اخبار گردشگری

گزارشی از روزگار سپری شده شغلی هزار ساله

به گزارش ایرنا، روزگاری محصول تولیدی آنان با تنوع و تولید بسیار زیاد جنگ افزار یلان این سرزمین در میدان های فتح و دفع بود و البته حاکمان و سرداران غیر جنگی نیز به بستن بوگده مرصع مباهات می کردند که سخت تیز ، محکم و برنده بود.
اکنون مصرف کنندگان نه چنان و نه چنین اند که بهترین استفاده آن در حوز تزیین و صنایع هنری و غیره قرار دارد تولید آن نیز کم و تولیدکنندگان آن کمتر هستند با این وجود هنوز صدای سندان و گرمای کوره بوگده سازان در ملکشاهی طنین و حرارت دارد.
ساخت انواع چاقو، قمه و شمشیر ‘ملکشایانه ‘ به عنوان برجسته ترین دست آفرینه هنری بی رقیب مطرح استان ایلام و حتی این منطقه از کشور جلوه آهنگری سنتی در ساخت چاقوی محلی موسوم به نام (بوگده) در شهرستان ملکشاهی تجلی یافته است که قدمتی به درازای هزاران سال دارد.
قمه محلی (بوگده) با چنین فرم و کیفیتی مختص آهنگران چیره دست ملکشاهی است که صبقه تاریخی به درازای تمدن این منطقه دارد، از دیر باز مردم ایلات استان ایلام که به شغل عشایری و دامداری مشغول بوده اند از بوگده به عنوان سلاح دفاعی استفاده کرده اند.
بوگده امروزه نمادی از فرهنگ اصیل عشایری و ایلاتی مردم ملکشاهی است که مردان در مناسبت های ملی همچون هفته دفاع مقدس با پوشیدن لباس محلی و بستن بوگده در کمر آمادگی رزمی خود را در مقابل دشمنان به نمایش می گذارند.
صیدمحمد جعفرزاده قدیمی ترین آهنگر سنتی و بوگده ساز معروف ملکشاهی می گوید: هنر ساخت بوگده را از شاگردی پدر آموخته است و این هنر ریشه تاریخی طولانی داشته است .
این آهنگر کهنه کار ملکشاهی یادآور شد: از دوران نوجوانی به ساخت بوگده مشغول بوده اما در سال ۱۳۷۲ با ایجاد یک کارگاه و اخذ مجوز این کار به صورت حرفه ای دنبال کرده است و تاکنون بیش از ۲۰ شاگرد نزد وی دانش و هنر این کار آموخته و اکنون خود صاحب کارگاه و کسب و کار شده اند.
جعفرزاده تاکید کرد: این حرفه می تواند زمینه کسب و کار بیشتری را ایجاد کند که لازمه آن اطلاع رسانی و تبلیغات فروش از طرف دستگاه های متولی است چرا که امروزه از اقصی نقاط ایران و عراق مشتری و طرفدار دارند.
وی اضافه کرد: ماهانه درآمدی بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون ریال دارد و در طول ماه بیش از ۱۵ بوگده و تعدادی نیز وسایل دامداری و کشاورزی می سازد.
در یک بررسی میدانی از شهر ارکواز ۹ کارگاه آهنگری سنتی و چاقوسازی فعال است که بیش از ۵۰ نفر در این حرفه مشغول به فعالیت هستند و از مهمترین خواسته های مطرح در این حرفه حمایت های بیمه ای و تسهیلات بانکی با بهره پایین است.
مدیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون هفت کارگاه آهنگری سنتی (چلنگری) از این سازمان مجوز فعالیت گرفته اند که به این کارگاه ها تاکنون تسهیلات کم بهره ۲۰۰ میلیون ریالی پرداخت شده است و به نمایشگاه های مختلف سراسری و منطقه ای نیز معرفی شده اند.
طالب خزان افزود: یکی از برنامه سازمان توسعه و حمایت از مشاغل و افراد کارآفرین است که در این خصوص با صندوق کار آفرینی مهر امید رایزنی کرده اند.
وی یادآور شد: تحت پوشش قرار دادن آهنگران سنتی از حمایت های بیمه تأمین اجتماعی در حال پیگیری است.
شهرستان ۲۲ هزار نفری ملکشاهی در ۳۵ کیلومتری جنوب ایلام قرار دارد ، ۱۵ کارگاه فعال و دارای مجوز از سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری از جمله آهنگری سنتی ، نمد مالی ، چرم دوزی ، معرق کاری و چادردوزی در این شهرستان فعال است که زمینه اشتغال بیش از ۲۰۰ نفر را فراهم کرده است.
خبرنگار: روح اله احمدی ** انتشار: حسن کهزادیان
۷۱۷۹/۶۱۱۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


آهنگری سنتی


چاقو سازی


ملکشاهی