اخبار گردشگری

آسمان، سد راه ثبت ارگ کریمخان در یونسکو

وجود هتل ۱۸ طبقه کنار ارگ کریم خان از مواردی است که کارشناسان و برخی نهادهای مردمی معتقدند که سایه این هتل بر سر مجموعه زندیه سنگینی و دید بصری این مجموعه جهانی را به کلی مخدوش می کند و عملا این هتل به سد راه ثبت جهانی شدن ارگ کریم خان تبدیل شده است.
مسؤلان مربوط می گویند مجوز ساخت این هتل در ۱۴طبقه صادر ولی مالک هنگام ساخت و ساز مرتکب تخلف شده و اقدام به ساخت این هتل در ۱۸طبقه کرده است.
در مجموع استقرار این هتل با ضابطه های میراث فرهنگی در حریم درجه یک آثار تاریخی مطابقت ندارد و به همین دلیل مجموعه زندیه نمی تواند ثبت جهانی شود و چندین سال است که این موضوع حل نشده باقی مانده است.
اینکه بنا باشد مالک این هتل با تخلف خود در کنار ارگ کریم خان مانع ثبت جهانی این مجموعه شود و صنعت گردشگری فارس را تحت الشعاع خود قرار داده قابل درک نیست و مهمتر اینکه این مسأله چندین سال است که معطل و لاینحل مانده و تاکنون چاره ای برای آن اندیشیده نشده است.

** ثبت نشدن زندیه یعنی زیان دیدن استان فارس و ایران
مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس در گفت و گو با ایرنا تاکید دارد که وجود هتل آسمان تاثیر مستقیمی بر موضوع ثبت نشدن جهانی مجموعه زندیه دارد و در این مورد از قول رئیس سازمان یونسکو در سفر به شهر شیراز گفت:‌تا زمانی که این هتل وجود دارد مجموعه زندیه ثبت جهانی نخواهد شد.
مسعود منیعاتی با اشاره به اینکه در زمان دادن مجوز ساخت به هتل آسمان حریم منظری این مجموعه تاریخی رعایت نشده است افزود:متاسفانه زمانی که می بایست از ساخت و ساز غیر مجاز در طبقات بالایی این هتل جلوگیری کرد، اقدامی نشد و بعد از ساخت تصمیم گرفته شد جلو کار گرفته شود.
وی با استناد به اظهارات شهردار سابق شیراز بیان کرد:مقداری از این اختلاف ارتفاع بواسطه تخلف مالک بوجود آمده که مربوط به کمیسیون ماده ۱۰۰ و مقداری نیز تخلف کسانی است که مجوز صادر کرده اند که مربوط به کمیسیون ماده پنج است.
او ادامه داد:در دوره ای شهردار سابق دستور تخریب صادر کرد ولی بر اساس مشاهدات تاکنون به لحاظ ارتفاع تخریبی دیده نمی شود.
مدیرانجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس اضافه کرد:اگر دستگاه هایی دراین زمینه تخلف کرده اند باید عواقب این عمل خود را بپذیرند و اگر خسارتی نیز باید پرداخت شود این کار انجام شود و نگذارند ضرر این قضیه بیش از این دامن گیر مردم کشور و شیراز باشد.
وی اضافه کرد:اگر مجموعه تاریخی زندیه به ثبت جهانی نرسد ضرری عظیمی برای کل مردم شیراز و کشور خواهد بود.

** دو و نیم طبقه هتل آسمان باید سریعأ تخریب شود
سرپرست شهرداری شیراز در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد:باید طبق قانون هرچه سریع تر رای صادر شده توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ در مورد این هتل اجرا شود.
محمد حسن اسدی با اشاره به اینکه بخشی از ساختمان این هتل سال گذشته تخریب شده افزود:برای باقیمانده که حدود دو و نیم طبقه است و مالک مازاد بر مجوز ساخته باید رأی صادره اجرا شود.
سرپرست شهرداری شیراز با تاکید بر اینکه وظیفه ما اجرای رأی صادره توسط کمیسیون ماده ۱۰۰است ادامه داد: ‌منطقه باید سریعأ مساله را دنبال و باقیمانده حکم را اجرا و طبقات مازاد فوقانی این هتل را تخریب کند.
مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس در گفت و گو با ایرنا تنها به گفتن اینکه پیگیری لازم در این زمینه درحال انجام است و دنبال ایجاد تفاهم و راهکاری با مالک هتل آسمان هستند اکتفا کرد و حاضر به توضیح بیشتر در این ارتباط نشد.
مصیب امیری دلیل تشریح نکردن عملکرد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در این زمینه را اعتقاد به عدم باز کردن موضوع دانست و گفت:‌ تشریح و رسانه ای کردن برخی موارد عواقب فرهنگی و اجتماعی زیان باری در برخواهد داشت.
مخدوش کردن حریم بصری مجموعه زندیه و سد راه ثبت جهانی شدن این مجموعه،‌ موضوعی نیست که بتوان از کنار آن گذشت.
هر روزی که در این مسیر کوتاهی صورت گیرد دود آن به چشم مردم شیراز می رود و تعلل در این حوزه مانند سنگ اندازی در مسیر توسعه صنعت گردشگری فارس است.
ارگ کریم خان مقر حکومت کریمخان زند بوده است که اینک درمرکز تجاری و اداری شیراز واقع شده که به فاصله کمتراز ۱۰۰ متر و در غرب آن هتل آسمان در خیابان رودکی واقع شده است.
ارگ کریمخانی در سال ۱۱۸۹ هجری قمری به دستور کریمخان ساخته شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس ۳۰ آبان ۹۴ گفت: هم اکنون هتل ۱۸ طبقه ای که در حریم ارگ تاریخی کریمخان زند در شیراز در حال احداث است، پلمب شده است و حکم تخریب چهار طبقه اضافه این هتل اجرایی می شود.
مصیب امیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: تعداد طبقات در مجوز اصلی احداث این هتل ۱۴ طبقه بوده اما در هنگام ساخت و ساز مالک هتل اقدام به ساخت این هتل در ۱۸ طبقه کرده است که این موضوع تخلف است و طبقات اضافی باید تخریب شود.
بهار ۹۴ بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی مجوز تخریب چهار طبقه از این هتل در شیراز صادر شد که این حکم اجرا نشد.
امیری گفت: نقشه ساخت این هتل در سال ۸۲ در معاونت سرمایه گذاری میراث فرهنگی فارس تایید شده اما درسال های بعد تعداد طبقات این هتل در حین ساخت افزایش یافته که میراث فرهنگی نقشه های جدید را تایید نکرده و از این موضوع هم مطلع نبوده است.
در جدیدترین رویداد خبری مرتبط با این پرونده، میراث فرهنگی فارس ۳۱ مرداد ۹۶ در اطلاعیه ای اعلام کرد:‌ این اداره هرگز به مشکل خدشه دار شدن حریم منظری ارگ کریم خانی بی تفاوت نبوده است.
روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس افزود:‌به دلیل اخبار منتشره در روزهای اخیر درباره خدشه دار شدن حریم منظری ارگ کریم خان زند و مشکل ارتفاع هتل در حال ساخت آسمان و بی تفاوت بودن میراث فرهنگی استان فارس به این موضوع، لازم می داند برای شفاف سازی و تنویر افکار عمومی توجه علاقه مندان به میراث فرهنگی را بدون متهم کردن شخص، سازمان و یا دستگاهی و صرفا برای آگاهی به مواردی جلب کند.
در این اطلاعیه آمده است:‌هتل آسمان باید با ضوابط معماری مصوب M6 ساخته می شد اما با توجه به اینکه بیشتر هتل های شهر شیراز متمرکز در خیابان رودکی هستند شهرداری شیراز در یه مرحله با افزایش ضابطه این هتل به M10 و در مرحله ای دیگر به M14 در کمسیون ماده پنج موافقت کرد هر چند که بعد از طی این مراحل و با وجود مصوبه کمسیون مذکور، شهرداری مجوز ساخت هتل مذکور را به ۱۷٫۵ طبقه افزایش داده است.
اطلاعیه حاکی است:‌پیرو این اتفاق از آنجایی که بحث های گوناگونی پیرامون حریم منظری ارگ کریم خانی مطرح شد میراث فرهنگی فارس موضوع را از طریق شورای عالی معماری و شهرسازی پیگیری کرد و پس از مراجعات متعدد، این شورا پاسخ خود را با تاکید بر لزوم رعایت ضابطه مصوب کمیسیون ماده پنج شهرداری شیراز درباره صدور مجوز ساخت هتل ارائه کرد.
اطلاعیه میراث فرهنگی فارس افزوده است:‌بر اساس اظهار نظر کارشناسان شورای عالی معماری و شهرسازی، اداره کل میراث فرهنگی فارس موضوع را از طریق مراجع ذیصلاح قانونی مجدانه پیگیری کرد و در نهایت با توجه به داشتن مجوز قانونی مالک هتل از شهرداری شیراز رای به نفع وی صادر شد لذا شایعات مطرح شده در فضای مجازی و رسانه ها مبنی بر بی تفاوتی و یا عدم پیگیری موضوع توسط میراث فرهنگی استان با واقعیت مطابقت ندارد.
در مصوبه خردادماه ۹۴ شورای عالی معماری و شهرسازی کشور درباره این هتل آمده است: به منظور جلوگیری از هرگونه تبعات بعدی مصوبه هفتم دی ۸۴ کمیسیون ماده پنج شهر شیراز ملاک عمل است. بنابراین ضروری است ضمن تعدیل ارتفاع هتل آسمان به میزان ۱۴ طبقه، نسبت به لغو مجوزهای صادره مازاد اقدام شود و از ادامه فعالیت احدث و تکمیل طبقات فوقاتی پروژه ممانعت به عمل آید.
به نظر می رسد چه با تعامل و چه با قانون باید سد راه ثبت مجموعه زندیه در یونسکو رفع شود و در این زمینه سکوت و مشمول مرور زمان شدن موضوع به زیان فرهنگ ایران خواهد بود.
گزارش: محمد امین افشارپور ** تکمیل و انتشار:‌ غلامرضا مالک زاده
۹۸۷۳/ ۱۸۷۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


هتل آسمان


ارگ کریمخان


یونسکو