اخبار گردشگری

خورشت کنگر کرمانشاه

استان کرمانشاه، از استان‌های غربی ایران بوده و هفدهمین شهر کشور از نظر وسعت به حساب می‌آید. گفتنی است که این استان از جانب شرق به استان همدان، از جنوب به استان زیبای لرستان، از طرف غرب به کشور عراق و از شمال به استان کردستان منتهی می‌شود. باید بگوییم که اسناد تاریخی موجود خبر از وجود کرمانشاه در رده نخستین مراکز تمدن بشری را می‌دهند. این شهر، از مناطق جغرافیایی مهم در دوران ایران باستان نیز به شمار می‌رفته است. با این اوصاف، کرمانشاه مفتخر به وجود بناهای تاریخی متعددی همچون طاق بستان، معبد آناهیتا و کتیبه بیستون می‌باشد. همچنین، این شهر دارای آب و هوای متنوعی بوده و هر نقطه از آن اقلیمی متفاوت با سایر بخش‌ها دارد. به عنوان مثال، سنقر و پاوه دارای آب و هوایی سرد اما کرمانشاه و اسلام‌آباد هوایی معتدل دارند. همین موضوع، تنوع غذایی بسیاری را در این استان به وجود آورده و شما غذاهای محلی فوق‌العاده و منحصربه‌فردی را بر سر سفره‌های این هم‌وطنان عزیز می‌بینید.
یکی از این غذاها، خورشت کنگر می‌باشد. غذایی که در میان مردم کرمانشاه جایگاه ویژه‌ای داشته و معمولاٌ همراه با برنج سرو می‌شود. لازم به ذکر است که گیاه بهاره کنگر بسیار لذیذ بوده و سرشار از ویتامین‌های مختلف می‌باشد. بخش مورد استفاده این گیاه، ساقه آن بوده که پس از جدا کردن تیغ‌ها و تفت در روغن می‌تواند برای طبخ خورشتی خوشمزه استفاده گردد. در این مقاله، دستور پخت این خورشت فوق‌العاده را برای شما بیان می‌کنیم تا بتوانید در منزل آن را تهیه کرده و از عطر و طعم دلچسب آن نهایت لذت را ببرید.
مواد اولیه:
گوشت گوساله: ۴۰۰ گرم.
پیاز داغ: ۲ قاشق سوپ‌خوری.
کنگر: ۲/۱ پیمانه.
ریواس: ۲ پیمانه.
نعناع و جعفری: ۲ پیمانه( ۱ و ۲/۱ پیمانه جعفری- ۲/۱ پیمانه نعناع).
گوجه‌سبز: ۱ پیمانه.
روغن: به میزان لازم.
نمک، زردچوبه و فلفل: به میزان لازم.
ابتدا کنگرها را بعد از تمیز کردن و جدا کردن تیغ‌هایشان به خوبی شسته و در اندازه‌های مناسبی خرد کنید. ریواس‌ها را نیز پوست گرفته و به قطعه‌های دو سانتی متری درآورید. سپس، گوشت را در قابلمه‌ای به همراه مقداری روغن تا زمان تغییر رنگ تفت دهید. در مرحله بعد، پیاز را به همراه کمی زردچوبه به گوشت اضافه کنید. کمی آب را به طوری که کاملاٌ روی مواد را بگیرد، داخل قابلمه بریزید. سپس، در آن را گذاشته و اجازه دهید تا گوشت بپزد. جعفری و نعناع خرد شده را به همراه کنگر در کمی روغن سرخ کرده و آن‌ها را به گوشت پخته شده اضافه کنید. در این زمان، بگذارید تا سبزی‌ها همراه با گوشت جوشیده و خورشت به اصطلاح جا بیفتد. بعد از نیم ساعت، گوجه‌سبز را نیز به همراه نمک و فلفل داخل غذا بریزید. در ده دقیقه آخر پخت، ریواس‌های خرد شده را نیز اضافه و بعد از طی این مدت شعله را خاموش کرده و غذا را در ظرف مورد نظر بکشید. امیدوارم از سرو این غذای خوشمزه در کنار اعضای خانواده و عزیزانتان نهایت لذت را ببرید.

خورشت کنگر کرمانشاه

خورشت کنگر کرمانشاه

خورشت کنگر کرمانشاه

خورشت کنگر کرمانشاه

خورشت کنگر کرمانشاهخورشت کنگر کرمانشاه