اخبار گردشگری

تخریب قنات های قدیمی ورامین، محل اختلاف میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی

به گزارش ایرنا، احداث شهرک گلخانه ای حصار گلی ورامین، بزرگترین شهرک گلخانه ای کشور از سال ۱۳۸۳ و با هدف اشتغال فارغ التحصیلان بخش کشاورزی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان تهران قرار گرفت.
با وجود آن که تعداد زیادی از فارغ التحصیلان کشاورزی برای استفاده از این فرصت آمادگی خود را اعلام کرده و مبالغی را برای عضویت در شهرک گلخانه ای به حساب شرکت واریز کردند، عملیات اجرایی آن به دلیل عدم اختصاص اعتبارات مورد نیاز متوقف شد.
با روی کار آمدن دولت یازدهم و با توجه به سیاست های دولت در توسعه بخش کشاورزی، راه اندازی این شهرک با هدف تولید و ایجاد فرصت های شغلی با برگزاری جلسات مشترک با وزیر جهاد کشاورزی و شرکت شهرک های کشاورزی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان تهران قرار گرفت عملیات اجرایی آن آغاز شد.
با وجود آن که با پیگیری های صورت گرفته از سوی مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، آب مورد نیاز این شهرک با حفر دو حلقه چاه تأمین و جدول کشی و برق رسانی به آن انجام شد، ولی تخریب چند حلقه قنات قدیمی که به گفته برخی از کارشناسان قدمت آن ها ۵۰۰ و در برخی از موارد تا ۳ هزار سال تخمین زده می شود، اجرای این پروژه را با چالشی مهم روبرو ساخت.
دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین با اطلاع از تخریب میله های این قنات های قدیمی، خواستار توقف عملیات اجرایی این پروژه تا تعیین تکلیف از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران شد حال آن که مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، هر گونه تخریب در این سازه ها را رد کردند.
با شکایت میراث فرهنگی، از ادامه فعالیت آماده سازی پروژه شهرک گلخانه ای حصار گلی ورامین تا تعیین تکلیف قنات های تخریب شده جلوگیری شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: هیچ عقل سلیمی به خود اجازه نمی دهد در شرایطی که کشور با بحران کم آبی مواجه است، اقدام به تخریب قنات های قدیمی کند.
علی اشرف منصوری افزود: این قنات ها سال هاست که خشک شده اند و مسئولان وضعیت آن را از امور آب استعلام کرده اند، نه کسی قناتی را پر کرده و نه قصدی برای این کار داشته است.
وی اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی آماده است تا در صورتی که قناتی قابلیت احیاء داشته باشد آن را بازسازی کرده و به چرخه تولید باز گرداند.
در جلسه فوق العاده ای که روز دوشنبه در محل فرمانداری ورامین تشکیل شد، رسیدگی به وضعیت قنوات جنوب ورامین با حضور مسئولان شهرستان ورامین، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی در دستور کار قرار گرفت.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در این جلسه با اشاره به این که شهرک گلخانه ای حصار گلی ورامین با هدف ایجاد فرصت شغلی پایدار و صادرات محصولات کشاورزی احداث شده اظهار کرد: برای آماده سازی اجرای این پروژه تاکنون ۱۰ میلیارد تومان هزینه صورت گرفته است و ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه سازه های آن می شود.
عباسعلی عامری افزود: وزارت جهاد کشاورزی نسبت به میراث فرهنگی حساسیت ویژه ای داشته و بر حفظ آثار قدیمی در اجرای پروژه های کشاورزی تأکید دارد.
وی تصریح کرد: اجرای پروژه های شهرک گلخانه ای حصارگلی با هدف مدیریت مصرف آب ، افزایش بهره وری و راندمان ، ایجاد فرصت های شغلی و صادرات محصولات کشاورزی احداث شده و باید به آن به عنوان یک فرصت برای توسعه کشاورزی منطقه نگاه کرد.
وی بیان کرد: برای اجرای این پروژه از سازمان محیط زیست استعلام لازم صورت گرفته و منتظر جواب آن از آب منطقه ای می باشیم تا وضعیت قنات های موجود در محل احداث پروژه تعیین تکلیف شود.
رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ورامین نیز در این جلسه از قنات ها به عنوان هویت ایران یاد کرد و از مسئولان خواست تا از تخریب آن ها جلوگیری کنند.
فاطمه خانی قلعه افزود: قنات ها، سازه های متروکی نیستند که بتوان به راحتی آن را تخریب کرد بلکه آثاری باستانی هستند که باید از آن حفاظت کرد.
وی تأکید کرد: تمام آثار تاریخی از دروه پهلوی اول تا پارینه سنگی، آثار تاریخی هستند که میراث فرهنگی از آن حفاظت می کند و کسی حق ندارد در آن دخل و تصرف ایجاد کند.
معاون سیاسی انتظامی فرمانداری ورامین نیز در این جلسه با تأکید بر رفتار قانونی تمامی دستگاه ها، خواستار ارائه استعلامات اخذ شده برای اجرای این پروژه از سوی مسئولان جهاد کشاورزی شد.
عباسعلی سعیدیان افزود: مسئولان جهاد استان تهران باید نسبت به ارائه استعلام محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی و آب منطقه ای اقدام کنند تا فعالیت آن ها جنبه قانونی پیدا کرده و وضعیت قنات های قدیمی موجود در این منطقه مشخص شود.
ورامین بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که به دلیل کمبود منابع آبی تنها ۳۸ هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی می رود.
خبرنگار: سید حسن میری – انتشار: محمد آجورلو
تهرام/۷۲۵۴**۱۳۴۸

انتهای پیام /*


اجتماعی


قنات


شهرک گلخانه ای


ورامین