اخبار گردشگری

۴ عامل موثر بر قیمت‌گذاری هتل‌ها

 

شاخص‌های دخیل در مدیریت منابع انسانی نیز شامل تعداد زیاد نسبت کارکنان به اتاق‌های هتل، انگیزه بالای کارکنان، ایجاد وفاداری و اطمینان در مشتری و برقراری رابطه گرم و صمیمی با مشتری است. به‌کارگیری تکنیک‌های روانی در ایجاد وفاداری در مشتری، تاثیرات قوی بر مراجعه‌ مجدد مشتری و توصیه‌ هتل از سوی وی به سایر افراد تاثیر دارد. زمانی که وفاداری در مشتری ایجاد شد هتلداران با اطمینان خاطر قادر به تغییرات لازم در قیمت‌گذاری خدمات ارائه‌شده در هتل خواهند بود. براساس نتایج این پژوهش، عامل بعدی موثر بر قیمت‌گذاری هتل‌ها در ایران عوامل زیرساختی ازجمله مساحت هتل، تعداد و اندازه اتاق‌ها و وسایل ارتباطی هتل هستند.

هتل‌های بزرگ‌تر با امکانات ارتباطات زیرساختی (نزدیکی به مراکز مختلف خرید، سیاحتی و زیارتی) دارای قیمت‌های بالاتری نسبت به سایر هتل‌ها هستند. افرادی که این هتل‌ها را انتخاب می‌کنند حاضرند بهای بیشتری را برای این عوامل پرداخت کنند. در همین حال، عوامل مدیریت مالی از جمله به‌کارگیری تکنیک تنوع نرخ در فصل‌های مختلف سال و برای افراد مختلف، استفاده از امکانات هتل به‌صورت رایگان یا ارزان، تسهیلات خدمات فروش و…، منجر به تسهیل فرآیند قیمت‌گذاری می‌شود. از این طریق هتلداران قادرند در هرفصلی باتوجه به شرایط موجود، به حداکثر سود مدنظر دست پیدا کنند؛ چرا که برای مثال فروش اتاق‌های هتل با قیمت پایین در فصل رکود، از بی‌درآمدی مطلق جلوگیری می‌کند. این امر درباره به‌کارگیری قیمت‌های متنوع برای افراد مختلف نیز صادق است. برخی هتل‌ها با ایجاد قرارداد با افراد حقیقی و حقوقی مزایای استفاده از امکانات هتل با قیمت پایین‌تر را برای مشتریان خاص فراهم می‌کنند.

این امر به نوبه‌ خود تقاضا برای هتل‌ها را تا حدامکان بالا نگه می‌دارد. این پژوهش عوامل بیرونی را نیز در این زمینه دخیل دانسته که شامل شرایط اقتصادی کشور، شرایط سیاسی حاکم، کیفیت زیست محیطی و وجود مناطق گردشگری خاص نظیر چشم‌اندازهای زیبا و مناسب می‌شوند. هتل‌هایی که در مناطق ویژه یا گردشگری خاص قرار گرفته‌اند، با ایجاد مزیت‌های محیطی و چشم‌اندازهای مناسبی که برای گردشگران فراهم می‌کنند همواره می‌توانند شاهد تقاضای بسیار مردم باشند. گردشگران حاضرند قیمت بالایی را برای استفاده از مزایای این هتل‌ها پرداخت کنند. عوامل سیاسی و اقتصادی حاکم در کشور نیز با ایجاد شرایط باز یا بسته به نوبه‌ خود تقاضا برای گردشگران داخلی و خارجی را گسترده یا بسته می‌کند. این امر تاثیر مثبت و معناداری بر قیمت‌گذاری هتل‌ها دارد؛ زیرا زمانی که تقاضا به دلایل گوناگون پایین بیاید هتلداران مجبورند برای حفظ تقاضای ممکن، قیمت‌های ارائه خدمات خود را تا حدامکان پایین نگه دارند.

 

استان برتر در هتلداری

یافته‌های مقایسه‌ای هتل‌ها در ۷ استان کشور نشان می‌دهد بهترین وضعیت هتل از نظر کیفیت ارائه خدمات، پرستیژ هتل، موقعیت مکانی و رضایت کلی مشتریان به هتل‌های مشهد مقدس اختصاص دارد. از سوی دیگر، مشهد به‌دلیل جایگاهی که در بین شهرهای زیارتی کشور دارد سرمایه‌داران زیادی در حوزه گردشگری جذب‌کرده و در زمینه ایجاد اقامتگاه‌ها، تنوع بالای کیفی را به خود اختصاص داده است. براساس نتایج گفته شده، این تحقیق پیشنهاد می‌دهد از آنجا که هر کدام از شهرهای کشور از هر نظر دارای ظرفیت گردشگری مختص به خود هستند، لازم است مسوولان با جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی در این زمینه موجبات تقویت این صنعت در تمام استان‌های کشور را فراهم آورند و با ارائه خدمات با کیفیت و به‌کارگیری تکنیک‌های قیمت‌گذاری مناسب در این صنعت، به جذب گردشگران و مراجعه مجدد آنها کمک کنند. از سوی دیگر، به‌کارگیری مدیران مالی کارآمد، با تحصیلات مرتبط و باتجربه، به‌کارگیری روش‌های مناسب قیمت گذاری را تسهیل خواهد کرد.

همچنین با استفاده از روش‌های مختلف مدیریت انسانی در قیمت‌گذاری هتل‌ها، می‌توان از حداکثر ظرفیت اتاق‌ها استفاده کرد. مدیریت انسانی به‌کارگیری کارکنان آموزش‌دیده در زمینه جذب مشتری و ایجاد حس امنیت و آرامش در آنها را توصیه می‌کند و این امر منجر به ایجاد حس وفاداری نسبت به هتل در مشتری و مراجعه مجدد وی به هتل خواهد شد. در نهایت این پژوهش تاکید کرده که جذب حمایت‌های همه‌جانبه‌ دولتی در این زمینه موجب ایجاد حس اطمینان در سرمایه‌گذار در شرایط سخت اقتصادی کشور خواهد شد و به تقویت بنیه صنعت گردشگری در کشور با جذب حداکثر سرمایه‌داران در این صنعت خواهد انجامید.