اخبار گردشگری

مرمت جمعه مسجد اردبیل نیازمند ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار است

کریم حاجی زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه جمعه مسجد در زمره مساجد دوران اولیه اسلامی است، افزود: این موضوع نیازمند مطالعات باستان شناسی بود که در سال های اخیر انجام یافته و سر ستون مشخص و خواناسازی شده است.
او اضافه کرد: تاریخ ساخت جمعه مسجد و نوع پلان و پوشش گنبد مورد بحث و بررسی قرار گرفته و درصورتی که نوع پوشش گنبد در مقایسه تطبیقی به قطعیت برسد، همان پوشش شبدری تند و کند اجرا خواهد شد.
حاجی زاده با اشاره به اینکه تمامی اقدامات برای استحکام بخشی این بنا انجام شده است، افزود: در سال های اخیر اقدامات گسترده ای برای ایمن سازی پیکره اصلی ساختمان انجام شده و در حال حاضر ضروری است عملیات ظریف کاری و احیا انجام شود .
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان اردبیل گفت: ‘ طرحی از سوی شهرداری بافت کهن اربیل با مشارکت و نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان و همکاری دفتر فنی شهرداری اردبیل برای ساماندهی محوطه تنظیم شده که درحال حاضر درحال بررسی است.
حاجی زاده با ابراز خرسندی از توجه و اهمیت شهروندان نسبت به حفاظت از آثار تاریخی اردبیل افزود: زمانی موضوع حفاظت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی برای مردم و مسئولان اهمیت نداشت ولی خوشبختانه امروز این رغبت و توجه ایجاد شده و انتظار می رود با تبیین اهمیت فرهنگ و تاریخ اقوام، فرهنگ سازی و همه گیر شدن حمایت عمومی، بتوان به احیای آثار تاریخی نظیر جمعه مسجد تحقق بخشید.
وی از افتتاح فاز اول مجتمع گردشگری خدمات بین راهی آروین خبر داد و گفت: فاز نخست مجتمع گردشگری خدمات بین راهی آروین با هدف ارائه خدمات مطلوب به همشهریان و مسافران و گردشگران با اختصاص اعتباری در حدود ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه و در ۱۷ هکتار زمین و با مشارکت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی افتتاح شد.
وی افزود: :گردشگری محور توسعه استان اردبیل است و اقدامات وپروژه های متعددی در طول چند سال اخیر در استان اجرا شده است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان اردبیل گفت : طبق برآوردهای انجام شده برای تکمیل این پروژه گردشگری ۳۳۰ میلیارد ریال مورد نیاز است و این مجتمع در مجموع در ۲۲ هکتار به مرحله بهره‌بردای می‌رسد که امیدواریم با اقدامات انجام یافته و با همکاری بخش خصوصی بتوانیم به تمامی اهداف خود در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری دست یابیم.
حاجی زاده افزود: استان اردبیل یکی از مقاصد مهم گردشگری در کشور است و اجرای طرح های گردشگری و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه می تواند موجب توسعه بیشتر اقتصادی در استان باشد
وی در خصوص کسب رتبه اول میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در جشنواره شهید رجائی افزود: این اداره کل در این جشنواره در میان بیش از ۵۲ دستگاه اجرایی استان، موفق به کسب رتبه اول در گروه علمی ، فرهنگی وآموزشی شد.’
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با یادآوری این موضوع که در جشنواره سال گذشته در بین ۵۰ دستگاه اجرایی استان رتبه اداره کل ۱۵ بود ، افزود : ‘عملکرد مثبت اداره کل درسال ۹۵ و انتخاب دستگاه برتر در زمینه شاخص های عمومی و اختصاصی ، نشان از همت بالای همکارانش دارد که شایسته تقدیر است.
استان اردبیل بواسطه داشتن جاذبه های طبیعی و فرهنگی مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی می باشد. تخمین زده می شود بیش از شش میلیون گردشگر داخلی و هزاران گردشگر خارجی سالانه به این استان سفر می کنند.
خبرنگار:یعقوب شاددل ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
۶۰۱۶/۷۱۱۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


مسجد جمعه


اردبیل


حاجی زاده