اخبار گردشگری

ماش‌ماشک قم

ماش یکی از حبوبات مفید و سرشار از ویتامین است. زادگاه اولیه این دانه خوشمزه ایران بوده و طرفداران بسیاری در میان مردم دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ایرانیان در قدیم ماش را « مچ» تلفظ می‌کردند. اما بعد از وارد شدن این لغت به زبان عربی، این دانه را ماش نامیدند. همان‌طور که می‌دانید، این ماده غذایی در طبخ غذاهای اصیل ایرانی کاربرد بسیاری داشته و طعم عالی به آن‌ها می‌دهد. باید بگوییم که با وجود ارزش غذایی بالا، این دانه کالری بسیار پایینی داشته و باعث اضافه وزن در شما نمی‌شود. به همین جهت، حتماٌ در رژیم کاهش وزن خود این ماده غذایی را گنجانده و از طعم آن بدون هیچ نگرانی لذت ببرید. علاوه بر این، ماش ضد نفخ و بسیار زود هضم بوده و با دارا بودن ویتامین‌های D و A نیازهای مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. گفتنی است که این ماده غذایی تأثیر فوق‌العاده‌ای در تقویت بینایی و اعصاب انسان دارد. در این مقاله، به بیان نحوه پخت یکی از خوشمزه‌ترین و دلچسب‌ترین غذاهای محلی استان مقدس قم یعنی «ماش ماشک» می‌پردازیم. در این غذا از ماش استفاده شده و بسیار مقوی و باب دندان می‌باشد. امیدوارم شما هم این غذا را در منزل تهیه کرده و از طعم دلپذیر آن لذت ببرید.
مواد اولیه:
ماش: ۲۰۰ گرم( معادل ۲ پیمانه).
گوشت: ۲۰۰ گرم.
هویج قمی(زردک): ۲۰۰ گرم( ۲ عدد متوسط).
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم.
دستور‌العمل:
برای شروع کار، گوشت را به همراه مقداری آب، نمک، زردچوبه و پیاز می‌پزیم. بعد از نیم‌پز شدن گوشت، هویج‌های حلقه شده را به همراه ماش و کمی ادویه به آن اضافه می‌کنیم. در این مرحله، اجازه می‌دهیم تا غذا کاملاٌ پخته و به اصطلاح جا بیفتد. پس از کم شدن آب غذا و پخت کامل، آن را به وسیله گوشت‌کوب کوبیده و به همراه نان سنگک سرو می‌کنیم.
نکات تغذیه‌ای:
. با خوردن این غذا تنها ۱۸ درصد از کالری مورد نیاز خانم‌ها و ۱۵ درصد از کالری روزانه مردان تأمین می‌شود. بنابراین، ماش‌ماشک می‌تواند یکی از بهترین وعده‌های غذایی برای افراد رژیمی باشد.
. سرو این غذای خوشمزه، ۴۴/۵ درصد از نیاز روزمره یک بانوی جوان به آهن و ۵۷ درصد از نیاز وی به اسید‌فولیک را تأمین می‌کند.
. ماش‌ماشک به علت تأمین ۴۰-۵۰ درصد از نیاز روزانه نوجوانان عزیز به ویتامین روی، بهترین غذا برای نوجوان در حال رشد می‌باشد.
. باید بگوییم که پیاز، ماش و هویج سرشار از فیبر هستند. در نتیجه، مصرف این غذا می‌تواند تأثیر شگرفی در کنترل یا پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند چربی خون و دیابت داشته باشد.

ماش‌ماشک قم

ماش‌ماشک قم

ماش‌ماشک قمماش‌ماشک قم