اخبار گردشگری

رختشویخانه زنجان فاخر و منحصر به فرد

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور روز پنجشنبه در دومین روز از سفر کاری خود به زنجان، به موزه رختشویخانه رفت تا از نزدیک با بنای انحصاری بانوان زنجان بازدید کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان کنار علی اصغر مونسان حرکت می کرد و توضیح می داد که علی اکبر توفیقی نخستین شهردار زنجان برای آسان شدن کار بانوان دست به ساخت چنین بنایی زده است و هم اکنون منحصر به فردترین بنای ایرانی محسوب می شود.
رحمتی گفت: حتی در زمان ساخت به این فکر افتاده اند که محلی برای بازی کودکان و محیطی برای شاه نشینان و همسران اربابان و حکما پیش بینی کنند.
توضیحات و عظمت بنا به قدری بود که مونسان بگوید: رختشویخانه بنای ساده اما فاخر است.
پس از بازدید از همین بنا، مونسان و استاندار زنجان و همراهان آنان به بازارچه صنایع دستی که دیوار به دیوار رختشویخانه زنجان احداث شده است، رفتند و از روند تولید و فروش صنایع دستی بازدید کردند.
طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اقدام مسئولان میراث فرهنگی زنجان در بهره برداری از ساختمان های قدیمی، مرمت و بازسازی آنها به منظور عرضه صنایع دستی را جلب توجه خواند و گفت: اگر فضاهای گردشگری مرمت شوند می توان از محیط آنها برای عرضه صنایع دستی هم استفاده کرد.
مونسان هم اضافه کرد: می توان ساختمان های قدیمی و با ارزش تاریخی را با مشارکت مردم بازسازی کرد و به کار گرفت و به این طریق بخش های مختلف سازمان میراث فرهنگی با یکدیگر هم پوشانی داشته باشند.
مجموعه ی تاریخی رختشویخانه در سال ۱۳۴۷ هجری قمری، در زمان مسوولیت مرحوم علی اکبر توفیقی، رییس بلدیه شهر (شهردار وقت) زنجان ساخته شده است.
متولی رختشویخانه زنجان توسط رییس بلدیه وقت شهر گمارده می شده و استفاده از این محل برای شهروندان جهت شستن رخت معمولان بصورت رایگان بوده است.
مرحوم علی اکبر توفیقی در سال ۱۲۵۱ هجری شمسی در زنجان دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۰۰ و در زمان سلطنت احمد شاه قاجار به عنوان اولین شهردار زنجان منصوب شد.
بازارچه صنایع دستی زنجان پس از تملک، مرمت و نوسازی ساختمان قدیمی و با ارزش جنب رختشویخانه شهریور سال ۹۴ به بهره برداری رسید.
۳۰۰۱/۸۰۶۸
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: اسماعیل جهانبخش

انتهای پیام /*


اقتصاد


میراث فرهنگی


رختشویخانه


بازدید