت در حال رشد هستند در اصلاح فضای شهری از نظر بصری بسیار موثر خواهد بود.
شیوا پوریوسف با اشاره به اینکه نقش شهرداری و نیروی متخصص در ایجاد ساختمان های همگون در تهران موثر است افزود: شهرداری می تواند در استفاده از مصالح که در چه مناطقی استفاده شوند نظارت مستقیم داشته باشد و حتی برای هر منطقه کدهای تعریف شده ‌ای را به دفاتر ذیربط ارائه دهد. تهران بر روی گسل قرار دارد و ما هر روز شاهد ساختن ساختمان ‌هایی‌ با نمای سنگی‌ هستیم چه بسا اگر نیم نگاهی‌ به ساختمان ‌های سیمانی و آجری چند دهه گذشته می انداختیم و الگو می گرفتیم امروز چشم به روی شهر همگونتری می گشدیم.
فارغ التحصیل معماری از مدرسه آکسفورد ادامه داد : به صورت کلی‌ اگر ضوابطی برای سطح تمام شده ساختمان‌ های هم طبقه تعریف و تزئینات بی‌ مورد حذف شوند حتما به خیابان‌ های یکدست تری خواهیم رسید.
او که دوره معماری تخیلی و ترسیمی را دردانشگاه هاروارد گذرانده بیان داشت: تهران در یک منطقه نیمه خشک قرار دارد اما بعضی مناطق شهری خیلی سرسبز هستند و بعضی مسیرها کاملا کویری است و گیاهانی که مشخصا مربوط به شرایط این آب و هوا نیست در شهر کاشته شده است, تعادل بین فضای سبز شهری همان گونه که در ساختمان ها نیست در فضای سبز شهری نیز به چشم نمی ‌خورد.
پور یوسف با اشاره به اینکه اگرچه رسیدگی به معابر و پوشش های گیاهی در برخی مناطق نادیده گرفته شده است گفت: اما در بخش جنوب تهران و بخش بازار که سردرها توسط شهرداری بازسازی شده هویت و حس ایرانی پدیدار شده است . شهرداری اگر این نظارت و پیگیری را در همه مناطق پیش ببرد ظاهر شهرمان به هویت مان نزدیک تر خواهد شد.
هنرمند معمار با اشاره به اینکه معماری ما تلفیق مدرن و سنتی یا کلاسیک و مدرن نیست ،ادامه داد: اگر امروز معماری در ایران به چالش کشیده شده نتیجه تظاهر به مدرنیته با کپی‌‌ کاری از معماران برجسته و از سر باز کردن حضور معماری سنتی با تحمیل برخی‌ فرم‌ ها و تزئینات سنتی غیر متناسب است که هردو آفت این حرفه هستند.
وی ادامه داد: ترکیب سبک، ساده ‌ترین ایده ‌ای است که به ذهن هرکسی می‌ رسد که باعث نابسامانی و بی هویتی شهر می شود. سازه مدرنی‌ که از معماری غرب تاثیر گرفته و فقط چند عنصر ایرانی در آن به کار گرفته شده، قطعا با فضای شهری و پیرامونی ارتباط برقرار نمی ‌کند و حتما با انتقاد بسیاری مواجه خواهد شد و با گذر زمان و فرسایش مواد آن به ساختمان ‌های دیگر شهر می ‌پیوندد.
این متخصص طراحی داخلی‌ و طراحی اکسپو ادامه داد: شرکت های معماری می توانند خلاقیتشان را با متریال ‌های بومی و داخلی‌ محک بزنند چون داشتن یک کارفرمای صرفا پولدار که مصالح وارداتی گران قیمت را ارائه دهد که منجر به احداث یک ساختمان زیبا در کنار چند ساختمان ناهمگون شود،هیچ گونه هویت بصری قابل ستایشی نخواهد داشت و به نظر می رسد این بنا در یک موقعیت اشتباهی ساخته شده است.
پوریوسف گفت: اگر به گذشته رجوع کنیم می بینیم که سقف استقامت و واکنش زیست محیطی مواد و مصالح بومی و غیر صنعتی هر منطقه در همان منطقه تخمین زده شده است در معماری سنتی به این معنا نیست که متریال هایی که مثلا در یزد مصرف می شود در تهران استفاده کنیم چون منطق آن منطقه با همان منطقه سازگار است نه شرایط اقلیمی تهران.

**تاثیر مصالح خارجی در بازار مصالح داخلی
پوریوسف خاطر نشان کرد: حال اگر وسواس و حساسیت طراحان و معماران بر سر انتخاب مصالح بومی و حتی از میان نمونه ‌های مورد تایید و استاندارد شهرداری باشد دیگر مبحث انتخاب متریال از میان محصولات وارداتی به حداقل خواهد رسید.
وی گفت: ما حتماباید همانند پیشرفته ‌ترین کشور‌ها بر روی تولیدات داخلی‌ و بالا بردن سطح کیفیت آنها که منجر به اشتغال زایی هم می شود تمرکز هدفمند تری داشته باشیم.
عضو انجمن طراحان و انجمن معماران آمریکا اظهار داشت: مراکز آموزشی و فنی‌ و حرفه ای‌ همه ساله نیروی جوان و خلاقی را برای بازار کار تربیت می کنند، صنعت گرانی که اگر با استاندارد‌های طراحان و نیز بازار آگاهی‌ بیشتری داشته باشند می توانند با کیفیت بالا پاسخگوی نیاز داخلی‌ با باشند.
پور یوسف گفت: شهرداری و حتی دفاتر خصوصی می توانند بر کنترل کیفیت محصولات تولید شده داخلی نظارت داشته تا با محصولات خارجی رقابت کند. در غیر این صورت تولید کننده داخلی کم کم از گردونه حذف می شود و یا باید قیمت را بالا تر بیاورد و یا همان محصول را به اسم محصول خارجی‌ تبلیغ کند و بفروشد.
شیوا پوریوسف خامنه، متولد تهران و معمار ایرانی است. او بعد از پایان تحصیلاتش در مدرسه معماری آکسفورد و پس از مدتی کار در کمپانی معماری Foster + Partners در لندن با پیشینه‌ای که در رشته عمران داشت،‌ به ایالات متحده سفر می‌کند تا در مقطع کارشناسی ارشد در دو رشته مهندسی‌ (Master of Science) طراحی داخلی‌ و طراحی اکسپو در انستیتو پرت (Pratt Institute) ادامه تحصیل دهد؛ موسسه‌ای که رتبه نخست جهان را در هوش طراحی دارد. پس از آن گواهی دوره‌ای با عنوانThe Architectural Imagination (به معنی تخیل معماری) را از دانشگاه هاروارد (GSD) دریافت می‌کند. وی اکنون عضو ارشد انجمن طراحان داخلی‌ ایالات متحده (ASID) و عضو انجمن معماران آمریکا (AIA) است و سابقه تدریس در تاریخ هنر و معماری را در انستیتو پرت دارد.
فراهنگ**۹۳۳۸**۱۸۲۳ خبرنگار:صدیقه بهارلو** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*


فرهنگی


تجسمی


معماری