اخبار گردشگری

هشت دهنه از پل تاریخی بریم باشت مرمت شد

صادق ماندنی‌زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مرحله از مرمت، به روش سنتی و با استفاده از مصالح سنگ اجرا شد.
وی گفت: پل بریم شهرستان باشت دارای ۱۳ دهنه به طول ۸۰ متر مربع است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت افزود: مرمت این بنای تاریخی با اعتباری بیش از پنج میلیارد ریال اجرا شد.
وی بیان کرد: این اثر تاریخی از بناهای به‌جا مانده از دوره ساسانی است که در سال ۱۳۸۰ با شماره ۴۴۰۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
ماندنی‌زاده ساخت دیوار حائل به طول ۵۰ متر، آوار بندی دهنه‌های پل و مرمت را از مهمترین اقدامات این اداره از سال ۸۵ تاکنون برای صیانت از میراث تاریخی گذشتگان و جلوگیری از تخریب این اثر ذکر کرد.
وی گفت: پل بریم به صورت طاق‌های کمانی به هم پیوسته ساخته شده در روزگار کهن محل عبور، تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک منطقه بوده است.
این اثر تاریخی در مسیر ارتباطی خوزستان به فارس بر روی رودخانه شیو ساخته شده و تا دوره اسلامی از آن استفاده می‌شد و هم اکنون بخشی از آن مرمت و بازسازی شده است.
این مکان دیدنی در حدود هشت کیلومتری شهر باشت، جنب روستای چم بلبل و حدود ۹۰ کیلومتر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
این اثر تاریخی و زیبا سالانه میزبان هزاران گردشگر است.
خبرنگار: مریم صیادی*** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
۲۰۸۲/۶۱۱۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


پل بریم


شهرستان باشت